A jövő az elektromos autóipar és akkumulátorok felé megy, így nagy a verseny ezekért a beruházásokért.
Megnyílt az Akkumulátor világtalálkozó Budapesten, amelynek nyitóbeszédét Fábián Gergely, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára mondta el. A találkozóra a világ minden tájáról érkeztek vendégek.
Az államtitkár előadásában kiemelte, hogy Magyarország 55%-kal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátásának mértékét 2030-ig, 2050-ig pedig eléri a klímasemlegességet. Megállapította, hogy ebben és a növekvő igények kielégítésében jelentős szerep hárul a karbonmentes villamosenergia kiterjedt használatára és a fenntartható akkumulátorokra is.
Az orosz-ukrán háború okozta energiaválság ugyanis rávilágított, mennyire fontos az energiaszuverenitás és a megújuló energiatermelés növelése, ehhez azonban elengedhetetlen az energia megfelelő tárolása annak érdekében, hogy az akkor legyen felhasználható, amikor és ahol a legnagyobb szükség van rá.
Fábián Gergely kiemelte, hogy a járműipari ágazat az akkumulátor ágazattal együtt a hazai ipar 30 százalékát adhatja 2030-ra, ezért a kormány továbbra is ezt tekinti a hazai ipar húzóágazatának. Egy érdekes statisztikával és jövőképpel is előállt: míg 2011-ben az eladott autók mindössze 0,1 százaléka volt elektromos, addig ez mára 10 százalékot, 2030-a pedig 55 százalékot érhet el.
Az elektromobilitás elterjedésével pedig a járműipari értékláncok átrendeződnek, így a gépjárműipar versenyképességének kulcseleme az akkumulátorgyártás, ezért az egész világon éles verseny folyik az ágazat legújabb beruházásainak megszerzéséért. Magyarországra az elmúlt 6 évben 14,34 milliárd eurónyi közvetlen külföldi tőkebefektetés érkezett és mintegy 20 000 munkahely jött létre akkumulátoripari működő tőkebefektetések eredményeként. Így napjainkban Magyarország és Németország az európai akkumulátorgyártás legfőbb beruházási célpontjai.
A kormány stratégiai célja, hogy a nyugati autógyártók és a keleti akkumulátorgyártók Magyarországon találkozzanak. Míg ugyanis az elektromos autókat főként nyugati cégek gyártják, addig az akkumulátorokat keletiek. A világ mind a tíz legnagyobb elektromos akkumulátorgyártó vállalata keleti - tette hozzá az államtitkár.
Szerinte a magyarok érdeke egy olyan hazai akkumulátor-értéklánc létrejötte, amely egyrészt támogatja a munkahelyek védelmét, másrészt magas magyar hozzáadott értékű szolgáltatásokra és termelésre, valamint a nemzetközi és nemzeti szereplők közös értéktermelésére épül. Mindezt persze szigorú környezet- és munkavédelmi szabályok maximális betartása mellett képzelik el, sajnos ez nem mindig valósul meg idehaza.
Az államtitkár összegzésül megállapította, hogy A Gazdaságfejlesztési Minisztérium mindemellett kiemeli, hogy Magyarország a világ 4. legnagyobb akkumulátoripari hatalma lehet Kína, az Egyesült Államok és Németország után. Közben már azt is tudjuk, milyen akkumulátor készül majd a CATL debreceni gyárában.
MTI