2021. április 01. | 13:58

Elon Musk és a Tesla egy hasonló eset miatt 20 millió dollár büntetést volt kénytelen kifizetni.

Jó alaposan a feje tetejére állította az autóipart a Volkswagen of America hét elején kiadott nyilatkozata, miszerint megváltoztatják a márka nevét „Voltswagen”-re, ezzel is kihangsúlyozva azt, mennyire elkötelezettek az elektromos autók mellett. Majd alig egy nappal később bejelentették, csak poénnak szánták az egészet. 

Mark Gillies, a cég szóvivője kedden megerősítette, hogy a nyilatkozat mindössze egy kicsit előrehozott áprilisi tréfa volt, bár hétfőn még határozottan azt állította, hogy a nyilatkozat tartalma valós, és a névváltoztatás meg fog történni, melynek hátterében az akkumulátoros elektromos járművek iránti elkötelezettség áll. A vállalat közleménye futótűzként terjedt a médiában, gyakorlatilag minden sajtóorgánum átvette a hamis hírt.

Az a tény, hogy egy Volkswagen méretű autógyártó álhíreket tesz közzé és valódinak állítja be azokat, meglehetősen szokatlan jelenség. Különösen annak fényében, hogy a cég még most is folyamatosan azon dolgozik, hogy helyreállítsa a 2015-ös károsanyag-kibocsátási botránynak köszönhetően megtépázott renoméját.

A hat évvel ezelőtti dízelbotrány kapcsán a VW elismerte, hogy mintegy 11 millió jármű kapta meg a csalószoftvert, amely csökkentette a nitrogén-oxid-kibocsátást, amikor az autókat tesztgépre helyezték, de magasabb kibocsátást és jobb motorteljesítményt tett lehetővé normál vezetés közben. A botrányt követően a Volkswagen összesen 35 milliárd dollár bírságot volt kénytelen kifizetni, és több millió járművet kellett visszahívnia az utakról.

A társaság hétfőn adta ki a névváltoztatásra vonatkozó hamis hírközleményét, amelyet kedden tömeges e-mailként számtalan újságíróhoz és a legjelentősebb médiumokhoz is eljuttattak. Az álhírt valamennyi sajtóorgánum kész tényként hozta le, többek között a The Associated Press, az Egyesült Államok legrégibb és legnagyobb hírügynöksége is. 

Ráadásul a cég határozottan állította, a közlemény és a benne foglaltak teljes mértékben fedik a valóságot. Sőt, a média képviselőihez kedden eljuttatott anyagban maga a vállalat vezérigazgatója jelenti be a névváltoztatás tényét. 

„A „K” betű helyett „T” betű kerül a nevünkbe, a márka legfőbb célja azonban továbbra is az, hogy világszínvonalú járműveket gyártsunk ügyfeleink számára. A Volkswagen jelentése „népautó”, ez a vállalat létezésének alapelvét jelenti. Az elektromos autóinkat is emberek milliói számára gyártjuk, és nem csak milliomosok engedhetik meg maguknak. A névváltozással egyszerre tisztelgünk a múlt eredményei előtt, és teszünk tanúbizonyságot elkötelezettségünkről a fenntartható jövő mellett” – fogalmazott Scott Keogh, a Volkswagen of America elnök-vezérigazgatója.

A kamu bejelentés miatt a Volkswagen könnyen bajba kerülhet az amerikai tőzsdefelügyeletnél, hiszen a cég részvényárfolyama kedden – a nyilatkozat megjelenését követően – közel 5 százalékot erősödött. A befektetők ugyanis pozitívan reagáltak arra, hogy a vállalat még markánsabban szeretné elkötelezni magát az elektromos autók mellett. Arról nem is beszélve, hogy a hír következtében a Tesla és több EV startup papírjainak értéke is emelkedésnek indult. 

James Cox, aki a Duke Universityn vállalati és tőzsdejogot oktat kijelentette, hogy az Értékpapír- és Tőzsdefelügyeletnek (SEC) intézkednie kell azzal kapcsolatban, hogyan is kezelik az ilyen téves információkat, amelyek torzíthatják a részvényárfolyamokat.

„A teljes piac megőrült. Határozottan meg kell húznunk a vonalat azzal kapcsolatban, hogy mi az, amit egy cég megengedhet magának, és mit nem” – mondta a szakember.

A Volkswagen esete mutat némi hasonlóságot ahhoz a 2018-as történethez, amikor Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója a Twitteren tette közzé, hogy sikerült megszerezni a szükséges tőkét ahhoz, hogy a kaliforniai vállalat magántulajdonba kerülhessen – a kijelentés következtében a cég részvényárfolyama ugrásszerű növekedésnek indult. Később kiderült, hogy a finanszírozással kapcsolatos híreknek nincs valóságalapja. Végül Musk és a Tesla 20 millió dolláros büntetést fizetett a SEC-nek.

Erik Gordon, a University of Michigan üzleti és jogi professzora elmondta, ahhoz, hogy a tőzsdefelügyelet vizsgálatot indítson, először is fel kell merüljön annak a gyanúja, hogy a VW azzal szándékkal tette közzé a hamis hírt, hogy ezáltal manipulálja a cég részvényárfolyamát. 

„Nem hiszem, hogy a SEC ezt az esetet szándékos manipulációnak fogja tekinteni, nem jobban, mint amikor a General Motors, a Ford vagy a Toyota, vagy bármelyik másik cég az elektromos járművek jövőjéről beszél. Tény, hogy ez egy elképesztő hülyeség volt, de ha a hülyeség büntetendő lenne, akkor az Egyesült Államok vezérigazgatóinak harmada börtönben ülne” – mondta Gordon.

A Volkswagen kedden hivatalosan is megerősítette, hogy nem változtatják meg a vállalat nevét Voltswagenre, mondván az egészet csupán egy kicsit előbbre hozott áprilisi tréfának szánták.

Tim Calkins, a Northwestern University marketinges professzora elmondta, hogy az ehhez hasonló bolondok napi poénok gyakoriak a marketingben. Bár szerinte ritkaságszámba megy, hogy egy vállalat szándékosan tévessze meg az újságírókat.

„A problémát az jelenti, hogy rövidebb távon át lehet verni az embereket, és ez aranyosnak és szórakoztatónak tűnik, de hosszabb távon nagyon is szükséged van pozitív és jó kapcsolatokra a médiával. Egy olyan vállalat esetében, amelynek korábban már akadtak problémái a hitelességét illetően, ez valóban egy furcsa lépés” – nyilatkozta Calkins. 

A professzor hozzátette, bár ez az eset nem okozott károkat a VW vásárlóinak, ugyanakkor nagyon fontos, hogy a cég jó kapcsolatot ápoljon az újságírókkal, ezáltal is elősegítve annak a csorbának a kiküszöbölését, melyet a dízelbotrány jelentett a márka imázsát illetően.

Az amerikai tőzsdefelügyelet egyelőre nem nyilatkozott az esettel kapcsolatban, így nem lehet tudni, vajon a Volkswagen félresikerült áprilisi tréfájának lesz-e komolyabb következménye is.