Az elektromos autó tulajdonosok életében az évszakok változásának nagy jelentősége van. Az őszi falevelekkel együtt búcsút kell intsünk a hatótáv egy részének, amelyet tavasszal a jó idő beköszöntével visszakapunk.
Az alábbi cikkben annak jártunk utána, hogy mennyire normális ez a jelenség és mit lehet tenni ellene.
Mi okozza a téli hatótávcsökkenést?
3 fő tényező:
- hőmérséklet csökkenése;
- fűtési szükséglet felmerülése;
- téli gumiból adódó hatótávcsökkenés.
A hőmérséklet csökkenésével eleve megnő a villanyautók fogyasztása, ami tovább növekszik a csapadékosabb időjárás miatti sűrűbb levegő miatt. Ez önmagában akár 15%-kal is csökkentheti a hatótávot.
Ehhez jön hozzá a fűtéshez szükséges energia, ami szintén önmagában akár 20%-kal is csökkentheti a hatótávot. Hidegben érdekes kísérlet lehet kipróbálni, hogy a fűtés bekapcsolásakor vagy egy magasabb hőmérséklet beállításakor az autó szoftvere hogyan reagál és mennyivel kisebb hatótávot jelez ki.
Miből adódik ez a jelenség és miért más, mint amit eddig megszoktunk? A belső égésű motoros autókban rengeteg hulladékhő keletkezik, amely a hűtőfolyadékot elég gyorsan 90-100 °C-ra melegíti fel. Ezt a meleget télen könnyen fel tudjuk használni a fűtésre. Ezzel ellentétben a villanyautó 90% feletti hatékonysággal működik, tehát eleve kevés hulladékhő keletkezik és az elektronikák a hűtőfolyadékot nem engedik kb. 50-60 °C fölé melegedni. Ez a hő kevés az utastér hűtéséhez, így a fűtést az akkumulátorban tárolt elektromos energiával kell biztosítani, ami pedig csökkenti a hatótávot.
A téli gumi szükségszerűen csökkenti a hatótávot akár 5%-kal. Egyébként is fontos, hogy milyen a gördülési ellenállása a gumiabroncsnak, de a villanyautók esetében ez fokozottan igaz. Téli gumik vásárlásakor érdemes olyan gumiabroncsot választani, amelynek minél kisebb a gördülési ellenállása. Erre a gumiabroncsok címkéjének első betűje utal.
Mi számít összességében normális hatótávcsökkenésnek?
Átlagosan azt lehet mondani, hogy akár 30-40%-kal is kisebb lehet a hatótáv a jól megszokottnál. A csökkenés nem ugrásszerű, hanem napról-napra kicsit kisebb. Nem kell tehát kétségbe esni ezt a jelenséget tapasztalva. Ha viszont egyik napról a másikra jelentősen csökken a hatótáv, akkor érdemes elvinni átvizsgáltatni a villanyautót.
Mit lehet tenni?
A fenti tényezők közül a fűtés az, ahol érdemi mozgástere van az egyszeri villanyautósnak.
A fűtés legkorszerűbb és leghatékonyabb módja a hőszivattyú, amelyben egy kompresszor segítségével történik a melegítés. Ugyanez a kompresszor az, ami a nyáron az utastér hűtéséért is felel. A villanyautózás hajnalán ezt a technológiát még nagyon ritkán használták, így például biztosan nincs hőszivattyú a trióban (C-Zero, i-MiEV, iOn). A legtöbb márkánál feláras opcióként lehetett rendelni (BMW, Hyundai, Kia, Nissan). A mai napig sok esetben ezért felárat kérnek pl. Ioniq 5-nél is. A Renault Zoe esetében az alapfelszereltség része volt, de például a Dacia Springhez nem is lehet rendelni.
Márkánként eltérő módszerek vannak arra, hogy megállapítható legyen, van-e tényleg hőszivattyú. De általánosan működik az az ellenőrzési elv, hogy ha fűtés mellett megy a ventilátor a motortérben, akkor van hőszivattyú. A légkondicionáló vezetékeinek elhelyezkedése is utalhat arra, hogy hőszivattyús, de ezt csak egy szakavatott szem látja sajnos. Mivel alvázszám alapján mindenképpen kiderül, hogy az adott autó hőszivattyús-e, célszerű erről márkaszervizben érdeklődni. De pl. a BMW-nél ezt online is lehet ellenőrizni az alvázszám dekóder weboldalak segítségével.
A hőszivattyú egyébként nem minden esetben a legjobb, túl hidegben (-10 °C alatt) már nem hatékony. A mi éghajlatunkon többnyire jól használható néhány fokos külső hőmérséklet mellett.
Összességében hőszivattyú nélkül lehet élni, így ezen egyetlen kritérium miatt nem érdemes elvetni az adott autót. Ha sokszor "ki van centizve" a hatótáv, akkor értékes kilométerek nyerhetők általa.
Bónusz tipp:
A villanyautókban lévő ún. előkondicionálás funkció sokat segíthet. Van lehetőség ugyanis arra, hogy még indulás előtt, a töltőre csatlakoztatva történjen az autó felfűtése (lehűtése) a kívánt hőmérsékletre. Így még a hálózatból nyerhető az energia és nem a hatótáv csökkenésének rovására. Az autóban a hőmérséklet szinten tartása ugyanis sokkal kevesebb energiát igényel, mint a felfűtés. Ráadásul a legtöbb autóban az előkondícionálás az autó applikációjáról kényelmesen vezérelhető.
Összességében tehát csodákat nem lehet tenni, de körültekintéssel némiképp javítható a téli hatótáv.
Érdekel a téma mélyebben is?
2021-ben jelent meg az Iránytű az elektromos autózáshoz c. e-könyv, ahol a fűtésről, a hatótávról, a töltési tudnivalókról és a hibridek fajtáiról is olvashatsz praktikus információkat több mint 70 oldalon.
Az e-könyv a b-evmobil.hu oldalon megvásárolható néhány kattintással, a kiadvány információi pedig azonnal, papírpazarlás nélkül hozzáférhetők.
A szerzők az Elektromos Autó Akadémia alapítói.