2021. október 08. | 16:57

A 4R Energy az akksik újragyártásával, viszonteladásával, újrahasznosításával és újrafelhasználásával foglalkozik.

A Nissan szerint a villanyautók egyik legnagyobb előnye a bennük található akkumulátorokban rejlik. Ezek az energiatároló egységek ugyanis azután is tovább használhatóak, hogy a jármű végleg felmondta a szolgálatot. A japán gyártó úgy gondolja, a valódi fenntarthatóság kulcsát az jelenti, ha sikerül megduplázni az akkumulátorok teljes élettartamát.

A Nissan – a Sumitomo vállalattal karöltve – már azelőtt létrehozta a 4R Energy nevű céget, hogy 2010 decemberében piacra dobta volna első tisztán elektromos modelljét, a Leafet. A 4R Energy a Nissan elektromos járműveiben használt akkumulátorok újragyártásával (Refabricate), viszonteladásával (Resell), újrahasznosításával (Reuse) és újrafelhasználásával (Recycle) foglalkozik. Ezekre a tevékenységi körökre utal a cég nevében található négy darab R betű is.

A használt villanyautó-akkumulátorokat a 4R Energy gyárában először osztályokba sorolják teljesítményük alapján. A legjobb, még szinte újszerű darabok „A” besorolást kapnak. Ezeket ismét fel lehet használni elektromos járművek gyártásához.

A „B” kategóriába sorolt akkumulátorok elég nagy teljesítménnyel rendelkeznek ahhoz, hogy olyan iparig gépeket üzemeltessenek, mint a targoncák. Emellett szintén alkalmasak helyhez kötött, otthoni vagy kereskedelmi energiatároló rendszerek részeként a napelemek által napközben megtermelt elektromos áram eltárolására, hogy aztán éjszaka biztosítani tudják az adott épület áramellátását.

Még a „C” besorolással ellátott akkumulátorok alkatrészei is alkalmasak a további felhasználásra. Ezeket főként olyan egységekben hasznosítják, amelyek az elektromos hálózat meghibásodása esetén képesek tartalék energiát szolgáltatni. Így például élelmiszerboltokban, ahol még áramszünet esetén is üzemelnie kell a hűtőszekrényeknek és a lámpáknak.

A 4R Energy mérnökeinek becslése alapján az ily módon újrafelhasznált akkumulátorok élettartama körülbelül 10-15 év. Vagyis ezáltal számottevően meg lehet növeli az elektromos járművek akkumulátorainak hasznosságát, és csökkenti azok teljes élettartamra vetített szén-dioxid-kibocsátását.