2021. szeptember 24. | 17:30

Ha téli gumit vásárolnál, ez a teszt segíthet a döntésben, hogy melyiket válaszd.

Az, hogy egy gumiabroncs hogyan viselkedik nedves úton, hóban és jégben, csak komplex tesztek során határozható meg. Éppen ezért a német autóklub, az ADAC elvégezte a 2021-es téli gumik tesztjét - írja a BHPgumi sajtóközleményében. A 195/65 R15 téli gumik mellett a 225/50 R17 téli abroncsok kerültek alapos vizsgálat alá.

A téli gumiabroncsoknak megfelelő tapadást kell biztosítaniuk havon, jégen és nedves körülmények között a lehető legkisebb üzemanyag-fogyasztás mellett. Ez az a klasszikus érdekellentét, amelyet egy gumiabroncsnak le kell küzdenie ahhoz, hogy jó értékelést kapjon az ADAC téli gumiabroncs teszt során, számos más kihívással együtt, mint például az aquaplaning, a menetstabilitás és a tartósság.

Intézd online a téli gumicserét, böngéssz a gumik.hu kínálatában!

Az aktuális gumiméretek a tesztben

1. ADAC teszt 2021: 195/65 R15 téli gumik

2. ADAC teszt 2021: 225/50 R17 téli gumik

Hó, jég, nedves, száraz és fagyos idő: ki tud a legjobban megbirkózni a hideg évszak különböző körülményeivel? 16 aktuális téli gumiabroncsot vizsgáltak meg az alsó-középkategóriás autókhoz az ADAC tesztben.

  • Élvonalban a Dunlop, Goodyear, Michelin, Vredestein
  • Többnyire jó teljesítmény havon és jégen
  • Gyakori problémák a nedves úton és a kopással

Még akkor is, ha az új járművek gumiabroncs mérete folyamatosan növekszik, az idei 195/65 R15 tesztméret a T sebesség osztályban 190 km/óráig továbbra is az egyik legkeresettebb - legalábbis a téli gumi szegmensben. Alkalmas az alsó-középkategóriás járművekhez, mint például az Opel Astra vagy a VW Golf.

Alapvetően nagyrészt pozitív következtetést lehet levonni, mert a 16 abroncs modell közül csak az egyik rendelkezik “elégséges” eredménnyel, ezért csak feltételesen ajánlott - négy abroncs modell „jó”, tizenegy pedig „kielégítő” besorolású.

Fontos: a személyes vezetési szokás

Itt érdemes alaposabban szemügyre venni a kínálatot, mert az egyéni vezetési stílustól függően egy kielégítő (és általában olcsóbb!) gumi személyes használatra ajánlhatónak bizonyul. Annál is inkább, mivel szinte az egész tesztmező nem mutat (súlyos) gyengeségeket sem száraz, sem nedves időben, és jó minősítést kap ezekben a fő kritériumokban. Csak két gumiabroncsnak hiányzik a jó minősítés havas úton. Illetve minden tesztjelölt jó minősítést ért el a jégen és az üzemanyag-fogyasztásban.

Ha megnézzük a kopásvizsgálat eredményeit, akkor észrevehető, hogy a teljes mezőny 27 000 kilométer körüli átlagos előrejelzett élettartama nem különösebben magas. A hatótávolság 34 400 (Michelin) és 21 800 kilométer (Maxxis) között van.

Nagyon kiegyensúlyozott a négy éllovas

Négy 195/65 R15 méretű téli gumiabroncs kapta az áhított ADAC minősítést "jó": A Dunlop Winter Response 2, Goodyear UltraGrip 9+, Michelin Alpin 6 és Vredestein Wintrac modellek. Jó osztályzattal jutalmazzák őket, mert nagyon kiegyensúlyozottak minden fő kritériumban. Pedig érdemes ránézni a részletes értékelésekre, mert azok kissé árnyalják azért az eredményeket.

A Dunlop és a Goodyear jó száraz és nedves úton nyújtott teljesítménnyel győznek meg, különösen a havas lejtőkön. És bár a Dunlop Winter Response 2 még mindig optimalizálja gazdaságos üzemanyag-fogyasztást, az UltraGrip 9+ valamivel tovább megy a teljesítmény szempontjából nedves és jeges területeken. A Michelin Alpin 6 hagyományos pontszámot mutat a kopás tekintetében, de ezúttal száraz utakon is a legjobb teljesítményt mutatja. Ha a gazdasági-ökológiai szempont különösen fontos, akkor a Vredestein a nyerő: a legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztást ötvözi az alacsony kopással.

