2019. november 10. | 10:20

Kombi Maserati? Nem létezik gyárilag, de a Touring műhelye kínál megoldást erre a problémára. A patinás olasz cég művészi szinten űzi az átalakításokat!

Egy autó általában akkor a legszebb, amikor elhagyja a gyártósort. Az utólagos módosítások túlnyomó többsége csak ront az összképen, szerencsére az autóskultúra kezdi végre maga mögött hagyni az ezredforduló környéki Need for Speed játékokat idéző ocsmány és feleslegesen túlzó lökhárítókat, festéseket, ne adj isten neonfényeket. Persze egy kis ültetés sosem árt az alanynak, szélesítéssel is lehet vagányabb kinézetet adni a járművednek, de ezek közül egyik sem számít komolyabb átalakításnak, hiszen egy „egyszerű” cserével kivitelezhető dolog.

Ahhoz már tényleg sok pénz és szakértelem kell, ha magához a karosszériához is hozzá akarsz nyúlni, mondjuk azzal a céllal, hogy egy olyan kivitelt készíts, ami gyárilag nem volt elérhető az adott modellhez. Persze G-Merciből nem nehéz kabriót csinálni, ahogyan azt Jon Olsson is tette, de egy kombi Maserati Quattroportéhoz már profi kezek kellenek. Szerencsére a Touring karosszériaépítő műhelye már évtizedek óta minőségi munkát végez, talán az ő fejükből pattannak ki a legérdekesebb koncepciók. Íme 4+1 közülük!

Maserati Quattroporte Bellaggio Touring

Az autókról képeket ide kattintva találsz.

A Maserati Quattroporte ötödik generációja 2003-ban mutatkozott be, a 4,2 literes V8-as motorral szerelt limuzin már alapkivitelében is egy extravagáns járműnek számított, a szépség és a sebesség egy csodálatos elegyet alkotott a négyajtós sportautóban. A többi Maseratihoz képest lehet, hogy praktikus volt, hiszen szabványos méretű poggyászokkal szépen meg lehetett pakolni a hátulját, de variálhatósága erősen kompromisszumos volt. Szerencsére a Touring műhelye 2008-ban felajánlotta a tehetős Quattroporte tulajoknak, hogy ha szeretnék, egy tekintélyes összeg fejében örömmel szétvágják a hátulját, hogy egy jól használható családi kombit csináljanak belőle.

„Egy igazi GT, amely kombinálja a sportos attitűdöt és a magas teljesítményt a helykínálattal, funkcionalitással és praktikummal úgy, hogy közben nem veszít stílusából” – szól a marketingszöveg.

Nem lehet vitatkozni, a Bellaggio Touring egy végtelenül kívánatos járgány. Háttámlái síkba dönthetők, így 1,8 méter hosszú raktér áll rendelkezésre. A lapra szerelt IKEA-s bútorokat így akár 275 km/h-s sebességgel is szállíthatod, az 5,2 másodperces 0-100 szintén átlagon felüli adatnak számít egy ilyen radikális kinézetű autótól!

Bentley Continental Flying Star

6 hónapra, 4000 munkaórára és egy egész csapatnyi szakértőre van szükség ahhoz, hogy egy Bentley Continental Flying Spur GTC-t extravagáns shooting brake kombivá varázsoljon a Touring Superleggera műhelye. Elsősorban vadászathoz és golfozáshoz ajánlják a Flying Start, persze nem olyan értelemben, hogy ezzel üldözzék a meglőtt vaddisznót, vagy golfkocsi helyett ezzel mászkáljanak egyik lyuktól a másikig. Ezekre lehet más autót választanék. De, ha csupán felszerelést szeretnék gondtalanul szállítani, akkor valószínűleg emellett az átalakított Bentley mellett döntenék. A megrendelő gyakorlatilag az utolsó csavarig testre szabhatja leendő Flying Star-ját, egyedi fényezések, különleges bőrök, varrások, faberakások közül választhat a kuncsaft, a Touring emberei minden elképzelést készséggel megvalósítanak.

Egyedül talán a hátsó lámpák tűnnek kicsit bénának, én személy szerint meghagytam volna a gyári, vagy ahhoz nagyon hasonló formájú lámpatestet, de hát annyi baj legyen. A W12-es erőmű cserébe eszeveszett menettulajdonságokat biztosít minden tartományban, hiába a bőven 2 tonna feletti önsúly, így is képes 300 km/h felett száguldani a nagy Bentley. Mindössze 19 darab készült belőle, mai árfolyamon számítva 234 millió forintot kóstált egy példány!

