2021. szeptember 15. | 15:40

Nem meglepő, hogy Magyarország ebben a tekintetben is a lista végén található.

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb adatai szerint az Európai Unió legtöbb tagállamában komoly hiány mutatkozik az úthálózat mentén elhelyezett elektromos töltőpontokból.

Az eredmények azt mutatják, hogy 10 olyan EU-s ország van, ahol a közúthálózat mentén nem jut legalább egy töltő minden 100 kilométernyi útszakaszra. Ezekben az országokban – Magyarországot kivéve – az elektromos autók piaci részesedése jellemzően a 3 százalékos szintet sem éri el. Az EU-tagállamai közül 18 olyan országot rendelkezik kevesebb mint 5 töltőponttal 100 kilométerenként, és mindössze négy olyan van, ahol 10-nél is több töltőpont jut 100 kilométernyi közútra.

A júliusban közzétett Fit for 55 klímacsomag részeként az Európai Bizottság azzal a javaslattal állt elő, hogy 2030-ra az újonnan értékesített autók szén-dioxid-kibocsátása 55 százalékkal legyen alacsonyabb a 2021-es szinthez képest – szemben azzal a 37,5 százalékos céllal, melyet alig három évvel ezelőtt határoztak meg. Annak érdekében, hogy teljesíteni lehessen ezt az ambiciózus célkitűzést, az autógyártóknak több millió hálózatról tölthető járművet kell értékesíteni az elkövetkező évek folyamán.

„A fogyasztók nem lesznek képesek átváltani a zéró emissziós járművekre, ha az általuk használt utak mentén nincs elegendő töltési lehetőség. Ha például Görögország, Litvánia, Lengyelország és Románia polgárainak 200 kilométert vagy még annál is többet kell autózniuk, hogy megtalálják a következő töltőt, akkor nem számíthatunk arra, hogy hajlandóak lesznek elektromos autót vásárolni” – figyelmeztetett Eric-Mark Huitema, az ACEA főigazgatója.

A legnagyobb problémát az jelenti, hogy nagyon rövid időn belül hatalmas előrelépést kell elérni az infrastruktúra kiépítésében az Unió egész területén. Bár a Hollandiában, Németországban, Luxemburgban vagy Portugáliában elért eredmények biztatóak, nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ezalatt más uniós országokban a töltési hálózat óriási lemaradásban van.

A kontraszt valóban hatalamas: a legtöbb töltővel rendelkező Hollandiában 47,5 töltő jut minden 100 kilométernyi útszakaszra, míg Lengyelországban, amely bár méreteit tekintve nyolcszorosa Hollandiának, csupán minden 250 kilométerre jut egy töltőpont.

„Sajnos az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának szabályozására vonatkozó javaslat, ami szintén a Fit for 55 csomag részét képezi – nincs összhangban az Európai bizottság szén-dioxid-kibocsátással kapcsolatos céljaival. Bár örömmel fogadtuk azoknak a minden tagállamra vonatkozó céloknak a bejelentését, amelyek a töltőhálózatra vonatkoznak, de jelentős infrastrukturális fejlesztésekre van szükség, ha szeretnénk megvalósítani a klímaváltozást érintő törekvéseinket” – fejtette ki Huitema.

Éppen ezért az ACEA arra szólította fel az Európai Parlamentet és az Európa Tanácsot, hogy ragadják meg a lehetőséget, és a Fit for 55-ről szóló közelgő tárgyalások során teremtsék meg az e-mobilitás feltételeit.