2023. január 11. | 13:50

Bár nem olyan formában, ahogy azt a rajongók szeretik a márka klasszikus modelljeiben, de érdekes feladata lesz.

Pár nap múlva, január 13-án bemutatják hosszú idő óta az első újra Wankel-motorral szerelt Mazdát. A modellnek nagy jelentősége van, mert bár az MX-30 fogadtatása nem volt olyan, ahogy azt a gyártó várta, most egy igazán különleges technikával spékelték meg.

Az MX-30 önmagában elektromos, de katalógusadataival nem vágta hanyatt az érdeklődőket, így nem is adtak el belőle sokat. Most viszont ezt a hatótáv kérdést egy kicsit feltornázná a Mazda egy hatótávnövelő technológiával.

Itt jön képbe a Mazda által régóta dédelgetett Wankel-technika. Bár nem ők találták ki, ők voltak az a gyártó, akik hosszasan kitartottak mellette minden hátrányával együtt és még híres versenyautót is építettek vele.

Még a '60-as évek elején licenszelték át az NSU-tól és a Mazda Cosmóban mutatták be először. Népszerű mégis az RX-7, majd később az RX-8 modellekben lett, de 2012-ben utóbbi kifutásával ez a korszak lezárult. Az autók a motorral együtt ikonikussá váltak, pedig az RX Mazda-tulaj élete nem volt fenékig tejfel.

Mélyebben egy videósorozatban mentünk bele a Wankel-motor működésébe és nyűgjeibe, de szummázva egy nagyon igényes technika. Abban az értelemben igényes, hogy finom bemelegítési, hűtési procedúra mellett speciális karbantartási igényei vannak és esetenként rengeteget fogyaszt azért cserébe, hogy pici mérete ellenére komoly teljesítmény hozható ki belőle.

Ezek fényében egészen érdekes elképzelés, hogy a Mazda egy takarékosságra és fenntartható közlekedésre szánt járművében tér vissza a technika. De a japánok nem hülyék és bár autóban nem szerepelt, a háttérben folyamatosan zajlott a technológia fejlesztése és simán lehet, hogy csodát tettek az évek alatt.

Az MX-30-ban jelenleg egy 35,5 kWh kapacitású akkumulátor van, amivel a megtehető hatótáv 200 kilométer WLTP szerint. Ez ugye ma nagyon kevés, de itt jön képbe a Wankel-motor, mint hatótávnövelő.

A rendszer indítás után egy stabil menetben generátoron keresztült töltené az akkumulátort, ezzel együtt a motor nem lesz fizikai kapcsolatban a hajtáslánccal. Ez hasonló technológia, amit a Nissan is hamarosan elérhetővé tesz a vásárlók számára, és pár évvel korábbi brit sportautó, a Fisker Karma is ilyen elven működött.

Az autó hajtásáért jelenleg egy, az első tengelyre szerelt villanymotor felel, melynek maximális teljesítménye csupán 144 lóerő. Ezzel az MX-30 9,6 másodperces 0-100-at tud produkálni és végsebessége 140 km/óra.

Bár ezek a jelenleg is kapható MX-30 számai, a hibrid modellről egyelőre semmit sem tudni ilyen téren. Ehhez meg kell várni a január 13-án esedékes bemutatót a Brüsszeli Autószalonon. A modell várhatóan tavasszal lesz elérhető Európában.

Mazda