Touring Sciádapersia

Sciádapersia, vagyis Perzsia sahja. Ennél a kacifántos nevű kupénál felmerülhet a kérdés, hogy mi köze van az olaszoknak Perzsia uralkodójához. Ahhoz, hogy megkapd erre a választ, vissza kell ugrani az időben, egészen 1957-ig. Ekkor mutatták be a Maserati 3500-ast, a márka első igazi GT-jét, a modellt, ami megalapozta a márka presztízsét a szakmában. Ez nagyon megtetszett Mohammad Reza Pahlavinak, Perzsia akkor éppen regnáló sahjának, ezért megbízta Giulio Alfierit, a Maserati mérnökét, hogy építsen egy ehhez nagyon hasonló autót, csak nem 3,5 literes sorhatossal, hanem 5000 köbcentis V8-assal, amit a 450S versenyautóban használtak. A Maserati 5000GT-ből mindössze 34 darab készült, amiből az első természetesen a keleti uralkodó garázsában kötött ki.

Bemutatásának 60. évfordulója alkalmából a Touring műhelye elkészítette az ikonikus GT modernkori változatát, és mit ne mondjak pazarul sikerült. A Maserati GranTurismo alapjaira épített, 10 darabban limitált extravagáns sportkupé egyértelműen azt a nemesi/királyi származást akarja hangsúlyozni, amire felmenője egykoron annyira büszke volt. „Az utazás romantikája, Orient Express négykeréken” -így jellemzik az autót a Touring weboldalán. Még ha ezek talán kissé túlzó kifejezések is, az biztos, hogy az olaszoknak sikerült ismét egy lenyűgöző külsejű autót gyártaniuk, amit a legapróbb részletekig testre lehetett szabni.

Alfa Romeo Disco Volante

„Disco Volante” – talán a világ legjobban hangzó típusneve. Magyarul repülő csészealjat jelent, és ahogy ránézel az Alfa Romeo 1952-ben bemutatott versenyautójára, egyből értelmet nyer a kifejezés. A kedvező légellenállás jegyében kilapított karosszéria nem csak a gyártó, de talán az egész autóipar történelmében egyedülálló, csak az olaszok gondoltak rá, hogy ilyen módon vegyék fel a harcot az erős oldalszél okozta stabilitásvesztéssel. Anno a Touring műhelye álmodta, majd valósította meg a radikális vonalakkal rendelkező térvázas karosszériát, újkorában is ritkaságnak számított, mára vitathatatlanul muzeális értéket képvisel: mindössze 4 darab létezik belőle, az egyiket volt szerencsém élőben is megcsodálni a torinói Museo Nazionale dell’Automobile-ban.

A Sciádapersia-hoz hasonlóan, az eredeti modell bemutatása után 60 évvel, 2012-ben a Genfi Autószalonon debütált a Touring műhelyének elképzelése a modern Disco Volantéról. Az extravagáns forma és a letisztult vonalak itt is gyönyörűen megjelenek, az Alfa Romeo 8C alapjaira épített sportkupét egy 4,7 literes V8-as erőmű repíti közel 300 km/h-s tempóig. Ugyan komoly sportfutómű és önzáró differenciálmű dolgozik alatta, mégsem a versenypálya az igazi otthona a Disco Volanténak, hanem a végtelen szerpentinek, ahol gyorsan, de méltóságteljesen száguldhat kanyartól kanyarig. Szépsége és karizmája annyira megragadó, hogy a Top Gear legendás ex-műsorvezetője, Jeremy Clarkson is ódákat zengett róla, elmondása szerint nem a legjobb autó, nem is olyan élvezetes vezetni, de annyira különleges elegyet alkot a Maserati-féle V8-as motor, és kézzel gyártott, egyedi karosszéria, hogy semmi sem érhet a közelébe.

Mini Superleggera Vision

Az eddig felsorolt modellek mindegyike megvásárolható termék volt, így egy kis kivételt képez az utolsó szereplő, mégsem akartam kihagyni a listából. A BMW megrendelésére, a 2014-es Concorso d’Eleganza Villa d’Este rendezvényére a Touring elkészítette a világ talán legdögösebb Mini tanulmányautóját. A klasszikus angol stílusjegyeket némi olaszos temperamentummal ötvözték, a nyitott tetős koncept ékes példája a modern karosszériaépítésnek. Arról nem is beszélve, hogy a gyönyörűen domborított fémlemezek alatt elektromos hajtáslánc kapott helyet, így nem csak külseje, hanem az autó egésze is tükrözi a jövőbemutató gondolkodást.