Gyengén muzsikált a BFGoodrich és Continental

A Michelin almárkája, a BFGoodrich g-Force Winter2 valamint a Continental WinterContact TS 860 az egyik fő kritérium tekintetében elért gyenge pontszám miatt elmaradt jó összértékelésről. Mindkettő jó minősítést ér el a kopási tesztben és jól teljesít havon és jégen, de száraz és nedves utakon már más a helyzet: míg a BFGoodrich a száraz útfelületen lenyűgözően szerepel, addig a nedves teljesítménye alapján már nem kapott jó minősítést.

A Continental ezzel szemben a nedves utakon a legmagasabb minősítést érdemelte ki, viszont száraz körülmények között kevésbé meggyőző. Egy jövőbeni ADAC teszt lehetőséget nyújt arra, hogy az utódja, a már piacon lévő TS 870 jobban teljesít.

Nagymértékű kopás

A táblázatban szereplő alábbi négy gumiabroncsnak van egy közös vonása: mindannyian viszonylag jól teljesítenek a fő kritériumok tekintetében, de a kopási teszten elért eredményeik miatt egy fokozattal kevesebbet kaptak az összeredményben. A Bridgestone Blizzak LM005 meglehetősen jó teljesítményt nyújt száraz utakon, míg nedves utakon a második legjobb eredményt érte el a teszt során. A valamivel nagyobb kopás mellett a hóban nyújtott teljesítménye már nem lett volna elegendő az általános jó értékeléshez. A Falken Eurowinter HS01 például jó eredményeket mutat száraz, valamint havas és jeges út esetén, de nedves úton kevésbé.

Míg a Hankook második márkájú i FIT + LW31 + a Laufenn nem ért el jó eredményt száraz időben, de jól teljesített nedves úton és kiváló minősítést érdemelt ki havon és jégen. A Maxxis Premitra Snow WP6 jó eredményeket nyújt száraz, nedves és jeges utakon, havon azonban teljesítménye már nem elegendő ahhoz, hogy jó minősítést kapjon.

Gyengeségek nedves körülmények között

A fennmaradó öt kielégítő gumiabroncs a fő vizsgált szempontokban mutatott gyengeségek miatt nem kaptak jó összpontszámot. A Yokohama BluEarth * Winter V906 kiváló teljesítményt mutat száraz utakon, valamint havon és jégen. A kopásra és a nedves körülmények között mutatott viselkedésére kevesebb pontot kapott, ezért lett összességében gyengébb a minősítése. A Barum Polaris 5 jó eredményeket mutat havon és jégen, száraz és nedves körülmények között is több mint kielégítő minősítést kap.

A megfelelő tapadás havon, jégen és nedves útfelületen elengedhetetlen a hideg évszakban - és a téli gumik ezt kínálják. De melyik a legjobb? 18 gumiabroncsot vizsgáltak meg középkategóriás autókhoz az ADAC tesztben - két termék elhasalt.

  • Dunlop, Michelin és Goodyear az élen végzett
  • Széles középmezőny egyéni gyengeségekkel
  • Vigyázat: két termék nagyon gyenge

A tesztelt 225/50 R17 méret V sebesség osztállyal (240 km/óráig) széles körben elterjedt olyan középkategóriás járműveknél, mint az Audi A4 vagy a BMW 3-as sorozat. A 2021-es téli gumiabroncs-teszthez 18 ilyen modellt használtak. Jó hír, hogy három gumiabroncs különösen ajánlott, a középmezőnyben található tizenhárom gumi is jól teljesít. Itt is érdemes szemügyre venni a részleteket, mert az egyéni vezetési stílustól függően egy a kritériumokat jól teljesítő (és általában olcsóbb) gumi ajánlhatónak bizonyul.

Aggodalomra ad okot, hogy a Goodride Z-507 Zuper Snow és a Linglong Green-Max Winter UHP két olyan modell, amelyek olyan súlyos gyengeségeket mutatnak a biztonsággal kapcsolatban, teljesítményüket "rossznak" minősítették, ezért ezeket a termékeket érdemes elkerülni.

Nagyon kiegyensúlyozott az első három befutó

A Dunlop Wintersport 5, a Michelin Alpin 6 és a Goodyear UltraGrip Performance + fenntartás nélkül ajánlható. Mindhárom jó eredményt hoz minden fő kritériumban, így nagyon kiegyensúlyozottak. Érdemes ránézni a részletes értékelésekre, mert érdekes adatokra derül fény belőle.

