Robert Kubica: Hogy sikerült visszatérnie a Forma 1-be egy súlyos sérülést követően? 

Közzétéve:
2018-12-07, 16:09

Robert Kubica 2019-ben Forma 1-es autóval fog versenyezni. Történik mindez egy olyan baleset után, melyben majdnem életét vesztette, és maradandó sérüléseket szenvedett.

Társszerző: Hajdu Balázs

A 33 éves lengyel pilóta jobb karján látszanak leginkább az eset nyomai. Kubica balesete még 2011 februárjában történt, amikor egy észak-olaszországi raliversenyen az autója egy pálya melletti korlátnak ütközött, sőt a korlát behatolt az autó utasterébe. Akkoriban ő volt a Forma-1 egyik sztárja, már aláírt szerződése volt 2011-re a Renaulthoz.

Ez a lehetőség azonban elúszott, amikor elveszítette az uralmat autója felett egy hegyi szakaszon. Találkozott azzal a bizonyos korláttal, amely majdnem az életét követelte. Sérülései így is súlyosnak bizonyultak, karja több helyen eltörött.

Kubica 2007-ben

Az a jobb kar és kézfej a mai napig őrzi a baleset nyomait – az elváltozás szemmel látható, emiatt a végtag kisebb erőkifejtésre és mozgásra képes. Jól látható ez a tünet a korábbi teszteken készült belső kamerás felvételeken is, nem tudja behajlítani az ujjait a jobb kezén, gyakorlatilag a kormánynak támasztja őket, úgy irányítja a versenyautót.

És mégis a Williams őt szerződtette az előttünk álló szezonra. Ez minden idők egyik legnagyobb visszatérése a sportág történetében.

Mi is történt pontosan Kubicával?

Elképzelni is nehéz, milyen nehézségeken kellett keresztülmennie Kubicának. Mekkora elszántság, és mentális erő kellett ahhoz, hogy visszatérhessen a Száguldó Cirkuszba.

A 2011 februárjában bekövetkezett ralibalesete idején hetekre volt attól, hogy megkezdje karrierje ötödik teljes Forma-1 idényét. Lewis Hamiltonnal és Fernando Alonsóval egy lapon emlegették. A ralit azért próbálta ki, mert élvezte a száguldást, és ettől is jobb versenyzővé akart válni. A dolgok azonban rosszra fordultak, a sérülések pedig önmagukért beszélnek.

Egy órába tellett mire ki tudták szedni az autóból. Az első műtétre még ott a kórházban sor került, ez 7 órán át tartott. Azóta további 17 alkalommal kellett megoperálni.

„A valóság az, hogy az első pillanatokban az életemért küzdöttem”, mondta Kubica egy BBC Sportnak adott 2017-es interjúban.

Kubica 2011-es balesete

„Az emberek leginkább a karomról beszélnek, mivel az a leglátványosabb. A testem jobb oldalán mindenhol vannak törések, a lábfejemtől egészen a vállamig. Emiatt is volt annyira nehéz a visszatérés. Természetesen a karom sérült meg legjobban. Az első kéz hónap nagyon kemény volt. Szerencsés voltam, hogy Forma-1-es pilótaként kerültem kórházba, talán ennek köszönhetem, hogy egyáltalán meg van még a jobb karom. Másrészről, vannak olyan pillanatok, amikor el kellett felejteni, ki is vagy. Emberből vagy, ennyi a lényeg. A történet ezen pontjával különösen nehéz megbirkózni.”

18 hónappal a baleset után Kubica újra beült egy raliautóba – sőt, meg is nyerte az első versenyt, melyen részt vett. 

„Nagyon sok segítséget kaptam, hogy mielőbb visszatérhessek a versenyzéshez. Eldöntöttem, hogy először arra a szintre kell eljutnom, hogy boldogan ébredek fel reggel. Utána újra autóversenyző lehetek. Nagyjából két évemben tellett, míg visszajutottam egy normális szintre, amikor nagy sebességgel tudok versenyautót vezetni. A legnagyobb szenvedélyem továbbra is a versenyzés. Az életem azonban gyökeresen megváltozott.”

