csütörtök - 2022. October 06.
20 °C
tiszta égbolt
alapjarat.hu logo
95 675 Ft
100 702 Ft
D 760 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

A 6,3 literes, mindenható V8-as – Mercedes-Benz 600

1963-ban a Mercedes bemutatta a valaha volt legelitebb limuzinját, a W100-ast. A luxus csillagból kevesebb mint 2800 készült, főbb vásárlói hírességek és diktátorok voltak.

A klasszikus Mercedesek listája egy igazi különlegességgel bővül, ami kimaxolja a Deutsche Qualität fogalmát. Ez az 1963-tól egészen 1981-ig gyártott 600-as, gyári nevén W100-as modell!

Mercedes W100
Kép: Mercedes

Az 1960-as évek elején a Mercedes úgy döntött, felveszi a versenyt a Bentley-vel és a Roll-Royce-szal. A cél érdekében a Stuttgarti Csillag egy rendkívül radikális lépést tett: elhatározta, hogy nem készít pénzügyi tervet, kerüljön az autó annyiba, amennyibe kerül! Így született meg 1963-ban a W189 „Adenauer” utódja, a 600-as széria.

Mercedes W100
Kép: Mercedes

A 600-as korának legfejlettebb és legdrágább autója volt. 18 éves gyártása alatt mindösszesen csak 2677 példány készült, amit ha visszakövetünk, egy megrendelés átlagosan 2,5 nap alatt készült el. Azon túl, hogy minden lehetséges extrával felszerelték, ami a termelés ideje alatt már létezett, rendelhető volt Pullman és Landaulet kivitelben is.

Termetének és ultra-luxus felszereltségének köszönhetően tovább vitte a W150-es 770K becenevét, amit egyszerűen csak „Großer Mercedes”, vagyis „Nagy Mercedes” néven emlegettek. Az előd nem csupán a ’30-as évek egyik legkülönlegesebb limuzinja, de Hitler legkedveltebb parádés autója is volt.

A ’60-as évek NSZK-s monstruma rendelhető volt standard és hosszított kivitelben is, melyek közül a standard tengelytávja és teljes hossza 3200 és 5540 mm volt, míg a hosszított változat 3900 mm-es tengelytávja egy 6240 mm-es teljes hosszt eredményezett. Méretéből is könnyen kikövetkeztethető, hogy nem épp egy könnyűsúlyú versenyzőról van szó. A hagyományos modellek 2990 kilósra, a hosszított változatok 3280 kilósra sikerültek. Most körbe is járhatod virtuálisan!

A Mercedes nem csak az autó megjelenésével és kényelmével akarta elnyerni a konkurencia elismerését. Már az 1960-as években is nagy figyelmet fordítottak a menetzaj és az egyes berendezésének zörejének elnémítására. A cél érdekében az autó motorján kívül sehova sem szereltek elektronikát, helyette mindent egy hidraulikus berendezés vezérelt, és ezt értsd szó szerint!

A Großer 600-ason nem csak hogy az ajtókat, fékeket, szervót, ülésállítókat, napfénytetőt és légkondit a hidraulika vezérelte, de még az ablakemelőt is! Ez utóbbi azért volt nagyon vagány, mert a korszakban az elektromos ablakok hangosak, gépezetük nehéz volt, ami jelentősen megdobta volna a limuzin nettó súlyát.

Emellett érdekesség, hogy mivel szó szerint nyomás vezérelte az ablakok emelését, az üvegpanelek emelésének sebessége a gombra kifejtett erőtől függött. Egyes állítások szerint képes volt olyan gyorsan felugrani, hogy erejével eltörhette egy felnőtt ember gerincét.

Mercedes W100
Kép: Mercedes

Ahogy már fentebb is írtam, a Mercedes nem szerénykedett az extrákkal. Az autóban fellelhető összes faberakás eredeti, kézzel faragott fából készült. A kárpit anyaga bármi lehetett, amit a vevő csak kívánt, legyen az szövet vagy bőr. Műszerfalának formaterve megegyezett a márka többi tagjáéval: ahogy a híres Gullwing, Ő is álló sebességmérőt kapott.

Egy kormány mögé rejtett kapcsolóval felerősíthető volt a hangkürt már magában tekintélyt parancsoló hangja, ami egy derekas hajókürt füttyére emlékeztette a korabeli közönséget. Egyes állítások szerint olyan erős hangja volt, hogy átmeneti halláskárosodást is okozhatott.