A Dunlop érte el a legjobb eredményt hóban - a felső trió legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztásával kombinálva. A Michelin Alpin 6 viszont hagyományosan a legkisebb kopást mutatja, és ebben a dimenzióban még élesebb a száraz és nedves utakon nyújtott teljesítménye. A Goodyear pedig valahol középen áll, minden vizsgált szegmensben jó teljesítményt nyújt, de nem a legjobb eredményt.

Kielégítő eredmények a széles középmezőnyben

Az ADAC ítéletében "kielégítő" gumiabroncsokat a Krisalp HP adja a Michelin leányvállalatától, a Klebertől, amelynek nedves vezetési jellemzői valamivel gyengébbek, mint a teszt legjobbjai, és ez az egyéni pontszám alig befolyásolja az összpontszámot.

A Bridgestone Blizzak LM005 esetében a kopásállósági teszt eredménye összességében gyengébb, mivel csak hóban teljesített kielégítően.

A Continental WinterContact TS 860 általános besorolása gyengült a száraz utakon tapasztalt gyengeségei miatt, de egyébként nem csúszik lefelé az eredménytáblán. Talán utódja, a TS870, amely már forgalomban van, és a következő ADAC teszt része lesz, jobb eredményeket fog tudni felmutatni a száraz útfelületeken.

A Nexen Winguard Sport 2 szintén leszerepelt a kopásállósági teszt miatt, de még száraz, nedves és havas körülmények között sem lépi túl a kielégítő minősítést. Összességében a Nexen a leggyengébb összesített eredményt érte el ebben a négyes csoportban, mert a szintén kopás miatt leértékelt Vredestein Wintrac Pro rendszerint jobb minősítést kap vezetési jellemzői miatt.

Gyengeségek száraz és nedves körülmények között

Az ESA-TECAR Supergrip Pro, a Sava Eskimo HP2 és a Fulda Kristall Control HP 2 általános besorolását a száraz és nedves körülmények közötti gyengeségeik csökkentették. A Supergrip Pro kapcsán, amelyet általában a német Tecar kereskedelmi vállalat értékesít márkás autókereskedéseken keresztül, ki kell emelni, hogy az üzemanyag-fogyasztást tekintve a legjobb eredményt érte el a teszten. A Goodyear szlovén leányvállalatának, a Savának az Eskimo HP2-je volt az az abroncs, amely a legnagyobb gördülési zajjal rendelkezett az Audi A4 tesztjárművön.

A fennmaradó öt guminál különböző okok vezetnek a gyengébb összminősítéshez. A Firestone Winterhawk 4 csúszott száraz útfelületen, de minden más kritérium szerint jó minősítést kapott. A Nokian Snowproof P viszont meggyőző a száraz utakon, de az abroncsok mind nedves, mind havas úton gyengébben teljesítenek.

A Pirelli Winter Sottozero 3 esetében ezúttal a száraz és nedves, valamint a jeges jellemzői csak "kielégítőek". A Toyo Observe S944 gyengeségeket mutat nedves és havas utakon, a Maxxis Premitra Snow WP6 pedig havon és jégen.

Két modell nagyon gyenge

Az ADAC mérnökei azt tanácsolják, hogy ne vásároljon két modellt semmi esetre sem, jelesül a Goodride Z-507 Zuper Snow-t és a Linglong Green-Max Winter UHP-t, mivel azok az ADAC-ítélete szerint nagyon gyengék! A Zuper mintázat (nem elírás!) a kínai Goodride gumiabroncs-gyártótól a havas útviszonyok között nem felelnek meg a minimális követelményeknek sem. Fékezéskor is ez a gumiabroncs teljesít a legrosszabbul, de a teljesítménye nagyon gyenge havas útviszonyok közötti induláskor és havas útfelületek egyéb kezelésekor. A Goodride segítségével a tesztautónak körülbelül 25 másodperccel hosszabb időre van szüksége a hókezelő pályán, mint az átlagos tesztpályán.

Hasonló a helyzet a szintén Kínában gyártott Linglong esetében. Ennek a gumiabroncsnak azonban súlyos gyengeségei vannak nedves úton. A Green-Max Winter UHP-t soha nem értékelik jobbnak, mint "elégséges" nedves időjárási körülmények között.

A féktávokkal kapcsolatos számadatok magukért beszélnek: a tesztpályához (átlagosan 37 méter féktáv) képest a Linglongnak közel 6 méterrel hosszabb féktávra van szüksége nedves aszfalton 80 km/h sebességgel. Más szóval: amikor a legjobb abronccsal már sikerült megállni, a Linglong esetében még mindig 40 km/h sebességgel közlekedett a tesztautó.

Ha érdekel a 2021-es négy évszakos gumiteszt, azt ezen a linken éred el.

BHPGumi