Kubica a WRC Wales ralin

A Forma 1-es visszatéréshez vezető hosszú út

2013-re Kubica jobb karja úgy ahogy rendbe jött, így tudott segíteni a Mercedes F1-es csapatának szimulátoros fejlesztéseiben. A csuklóját azonban még nem tudta megfelelően forgatni, így valódi F1-es autót nem vezetett. Balra fordulni is csak a könyöke felemelésével tudott, ami nem lehetséges egy ilyen autóban. 

Ehelyett visszatért a ralizáshoz, három évet versenyzett a világbajnokságban. Elképesztően gyors és bátor volt, ebben azonban benne volt a baleset lehetősége. 

2015 végére aztán elfogyott a pénz. 

„Nem tudtam, hogy lesz-e lehetőségem visszatérni a Forma-1-be. A ralizás után neház időszak következett. 10-15 kilogramm súlyfelesleggel küszködtem. El kellett kezdeni a fizikai felkészülést is.”

Kubica a Sauberrel

Többféle autót is kipróbált, beleértve a DTM német túrautó bajnokságot, vagy a hosszútávú versenyek világát. 2016 decemberében jött el a fordulópont, amikor a Dallara olasz autógyártó szimulátorát tesztelte. Ekkor ébredt rá, hogy valós esélye lehet a Forma-1-es visszatérésre. 

„Vissza kellett térnem a normál kerékvágásba. Ha adódik egy lehetőség, ki kell hoznom belőle a maximumot. A legtöbb autóban sikerült elérni a céljaimat. Négy hónappal ezelőtt senki nem gondolta volna ezt, ezért is nagyon hálás vagyok a Renaultnak ezért a lehetőségért.” Kubica egy 2012-es F1 Renault tesztelt, egy alkalommal. Erre 2017-ben került sor, Valenciában. A teszt pusztán arról szólt, hogy újra F1-es autóval körözhessen. A teljesítménye annyira meggyőző volt – gyorsabb volt a csapat tartalékpilótájánál, több mint 100 kört tett meg az autóval. Ennek eredményeként kapott egy második tesztlehetőséget is. 

Erre a gyakorlásra Dél-Franciaországban, a Paul Ricard versenypályán került sor. A visszatérés lehetősége egyre komolyabbnak látszott. A harmadik, Hungaroringen végrehajtott teszten aztán a Renault meghátrált  – Kubica nem volt elég gyors. 

A Williams azonban érdeklődést mutatott, és tárgyalásokat kezdeményezett a lengyel pilótával. Tavaly is sor került a szezon végi tesztre Abu Dhabiban, ahol Kubica mellett Lance Stroll, és az ifjú orosz reménység, Szergej Szirotkin is vezethette a Williamst. Tesztelték az üzemanyag-fogyasztást, gumikat, beállításokat. Kubica gyorsabb volt Strollnál, viszont lassabb Szirotkinnál. Az orosz mögött azonban kétszer annyi szponzor állt, így a Williams könnyen döntött mellette. Kubicának felajánlották a tartalékpilótai állást.

Kubica a Renault színeiben

Mi is változott egy év alatt? 

Kubica idén számos alkalommal tesztelte a Williamst, valamint a szimulátoron is sokat dolgozott. A virtuális világban gyorsabb volt Strollnál és Szirotkinnál, ez pedig hamarosan a való világban is létrejött. 

Mivel Stroll édesapja átvette a Force India csapat irányítását, fiát is ehhez az istállóhoz szerződtette. Szirotkin viszont nem volt túlságosan meggyőző az első idényében. Ugyan 20-ból 12-szer legyőzte kanadai csapattársát az időmérőn, ám a versenyen nem tudta beváltani a hozzá fűzött reményeket. Ennek eredményeként kevesebb pénzt tud felmutatni, mint tavaly. Kubica viszont képes volt új támogatókat találni. 

Kubicát a csapat is nagyon kedveli. Elképesztő műszaki tudással rendelkezik. Szerződtetése nem csak hatalmas PR-fogás, hanem pozitív légkört is hoz az istállóhoz. Ha jobban összebarátkozik az autóval, talán visszajönnek a régi képességek. 

Kubica mellett nagyok az elvárások George Russellel szemben is. A fiatal britet a Mercedes is támogatja, meggyőzően szerepelt a Forma 2-es bajnokságban is.

