Több autóipari csoport is ellenzi azt az új szabálytervezetet, amely jelentősen szigorítaná a Németországban értékesített plug-in hibrid járművek állami támogatásának feltételeit.

A hálózatról tölthető hibridek esetében a tisztán elektromos hajtással minimálisan teljesítendő hatótávot 2022 októberétől kezdődően 40-ről 60 kilométerre, 2024. január 1-től pedig 80 kilométerre emelnék – derül ki az Automobilwoche által közölt tervezetből. Vagyis a legtöbb autó esetében számottevő hatótávnövelésre lenne szükség ahhoz, hogy a megjelölt határidőket követően továbbra is igénybe lehessen venni a német kormány által biztosított támogatást.

Jelen pillanatban egy 40 ezer euróba (aktuális árfolyamon átváltva 14,1 millió forintba) kerülő, vagy annál olcsóbb plug-in hibrid modellek 6750 eurós (2,4 millió forintos) támogatást kaphatnak, míg a 40 ezer eurónál drágább autók esetében 5625 euró (2 millió forint) a kedvezmény összege Németországban.

Az állami támogatás jelentős lökést jelentett a plug-in hibridek értékesítésének. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb adatai alapján 2021-ben eddig összesen 218 222 darab konnektoros hibrid autót adtak el Németországban, ami 12 százalékos piaci részesedést jelent.

plug-in hibrid BMW szemből, töltés közben

A Német Autóipari Szövetség (VDA) és a Nemzetközi Gépjárműgyártók Szövetsége (VDIK) is közleményt adott ki, amelyekben bírálják az új szabályozási tervezetet.

„A módosításnak köszönhetően a korábban támogatásra jogosult plug-in hibridek jelentős része kevésbé lesz vonzó az ügyfelek számára. Ezt követően elképzelhető, hogy inkább egy hagyományos hajtáslánccal rendelkező járművet választanak, ami egy nemkívánatos eredmény lenne” – nyilatkozta Hildegard Mueller, a VDA elnöke.

Egyúttal azt is kifejtette, az autóipar képes megoldani a hatótáv 80 kilométerre történő növelését, de ehhez időre lesz szükség.

Az új szabályozás hátterében a kormányzati villanyautóvásárlási támogatás összegének jelentős növekedése áll, amelyet 2025 végéig terveznek meghosszabbítani. Korábban a 40 ezer eurós, vagy annál olcsóbb plug-in hibridek után 4500 euró (1,6 millió forint), a 40 ezer eurónál drágább modellek esetén 3750 euró (1,3 millió forint) támogatást lehetett igénybe venni.

„Figyelembe véve az elektromobilitás egyre nagyobb népszerűségét, és egyre nagyobb piaci részesedését, ez egy rossz üzenet” – mondta Reinhard Zirpel, a VDIK elnöke, aki hozzátette, ha a javaslatot jelenlegi formájában véglegesítik, azzal a plug-in hibridek nagyjából fele esik el a kormányzati támogatás lehetőségétől.