2020. július 18. | 17:00

Ha azt hiszed, hogy az autókormányon nem lehet mit elrontani, akkor nagyon tévedsz!

Az autó kormánya nem egy túl bonyolult alkatrész, már ami a formáját és az elsődleges funkcióját illeti. Ennek megfelelően nem is változott sokat azóta, hogy feltalálták az autózást, sőt, hogy feltalálták a kormányzást (lásd hajózás). Mégis, ha végignézed ezt a toplistát, akkor láthatod, hogy egyes konstruktőrök mégis megpróbálták újra feltalálni a kormányt, és sikerült is elrontaniuk ezt a végtelenül egyszerű alkatrészt.

1. Chevrolet Spinner (1940)

Az autózás hőskorának végén, a ’30-as ’40-es években még nem volt elterjedt extra a szervokormány. Ezért a lassabb menetben, de különösen parkoláskor igazi kihívás volt manőverezni. Ennek megkönnyítésére a Chevrolet kitalált egy végtelenül egyszerű segédeszközt, beépített a volánba egy pörgettyűt (bocs, jobb szót nem találtam), ami elméletben könnyebbé tette a kormányzást. A gyakorlatban valószínűleg nem, ez lehetett az oka annak, hogy csak két évet ért meg ez a csodabogár extra.

2. Messerschmitt KR200 (1955)

Miért kellene szokványos kormányt építeni az autóba, ha lehet helyette botkormányt is használni? A német Messerschmitt le sem tagadhatná, hogy alapvetően egy repülőgépgyártó volt, és csak kényszerből gyártott átmenetileg buborékautókat. Erre azért volt szükség, mert a második világháború után kötelezően fel kellett hagyniuk a repülőgépek készítésével, és valamit azért szerettek volna tevékenykedni. Ennek a korszaknak a szülöttei a háromkerekű kisautók és az érdekes megoldásaik.

3. Ford Edsel Teletouch (1957)

A Ford Edsel Teletouch minden szempontból katasztrófa volt az amerikai autógyártó számára, de a vásárlók se nagyon örültek neki. Az autó egyszerűen túl modern szeretett volna lenni a kortársaihoz képest. Például az automata váltó előválasztó karja helyett gombokat használtak, amelyeket ráadásul a kormány fix központi paneljére telepítettek. Mi volt ezzel a baj? Sosem működött megfelelően, a konstrukció állandó elektronikai bajoktól szenvedett.

4. Plymouth Fury (1960)

A Fury modellnév magyarul azt jelenti, hogy harag. Találó, hiszen a tulajdonosok hamar megharagudtak autójukra a kényelmetlen kormánykarima miatt. Hiába néz ki nagyon jól a szögletes kialakítás és az autó karosszériájának színéhez tökéletesen passzoló, kéttónusú színvilág, használata - főleg lassú manőverezéskor - állítólag korántsem volt túl kényelmes.

5. Chevrolet Corvair Testudo (1963)

Vannak a szögletesített és a teljesen szögletes kormányok. A Corvair Testudo kormánya ez utóbbi. Az alumíniumból készült kormány nagyon vagány, a küllők is jól néznek ki, de használni bizonyosan nem volt túl ergonomikus. A kilenc- és három óránál elhelyezett markolatok legalább egyértelműen mutatták, hogy hol kell fogni a kormányt a biztonságos vezetéshez.

6. Ford Wrist Twist (1965)

A 60-as évek volt az a korszak, amikor azt hitték az emberek, hogy a 2000-es években már az űrben fogunk lakni és repülő autókkal járunk majd a Föld és a Hold között. Ennek tükrében érthetőbbé válik a Ford furcsa ötlete a kormányzás megvalósítására, akkoriban ez számított formabontónak és jövőbe mutatónak. Kár, hogy ez a korántsem megszokott, érdekes megoldás végül nem került át sorozatgyártású autóba. Dehogy kár.

7. Maserati Boomerang (1971)

Ennek az olasz sportautóban bemutatott kormánynak az volt a célja, hogy szinte minden visszajelzőt, órát, gombot a kormány közepén helyezzenek el, megkönnyítve ezzel a sofőr dolgát. Véleményem szerint pont az ellenkezőjét sikerült elérni, nehezen tudom elképzelni például, hogy az index működtetése kényelmes lenne a karimán belülről. És nem is néz ki túl meggyőzően ez a megoldás.

8. Aston Martin Lagonda (1977)

Az Aston Martin mindig is szerette vegyíteni a sportosságot a luxussal, de a Lagonda esetében a modernitást is belecsempészték az autóba. Emiatt a beltér olyanra sikerült, mintha két különböző autó lenne összemontázsolva. A középkonzolon és attól balra a finom bőr és az igazi nemes fabetét dominál, míg a vezető előtt a digitális műszerfal és az a furcsa kormány a meghatározó. Szép volt? Nem! Akkor legalább jó volt? Az sem, mert a digitális kijelzők és gombok szerették bedobni a törölközőt.

9. Lancia Sibilo (1979)

Ha valaki a ronda dizájnra szeretne felhozni egy eklatáns példát, akkor a Lancia Sibilonál keresve sem találna alkalmasabbat. Ez a furcsa valami a képen bizony egy autó belseje, és annak kormánya. Sorozatgyártásra sosem ért meg a koncepció, talán azért, mert nem lett volna biztonságos egy olyan kormány, amit nem lehet átmarkolni. Ki tudja, mindenesetre furcsa, hogy úgy néz a karima ezen a képen, mintha a prototípusba beletettek volna legalább 100 000 kilométert.

+1 Citroёn Karin (1980)

Álljunk meg egy szóra. Lehet, hogy ennek a francia koncepciómodellnek is érdekes kormánya van a – halvány lila gőzöm sincs, mire való – gombokkal a közepén, de nem szabad átsiklani a tényen, hogy az autó térkihasználása nagyon is rendben van. Az alkotók gyakorlatilag mindent a vezető elé, a kormányoszlop köré helyeztek annak érdekében, hogy a lehető legszellősebb utasteret készíthessék el. Sikerült is, nagy kár, hogy az elképzelés nem terjedt el az autóiparban. Nekem tetszik.

  • Címkék:
  • Top