Miért ragaszkodnak annyira Kubicához? 

Kubica teljes pályafutása során mindössze egy alkalommal, a 2008-as Kanadai Nagydíjon tudott futamot nyerni. Adódik tehát a kérdés, miért ekkor a felhajtás a Forma 1-es visszatérése körül?

Kubica Kanadában

A kérdésre adandó válasz bizonyos szempontból nyilvánvaló. Ha ilyen mértékű sérülések után valaki képes visszatérni a Forma 1-be nyolc év után, az mindenki számára figyelemreméltó lehet. Ezentúl pedig egy kivételes tehetség tér vissza a száguldó cirkuszba. 

„Robert az egyik leggyorsabb pilóta, és egyben az egyik legjobb is, aki ellen valaha versenyeztem”, mondta róla Lewis Hamilton. „Nyers, természetes tehetség, sajnálatos, hogy nem vihette többre. Ebben a sportágban nagyon könnyű elbukni. Kubica kivételes ember és pilóta, versenyzésre született.” 

Kubica utolsó idényében volt a legjobb. A Renault nem volt kimondottan versenyképes autó, így szükség volt a lengyel versenyző bravúros képességeire. A legnagyobbakat épp a három legkeményebb pályán: Monacóban, Spában és Suzukában autózta.  

Második, harmadik és negyedik helyre kvalifikálta magát, majd a versenyen sem okozott csalódást. Japánban alig tudott megszólalni az időmérő után. Tíz percen keresztül csak ült egymagában, fel kellett dolgoznia, ami történt. 

Alan Permane, a Renault sportigazgatója – aki komoly részt vállalt Kubica 2017-es tesztjeinek szervezésében – a következőket mondta:

„A 2010-es suzukai időmérőhöz hasonló kört soha senkitől nem láttam. Amikor kiszállt az autóból, sápadt volt. Úgy nézett ki, mint aki, majdnem meghalt.” Komoly dicséret ez olyasvalakitől, aki 25 éve a Forma-1-ben van, és Michael Schumacher, valamint Fernando Alonso mellett is dolgozott. 

Miben fogják korlátozni a sérülései? 

Kubica jobb karja jól láthatóan korlátozottan mozgatható. A belső kamerás felvételek alapjáán szinte csoda, hogyan tud komoly tempóval vezetni egy Forma-1-es autót. Kubica erre azt mondta:

„Úgy vezetek, ahogy a testi adottságaim és korlátjaim engedik. A balesetem után rájöttem, hogy az utcai autó kormányát sem kell fogni a körforgalomban, apró mozdulatok is elegendők. A Forma-1 azonban nem egy utcai autó. Jártam egy olyan tanfolyamon, ahol adnak a kezedbe egy madarat. Tartanod kell, hogy ne repüljön el, viszont nem szoríthatod meg, mert attól megijed. Ilyen gyengédnek kell lenni a kormánykerékhez. 2006-ban, Malajziában egy teszten úgy csak két újjal fogtam a kormányt.

 

A mérnökök majdnem szívrohamot kaptak. Azt kérdezték: Miért? Én azt mondtam: Nem tudom. Talán nem kell teljes erőből szorítani a kormányt. Csak annyi erőfeszítés kell, amennyi pont elég. Több mint 10 évvel később már máshogy fest a történet. Az eredmény viszont gyakorlatilag ugyanaz.” 

Ahogy Mark Webber, a korábbi rivális mondja:

„Micsoda harcos.” 

Kubica a 2010-es Monacói Nagydíjon

Forrás:

Kapcsolódó írások

2019. március 06.
A világ egyik legnagyobb Autószalonjára több gyártó is kihozta a jelenlegi Formula 1-es versenyautóját
 Robert Kubica a Wiliiams boxában oldalról fotózva
2018. november 21.
Robert Kubica a Williams-Mercedes versenyzője lesz 2019-ben a Formula 1-ben.
Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
2018. december 16.
11 kérdés a szezon második feléről olyan kérdésekkel, hogy min sértődött meg Bottas Magyarországon, mennyi ideig nem nevetne Oconnal Verstappen, és milyen állathoz hasonlította magát vajon Hülkenberg?