A kínai CATL egy egészen új és meglepően olcsó technológiával felszerelt akkumulátorát gyártja majd az új üzemben.
Kiderült, hogy a nemrég Debrecenbe települő Contemporary Amperex Technology (CATL) milyen elektromos autókhoz való akkumulátort tervez gyártani magyarországi üzemében. Emellett pedig ugyanezen akkumulátorát Németországban is gyártja majd egy kínai üzem mellett.
Erről a vállalat vezetése beszélt a Müncheni Autószalonon. Elmondták, hogy az új akkumulátor gyártását 2023 végén indítják be Kínában, és 2024 első felében már elérhető lesz. Az európai gyártás pontos üteméről nem mondtak sokat, ám várhatóan Debrecenben is ilyen akkumulátor készül majd.
Egyelőre arról sem mondtak sokat, hogy mely partnerek fogják majd megvásárolni az újfajta akkumulátort. Azt viszont már lehet tudni, hogy a debreceni CATL-gyár egyik legnagyobb partnere a kecskeméti Mercedes lesz.
Az itt gyártandó akkumulátor egyébként rendelkezik előnyökkel és hátrányokkal is a ma használt egységekhez képest. A CATL ShenXing fantázianevű akkumulátorai LFP cellákat használnak, tehát a nikkel-mangán-kobalt egység helyett lítium-vasfoszfát van bennük.
A technológia előnye, hogy így a gyártása és az alapanyagköltsége is alacsonyabb az akkumulátornak, tehát végeredményben olcsóbb lehet a villanyautó. A töltési sebesség is lehet magasabb, a CATL szerint az új akkumulátor akár 10 perc alatt felvehet 400 kilométernyi hatótávnak megfelelő energiát.
A technológia egyetlen hátránya, hogy energiasűrűsége alacsonyabb a hagyományos akkumulátorokénál. Ez azt jelenti, hogy azonos kapacitáshoz nagyobb egység kell a vasfoszfát akkumulátorból, mint a - például Tesla és BMW által is használt - nikkel-mangán-kobalt akkumulátorokból.
A CATL állítólag az új technológiájának hála ezen a hátrányon tudott javítani, és az átlagos vasfoszfát-akkumulátorokénál 10 százalékkal jobb a hatásfoka. Összességében az alacsonyabb ár, a kevesebb mérgező anyag és gyors töltés miatt még így is versenyképes lehet a technológia.