Az átlagos modellciklus az autóiparban 6-10 év között van és bevett szokás, hogy a feléhez közeledve, tehát 3-5 év elteltével felfrissítik az autók ráncait. Ilyenkor kijavítják a kocsik kisebb-nagyobb hibáit, korszerűbb technikát pakolnak a lemezek alá, esetleg megjelennek új motorok és felszereltségek a kínálatban. A legfontosabb azonban, hogy kap egy frissebb, szebb külsőt az autó, hogy kicsit felpörögjenek az eladások. Na, ez a szebb külső téma nem mindig sikerül. A következő modellek esetében bizony jobb lett volna nem hozzányúlni a dizájnhoz.

Ford Mustang

A jelenlegi (hatodik generációs) Ford Mustang üstökösként robbant be az autóiparba, amikor 2015-ben megjelent. Jól nézett ki, erős motorokat kínáltak hozzá és az ára sem volt rossz. Azt lehetett mondani, hogy a Mustang végre magára talált. A siker nem is maradt el, vitték is az emberek, mintha kötelező volna. 2018-ban aztán a modell átesett egy kisebb ráncfelvarráson, módosult a dizájn és kivették a kínálatból a 3,7 literes V6-os motort. Sajnos a frissítés bárgyúvá tette az egyébként agresszív megjelenésű sportautó ábrázatát. Kár érte. Felül a régi, alul az új.

régi és ráncfelvarrott Ford Mustang

Skoda Octavia

A harmadik generációs Octavia sosem volt egy szépségdíjas alkotás, de ezt senki nem is várta el tőle. Üzletkötők és családok tízezrei használták és használják megelégedve a típust, mert jó minőségű, tágas és kiváló autó. 2013-ban jelent meg, hogy aztán 2017-ben átessen egy modellfrissítésen, mely során megkapta azokat a nem túl szép, a közönséget megosztó osztott fényszórókat. Ezzel a húzással a csehek rossz lóra tettek, de erre ők is hamar rájöttek. A jövőre nézve el is vetették a különleges lámpák ötletét, pedig egy teljesen új arculatnak szánták a márka összes modelljére.

régi és modellfrissített Skoda Octavia

Fiat Multipla

Szegény Fiat Multipla, már oly sokan, oly sokszor bántották a típust, pedig valójában egy nagyon praktikus és szerethető autó. Jellemzően minden „legrondább autók” felsorolásban toplistás és láss csodát, valahogyan sikerült erre a listára is felkerülnie. A modellt 1998 és 2010 között gyártották (Kínában egészen 2013-ig) és bemutatásakor valósággal sokkolta a világot kinézetével, első részének kialakításával. Emiatt 2004-ben a típus frissítésekor jelentősen átvariálták, bár ne tették volna, mert ezzel elveszítette a jellegzetességét, szerethető megjelenését.

régi és faceliftes Fiat Multipla

Audi A4

Be kell vallanom, a második generációs Audi A4-et egy nagyon jól sikerült modellnek tartom. 2001-ben jelent meg és szerintem mind kívülről, mind pedig belülről remekül sikerült. Az autó egységes, formái harmonikusak, látszik, hogy valakik pontosan így álmodták meg a modellt. De a történelem közbeszólt, az Audinál néhány évvel később új szelek fújtak és az egységes márkaarculat szellemében a kis A4 is megkapta a 2006-os ráncfelvarrásakor az A8-ról és az A6-ról ismert „Singleframe” elnevezésű hűtőmaszkot, mellyel szépen haza is vágták az autó kinézetét.

régi és új Audi A4

Hyundai Coupé

A dél-koreai kupé sosem volt egy nagyon elterjedt típus Magyarországon, emiatt a legtöbb ember nem is tudja, hogy az 1996-tól gyártott első generációból létezett normális kinézetű modell is, nem csupán a 99-ben érkezett pápaszemes ráncfelvarrott változat, mely itthon sokkal elterjedtebb volt.

régi és modellfrissített Hyundai Coupé

Peugeot 206

A kis 206-os Peugeot szép hosszú modellciklussal büszkélkedhet, 1998-ban mutatták be, majd Európában egészen 2012-ig gyártották, sőt a világ egyes részein még ma is kapható újként (pl. Irán). Ennek megfelelően több modellfrissítést is megélt már a típus, az elsőt 2003-ban, amikor modernizálták és szebb külsővel látták el, a másikat pedig 2009-ben, amikor 206+ néven érkezett a legfrissebb autó. Ez utóbbi balul sikerült, mert félig 206-os, félig pedig már az utód 207-es volt, legalábbis kívülről. Az autó első része egy az egyben a 2006-tól gyártott utód 207-esről származott, egy érdekes torzszülöttet eredményezve.

Peugeot 206 és 206+

Opel Omega B

A 90-es években és a 2000-es évek elején az Omega volt az Opel zászlóshajója (a Senatort 93-ban beszüntették). Az első generációt, az Omega A-t még 1986-ban mutatták be, utódját, az Omega B-t pedig 1994-ben. 1999-ben aztán jött a frissítés, melyet sokan tévesen Omega C-nek hívnak, pedig valójában B2 a helyes megnevezés, mert csupán a B faceliftje volt. A frissített modell ráncait kivasalták, a tervezők csak vonalzót használták, amikor az új modellt megrajzolták. Ettől várták, hogy újszerűnek hasson az autó, de 2000 környékén az elavult eredeti formát már ez sem menthette meg.

Opel Omega B1 és a ráncfelvarrott B2

Saab 9-5

A Saab 9-5 első generációját 1997-től egészen 2010-ig gyártották, hogy aztán a második generációs modell mindössze két évet éljen (2010-2012) és a svéd gyár végleg lehúzza rolót. De a hanyatlás első jeleit már az első generáció 2006-os ráncfelvarrását követően látni lehetett, amikor a nagy Saab megkapta az érthetetlen króm kereteket a lámpák és a hűtőmaszk köré. Nem csoda, hogy nem kapkodtak érte.

régi és faceliftes Saab 9-5

Fiat Punto

A Fiat Punto második generációja egy igazi vagány városi kisautó volt, fiatalok tízezreinek vágyott első autója. 1999-tól egészen 2010-ig gyártásban volt, bár jobb lett volna, ha a facelift előtt, 2005-ben befejezik a modell pályafutását. Akkor ugyanis a modellfrissítés keretében kissé módosítottak az autó kinézetén, pont annyira, hogy az addigi menő kinézetet teljesen elrontsák azokkal a béna első lámpákkal.

régi és ráncfelvarrott Fiat Punto

Amennyiben érdekel Kiss Gergely és az ő Mustang modelljei, nézd meg ezt a bemutatót! Ha a videó nem indulna el, megtekintheted YouTube csatornánkon is.