9 megdöbbentő kilépés az autósportból

Közzétéve:
2019-06-20, 06:10

Minden történet véget ér egyszer – még az autóversenyzés világában sem tart semmi örökké

Társszerző: Hajdu Balázs

Az autósport történetének vannak olyan meghatározó csapatai, melyek nélkül az adott sportágat el sem tudnád képzelni. Voltak azonban olyan pillanatok, amikor a történetnek véget kellett érnie. A döntések mögött üzleti stratégiaváltás, időszakos sikertelenség, vagy éppen pénzhiány is állhat.

1. Az Audi és a WEC

Az Audi gazdag és sikeres történelemmel rendelkezik a hosszútávú versenyzés világában. A dízel- és hibrid motorok fejlesztésével gyökeresen megváltoztatták a sportágat. 2012-ben és 2013-ban is megnyerték az FIA WEC bajnoki címet, 18 év alatt 13 Le Mans győzelmet zsebeltek be. 2016-ban aztán hátat fordítottak a hosszútávú versenyzésnek, erőforrásaikat pedig a Formula E sorozatra összpontosították.

Az Audi és a WEC

2. A Volkswagen és a WRC

A Volkswagen az elmúlt néhány évben komoly sikereket ért el a Rali Világbajnokságban: 2013-tól zsinórban négyszer nyerték meg az egyéni- és konstruktőri bajnoki címet. Sokakat meglepetésként ért, hogy a német gyártó úgy döntött, más versenysorozatokra kíván koncentrálni. A csúcson kell abbahagyni?

A Volkswagen és a WRC

3. A Honda és a Forma-1

A Honda először az 1960-as években jelent meg a Forma-1-ben. Gyári csapatból legendás motorszállítóvá váltak – elég, ha a McLaren-Honda Senna vagy Prost által szállított sikereit említem.

2005-ben aztán felvásárolták a BAR csapatot. A 2006-os idény remekül sikerült, majd két gyengébb év után bejelentették távozásukat a sportágból. Az istálló jogát a Brawn GP vásárolta meg, ők pedig meg sem álltak a világbajnoki cím megnyeréséig 2009-ben.

A Honda és a Forma-1

A Honda a McLaren motorszállítójaként új fejezetet kezdett a Száguldó Cirkusz történetében, ma már a Red Bull és a Toro Rosso partnereként szerepel a Forma-1-ben.

4. A Mercedes és a Le Mans

Az 1999-es Le Mans 24 órás volt a Mercedes utolsó szereplése a hosszútávú eseményen. A német istálló három CLR modellel kívánt rajthoz állni Franciaországban. Az autónak voltak némi aerodinamikai hiányosságai, Mark Webber az időmérőn és a verseny előtti utolsó gyakorláson is bukott, ezért nem is indulhatott a futamon. A két megmaradt Mercedes elindult, négy órával a verseny kezdete után Peter Dumbreck autója a fák között kötött ki. A Mercedes rögtön feladta a versenyt, és azóta sem tért vissza a sorozatba.

A Mercedes és a Le Mans

5. A Toyota és a Forma-1

Köztudott, hogy a Toyota több zsák pénzt költött a Forma-1-es projektre. Hosszú ideig tartó tesztelés után 2002-ben csatlakoztak a Száguldó Cirkuszhoz. A kezdeti időszak gyengélkedése után 2005-ben már a futamgyőzelemért szálltak harcba.

A Toyota és a Forma-1

A rövid fellángolást ismét visszaesés követte. A maximalista japánok 2009-ben úgy döntöttek, hogy más kihívásokat keresnek.

6. A BMW és a Forma-1

A 2009-es év – a Brawn GP csodája mellett – a búcsúról szólt. A Toyota bejelentése után ugyanis a BMW is a távozás mellett döntött. A német óriás a nyolcvanas években a Brabham, a Benetton és az Arrows csapatai számára szállított motorokat. 2000-ben a Williams partnereként visszatértek, majd 2006-ban felvásárolták a Sauber csapatát. Az együttműködés egyik kiemelkedő eredménye Robert Kubica egyetlen futamgyőzelme, a 2008-as Kanadai Nagydíjon.

A BMW és a Forma-1

7. A Renault és a Forma-1

A Renault gyári csapata 1977-ben csatlakozott a Forma-1-hez. Az első futamgyőzelemre két évet kellett várni. Az istálló olyan pilótákat is foglalkoztatott, mint René Arnoux, vagy Alain Prost. 1985-ben – mindenkit meglepve – a kilépés mellett döntöttek. 2002-ben tértek vissza, 2005-ben és 2006-ban Fernando Alonso két világbajnoki címhez segítette a francia csapatot. Néhány változtatást követően 2016 óta ismét gyári istállóként szerepelnek, illetve ők szállítják a motorokat a McLaren csapata számára.

A Renault és a Forma-1

8. A Mercedes és a Forma-1

Ne ijedj meg, nem maradtál le semmilyen eget rengető bejelentésről. A következőkben az eredeti Ezüst Nyilakról lesz szó. Az ötvenes évek domináns csapata 1954-ben és 1955-ben is bajnoki címet szerzett. Utóbbi esztendőben a Forma-1 elhagyása mellett döntöttek – főleg a Le Mans-i tragédia miatt, ahol a pilóta Pierre Levegh és 83 néző vesztette életét.

A Mercedes és a Forma-1

9. A Mercedes és az IndyCar

Talán kevesen tudják, de a Mercedes a Penske csapat motorszállítójaként rendkívül sikeres volt a kilencvenes évek végén. 1999-ben aztán elveszítették érdeklődésüket, és hátat fordítottak az IndyCar sorozatnak.

A Mercedes és az IndyCar

Forrás:

További autós hírek

Döbbentes ez az eset is. A soroksári bevásárlóközpontnál teljes a káosz, mióta az IKEA megnyitotta áruházát. A mostani ünnepi bevásárlós…

Sajnos egy elnézett kihajtónál agyban semmiségnek tűnhet egy, a videón látható próba arra vonatkozóan, hogy szabálytalanul korrigálj, megúszva egy 2…

Valószínű nem számított rá ez az orosz autós, hogy nehezen fog indulni a reggele. Hazánkban sokan még arra sem képesek,…

Egyre hangsúlyosabb a környezettudatosság az autógyártók körében is, ami nem csak az elektromos és hibrid modellek piacra dobásában nyilvánul meg.…

Egy new yorki férfi életét vesztette, miután egy véletlenül távolról beindított autó egy másikhoz préselte. A 21 éves Michael Kosanovich…

Kapcsolódó írások

Hétvégi versenyek: Szoros F1-es befutó, helycsere a Moto GP összetettben
2017. augusztus 28.
A Forma-1-es Belga Nagydíj kiélezett csatát hozott Vettel és Hamilton között. A Moto GP Silverstone-ban megrendezett futama után helycsere történt az összetettben.
Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
2018. december 16.
11 kérdés a szezon második feléről olyan kérdésekkel, hogy min sértődött meg Bottas Magyarországon, mennyi ideig nem nevetne Oconnal Verstappen, és milyen állathoz hasonlította magát vajon Hülkenberg?
2019. február 10.
2019-től a McLaren kiszáll a díjkiosztásból