Mercedes W100
Kép: Mercedes

Nem is kell említeni, hogy a W100-as hátsó üléseinek kényelme felért a legkomfortosabb kanapék nyújtotta élménnyel. A hosszított Pullman változatok esetében egy harmadik üléssor is benne volt az autó árában, amit a menetiránnyal ellentétesen szereltek a géptestbe. Ez a megrendelő kívánsága szerint lehetett egy rögzített üléssor, vagy 2 összecsukható pótülés.

Mercedes W100
Kép: Mercedes

A hátsó utasokat a sofőrtől elválasztó üvegfal a rövid alvázú modellek esetében is rendelhető extra volt, aminek a magasasságát az ablaküvegekhez és függönyökhöz hasonlóan a hidraulikus berendezés működtetett.

A Großer tervezésekor a Mercedesnek meggyűlt a baja a műszaki megoldások kivitelezésével. A firma akkor legerősebb motorja sem volt képes a hatalmas test rapid szállítására, nem is beszélve a kényelmi funkciók működtetéséről. A Stuttgarti Csillag előállt egy teljesen új motorral, amit később a többi modell legexkluzívabb kiviteleibe is előszeretettel szerelt. Ez pedig a V8-as M-100-as motor, melyhez egy 4 sebességes automata kormányváltó csatlakozott. 6,3 literes kivitelben volt rendelhető.

Mercedes W100
Kép: Mercedes

Már az alapmotor teljesítménye is rendkívüli teljesítményt nyújtott. A papíron 224 kW-os motor 300 lóerő leadására volt képes! A valóságban ez csak 250 LE volt, mivel 50 lóerőt maga a kényelmi hidraulika működtetése foglalt le, ami 150 bar nyomáson dolgozott.

Legnagyobb sebessége 205 km/h volt és 9,7 másodperc alatt gyorsult állóhelyből 100-ra. Ehhez egy szerény 17,8 litert el is szürcsölt minden 100 km-en. A Pullman-limuzin ennél szerénytelenebb volt, Ő 20,8 litert is elpusztított. A tankolás minimalizálása érdekében mind a 2 variáns egy 112 literes tankot kapott.

Mivel a német mérnököknek nem kellett foglalkozni az autó árával, így nem is csoda, hogy ’63 és ’81 között összesen csak 2677 született. Ezek közül 2190 normál méretű, 428 hosszított és 59 landaulet hagyta el a gyártósort. Mindezek mellett 2 darab kupé is született. Egyiket a Mercedes főtervezője, Rudolf Uhlenhaut kapta ajándékba nyugdíjazása alkalmával. A másikat pedig Fritz Nallinger, a vállalat kutatásaiért és fejlesztéseiért felelős intézet vezetője.

Mercedes W100
Kép: Mercedes

Az ’60-as és ’70-es évek NSZK-s csúcsmodelljének nevével az évtizedek során számos gyönyörű és nagypresztizsű Mercedes készült, de egyik sem volt fogható az eredeti modellhez. A 600-as név „törvényes” jogutódai 2002-ben érkeztek, ezek voltak a Maybach 57 és 62.

A ’63-ban megjelent „Nagy Mercedes” nem csak korát meghazudtoló technikai megoldásai, de vásárlóköre miatt is kimagaslik a többi luxusautó közül. Az érdeklődők 3 csoportra oszthatóak: mágnások, hírességes és politikai vezetők. Ez utóbbiak közé tartozott például Ceaușescu, Kim Jong-il, Mao Ce-tung és Tito. A hírességek közé tartozott Elvis Presley, Hugh Hefner, John Lennon és Rowan Atkinson. A szimplán szemtelenül gazdag megrendelők listáján többek között szerepelt Aristotle Onassis görög hajómágnás, Coco Chanel, Udo Jürgens zeneszerző és Peter Townshend.

Mivel egy kihangsúlyozhatatlanul különleges autóról van szó, így nem is meglepő, hogy az egyes aukciókon elképzelhetetlenül magas áron kerülnek kalapács alá. A W100-as kódú Mercedes korának egyik legkitűnőbb, ha nem legjobb autója volt. Ötvözi a német mérnökök maximalizmusát és a tükrözi a korszak leggazdagabb egyéneinek legmagasabb kényelmi elvárásait. Mit gondolsz, ha pár évtizeddel ezelőtt nem tudtál volna mit kezdeni a milliárdjaiddal, Te befektettél volna egy hatalmas Mercedesbe? Esetleg flottát tartottál volna fent?

Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!