2023. október 19. | 12:10

Akár egy lapra szerelt bútort, úgy fogják bedobozolva szállítani a legújabb kisautót.

Lehet utálni vagy imádni, de valószínűleg nem létezik olyan háztartás Magyarországon, ahol ne volna legalább egy IKEA termék - egy konyharuha, cipőkanál, tányér vagy akár a teljes bútorzat. A svéd cég gazdaságos szemlélete azóta megannyi vállalkozást inspirált már.

A legújabb ilyen cég, amely átveszi a lapra szerelten készülő, és végső helyén összeszerelenső termék technikáját egy autóipari vállalkozás. A 2015-ben alapított, stockholmi székhelyű Luvly startup célja nemcsak a környezetbarát járművek készítése, hanem azok gyártási és szállítási költségeinek, illetve környezeti lábnyomának csökkentése is.

Luvly 0 elölről, akár egy fedett gokart - forrás: Luvly

Így született meg a lapra szerelt autó fogalma. Håkan Lutz, a Luvly vezérigazgatója és társalapítója szerint a cég azt próbálja elérni az autók esetében, amit az IKEA a bútoroknál: elég jó minőséget és szép dizájnt megfizethető áron, és hatékonyan gyártva mindenki számára.

Épp ezért első autójukat úgy tervezték, hogy azt alkatrészeire bontva, lapos csomagolásban szállítsák a célállomásra, ahol azonban nem így veszi meg a vásárló, hisz szakképesítés nélkül nem szerelhetünk össze olyan dolgokat, amik szigorú műszaki követelményeknek kell megfeleljenek, ugyanis egy járművel könnyen tehetünk nagy kárt magunkban vagy másokban. Ehelyett a terv az, hogy engedéllyel rendelkező szerelőműhelyekben rakják össze a járgányokat, és így kerülnek a vásárlókhoz.

Tehát az IKEA alapelveihez képest otthoni csináld magad szerelésre nincs mód, a logisztika optimalizálásával jelentősen csükkenhet a szállítással járó szén-dioxid-kibocsátás. A környezetbarát megvalósítást szem előtt tartva természetesen ne egy Mercedes-Benz S-osztályt képzeljünk el, a Luvly első prototípusa, a Luvly O egy elektromos mikroautó.

A csöppség szuperkönnyű vázat és a cserélhető akkumulátorokat kap, előbbi az F1-es autókból ihletett szendvicsszerkezetű, mindkét végén könnyű műanyag habbal párnázott alumíniumrétegű alváz. Utóbbi esetében nem áll rendelkezésre konkrét adat, de a remények szerint a hatótáv 100 km körül alakul.

Hátul sincs semmi felesleges - forrás: Luvly

Ebben szerepet játszik a mindössze 450 kilogrammra tervezett öntömeg és a nagy hatásfokú, de apró villanymotor, melynek segítségével a Luvly O végsebessége 90 km/óra lesz. Nem az autópályák réme, ám a cég célzottan a városi közlekedést és a napi ingázást szeretné olcsóbbá és egyszerűbbé tenni.

Ennek megfelelően a tervek szerint jövőre már piacra is kerülő apró villanyautó ára 10 000 euró, azaz körülbelül 3,85 millió forint lesz, így ugyan azokat továbbra se fogja elcsábítani a modell, akik egy BMW X5-ben ülnek egyedül a dugóban, de a rohangálós második autót keresők számára ideális választás lehet a lapra szerelt járgány.

Ha már IKEA és elektromos autók, a svéd vállalat magyarországi áruházainál még 2021. december 15-én szűnt meg az ingyenes töltés lehetősége, jelenleg 190 ft/kWh áron lehet igénybe venni a szolgáltatást. Egyébként Magyarország legolcsóbb villanyautója egyelőre a Dacia Spring, a miniautók között pedig a XEV YOYO - a mopedautókat nem számítva -, amit mi is kipróbáltunk idén.

Depositphotos, Luvly