9+1 elcseszett kormány az autózás történetéből – 1. rész

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2020-07-18, 15:00

Ha azt hiszed, hogy az autókormányon nem lehet mit elrontani, akkor nagyon tévedsz!

Az autó kormánya nem egy túl bonyolult alkatrész, már ami a formáját és az elsődleges funkcióját illeti. Ennek megfelelően nem is változott sokat azóta, hogy feltalálták az autózást, sőt, hogy feltalálták a kormányzást (lásd hajózás). Mégis, ha végignézed ezt a toplistát, akkor láthatod, hogy egyes konstruktőrök mégis megpróbálták újra feltalálni a kormányt, és sikerült is elrontaniuk ezt a végtelenül egyszerű alkatrészt.

1. Chevrolet Spinner (1940)

Az autózás hőskorának végén, a ’30-as ’40-es években még nem volt elterjedt extra a szervokormány. Ezért a lassabb menetben, de különösen parkoláskor igazi kihívás volt manőverezni. Ennek megkönnyítésére a Chevrolet kitalált egy végtelenül egyszerű segédeszközt, beépített a volánba egy pörgettyűt (bocs, jobb szót nem találtam), ami elméletben könnyebbé tette a kormányzást. A gyakorlatban valószínűleg nem, ez lehetett az oka annak, hogy csak két évet ért meg ez a csodabogár extra.

Chevrolet Spinner kormány

2. Messerschmitt KR200 (1955)

Miért kellene szokványos kormányt építeni az autóba, ha lehet helyette botkormányt is használni? A német Messerschmitt le sem tagadhatná, hogy alapvetően egy repülőgépgyártó volt, és csak kényszerből gyártott átmenetileg buborékautókat. Erre azért volt szükség, mert a második világháború után kötelezően fel kellett hagyniuk a repülőgépek készítésével, és valamit azért szerettek volna tevékenykedni. Ennek a korszaknak a szülöttei a háromkerekű kisautók és az érdekes megoldásaik.

Messerschmidt KR200 kormány

3. Ford Edsel Teletouch (1957)

A Ford Edsel Teletouch minden szempontból katasztrófa volt az amerikai autógyártó számára, de a vásárlók se nagyon örültek neki. Az autó egyszerűen túl modern szeretett volna lenni a kortársaihoz képest. Például az automata váltó előválasztó karja helyett gombokat használtak, amelyeket ráadásul a kormány fix központi paneljére telepítettek. Mi volt ezzel a baj? Sosem működött megfelelően, a konstrukció állandó elektronikai bajoktól szenvedett.

Ford Edsel Teletouch kormány

4. Plymouth Fury (1960)

A Fury modellnév magyarul azt jelenti, hogy harag. Találó, hiszen a tulajdonosok hamar megharagudtak autójukra a kényelmetlen kormánykarima miatt. Hiába néz ki nagyon jól a szögletes kialakítás és az autó karosszériájának színéhez tökéletesen passzoló, kéttónusú színvilág, használata - főleg lassú manőverezéskor - állítólag korántsem volt túl kényelmes.

Plymouth Fury kormány

5. Chevrolet Corvair Testudo (1963)

Vannak a szögletesített és a teljesen szögletes kormányok. A Corvair Testudo kormánya ez utóbbi. Az alumíniumból készült kormány nagyon vagány, a küllők is jól néznek ki, de használni bizonyosan nem volt túl ergonomikus. A kilenc- és három óránál elhelyezett markolatok legalább egyértelműen mutatták, hogy hol kell fogni a kormányt a biztonságos vezetéshez.

Chevrolet Corvair Testudo kormány

6. Ford Wrist Twist (1965)

A 60-as évek volt az a korszak, amikor azt hitték az emberek, hogy a 2000-es években már az űrben fogunk lakni és repülő autókkal járunk majd a Föld és a Hold között. Ennek tükrében érthetőbbé válik a Ford furcsa ötlete a kormányzás megvalósítására, akkoriban ez számított formabontónak és jövőbe mutatónak. Kár, hogy ez a korántsem megszokott, érdekes megoldás végül nem került át sorozatgyártású autóba. Dehogy kár.

Ford Wrist Twist kormány

7. Maserati Boomerang (1971)

Ennek az olasz sportautóban bemutatott kormánynak az volt a célja, hogy szinte minden visszajelzőt, órát, gombot a kormány közepén helyezzenek el, megkönnyítve ezzel a sofőr dolgát. Véleményem szerint pont az ellenkezőjét sikerült elérni, nehezen tudom elképzelni például, hogy az index működtetése kényelmes lenne a karimán belülről. És nem is néz ki túl meggyőzően ez a megoldás.

Maserati Boomerang kormány

8. Aston Martin Lagonda (1977)

Az Aston Martin mindig is szerette vegyíteni a sportosságot a luxussal, de a Lagonda esetében a modernitást is belecsempészték az autóba. Emiatt a beltér olyanra sikerült, mintha két különböző autó lenne összemontázsolva. A középkonzolon és attól balra a finom bőr és az igazi nemes fabetét dominál, míg a vezető előtt a digitális műszerfal és az a furcsa kormány a meghatározó. Szép volt? Nem! Akkor legalább jó volt? Az sem, mert a digitális kijelzők és gombok szerették bedobni a törölközőt.

Aston Martin Lagonda kormány

9. Lancia Sibilo (1979)

Ha valaki a ronda dizájnra szeretne felhozni egy eklatáns példát, akkor a Lancia Sibilonál keresve sem találna alkalmasabbat. Ez a furcsa valami a képen bizony egy autó belseje, és annak kormánya. Sorozatgyártásra sosem ért meg a koncepció, talán azért, mert nem lett volna biztonságos egy olyan kormány, amit nem lehet átmarkolni. Ki tudja, mindenesetre furcsa, hogy úgy néz a karima ezen a képen, mintha a prototípusba beletettek volna legalább 100 000 kilométert.

Lancia Sibilo kormány

+1 Citroёn Karin (1980)

Álljunk meg egy szóra. Lehet, hogy ennek a francia koncepciómodellnek is érdekes kormánya van a – halvány lila gőzöm sincs, mire való – gombokkal a közepén, de nem szabad átsiklani a tényen, hogy az autó térkihasználása nagyon is rendben van. Az alkotók gyakorlatilag mindent a vezető elé, a kormányoszlop köré helyeztek annak érdekében, hogy a lehető legszellősebb utasteret készíthessék el. Sikerült is, nagy kár, hogy az elképzelés nem terjedt el az autóiparban. Nekem tetszik.

Citroёn Karin kormány

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Spyker C8 Spider kormány
2020. július 19.
Ha azt hiszed, hogy az autókormányon nem lehet mit elrontani, akkor nagyon tévedsz!
Stephen King: Christine – a fókuszban egy Plymouth Fury
2017. szeptember 19.
Fura szerelmi történet a horror nagymesterétől, avagy miért ne szeress bele a kocsidba

További hírek