Ha azt hiszed, hogy az autókormányon nem lehet mit elrontani, akkor nagyon tévedsz!
Az autó kormánya nem egy túl bonyolult alkatrész, már ami a formáját és az elsődleges funkcióját illeti. Ennek megfelelően nem is változott sokat azóta, hogy feltalálták az autózást, sőt, hogy feltalálták a kormányzást (lásd hajózás). Mégis, ha végignézed ezt a toplistát, akkor láthatod, hogy egyes konstruktőrök mégis megpróbálták újra feltalálni a kormányt, és sikerült is elrontaniuk ezt a végtelenül egyszerű alkatrészt.
1. Renault 5 Turbo (1980)
A Renault 5 Turbo kormánya meglehetősen cukira sikeredett, pedig a kis 160 lóerős méregzsák minden volt, csak cuki nem. Az autó 6,9 másodperc alatt gyorsult 100-ra, végsebessége pedig elérte a 200 km/órát. Vezetése igazi halálközeli élmény lehetett, ezért talán a kormánya inkább illett volna a ’90-es évek Renault Twingójába.
2. Italdesign Orca (1982)
Az Italdesign Orca műszerfala maga volt a megtestesült ’80-as évek, amire a gomberdővel díszített kormánya csak még jobban ráerősít. Akkoriban így képzelték el a jövőt, ez számított igazán modernnek. Csak azt nem értem, miként lehetséges, hogy ennyi gombot pakoltak a volánra, mégis jutott még legalább két tucat gomb a kormány melletti konzolokra is. Kész káosz.
3. Mazda MX-03 (1985)
A Mazda koncepciómodelljének műszerfala és kormánya inkább hasonlít egy repülőgép kezelőszerveire, mint egy autóéra. A szarvkormány sosem terjedt el az autóiparban, hiába próbálkoztak vele olyan sokan. Talán manapság, a modern, változó áttételű kormányzás korában már lenne létjogosultsága ennek a megoldásnak is. De talán jobb, ha nem keverik a szezont a fazonnal, és az autók maradnak a jól bevált kerek kormányoknál.
4. Subaru XT (1985)
A Subaru kis kétajtós sportkocsijának kormánya elég érdekesre sikeredett, talán pisztolyt formáz, legalábbis én azt látom bele. Az érdekes megoldás a kormány melletti szarvakkal és az azokon elhelyezett gombokkal együtt ráadásul nem egy koncepcióautó tartozékai, hanem egy 1985-től 1991-ig gyártott autóhoz tartoznak. Állítólag egy, a Subaru anyavállalata által gyártott kisrepülő inspirálta a belteret.
5. Oldsmobile Incas (1986)
Az Oldsmobile Incas szintén csak egy prototípus volt, bár még annak is meglehetősen futurisztikus. A multifunkciós kormányát (vagy micsodáját) még maga K.I.T.T. is megirigyelhette volna. Ahogy elnézem, a tervezők úgy képzelték, hogy valamennyi funkciót innen lehet vezérelni, kezdve az indextől a rádión át egészen a váltóig.
6. Saab 900 Prometheus (1993)
Nem úgy volt, hogy a biztonságos vezetéshez két kézzel kell fogni a volánt? Úgy látszik, volt idő, amikor a Saabnál másként gondolták és fittyet hánytak a biztonságra, az autójukat pedig hagyományos kormány nélkül képzelték el. Pont ellenkezőleg! A biztonság oltárán áldozták fel a kormányt, és ezért alkalmaztak joysticket. Ugyanis így nagyobb, a vezetőt jobban megvédő légzsákot tudtak beszerelni az autóba.
7. Mercedes-Benz F200 (1996)
A Saab kitérőjéhez hasonlóan a Mercedes ugyanolyan elven működő kormányából sem lett semmi. Nem úgy az autó teljes szélességében végignyúló digitális kijelzőből, ami pont manapság kezd elterjedni. Menetadatok, navigáció, sebességhatárok, táblák és még a kijelző szélein is a visszapillantó kamerák képei jelennek meg. Olyan, mintha egy mai autót műszerfalát látnánk. A Mercedes-Benz F200-as tanulmányautó ebből a szempontból pontosan jósolta meg a közeljövőt.
8. BMW Z22 (1999)
A BMW Z22-re már senki sem emlékszik, pedig annak idején, amikor a bajorok előrukkoltak vele, minden tudásukat belepakolták, amolyan technológiai erődemonstráció volt. Volt benne drive-by-wire rendszer, head-up display, kanyarkövető fényszórók, holttérfigyelő, azaz olyan extrák, amelyek csak egy évtizeddel később kezdtek megjelenni az autókban. A kormány különlegessége, hogy beépített ujjlenyomat-olvasóval rendelkezett, megakadályozandó az illetéktelen használatot.
9. Citroёn Osmose (2000)
A 2000-es években még a mobiltelefonoknak se nagyon voltak színes kijelzői, nemhogy az autóknak. Ezzel a tanulmányautóval a franciák azt igyekeztek megmutatni, hogy akár az összes, vezetéssel kapcsolatos információt, sőt, annál sokkal többet meg lehet jeleníteni magán a kormányon. Színesben. A megvalósítás példás, az elképzelés maga nem, ugyanis túlságosan elvonja a vezető figyelmét az útról.
+1 Spyker C8 Spider (2000)
A Spyker C8 Spider egy Hollandiában készülő, kisszériás sportautó, amely ma már a harmadik generációjánál tart. Az Auditól származó motorral szerelt jármű két dolog miatt feltétlenül emlékezetes: jól néz ki, és egyes modellekbe ilyen különleges kormányt szereltek. Olyan, mintha egy vitorlásról származna, de bele lehet látni a ’10-es, ’20-as években készült autók volánját is. Egy biztos, rendesen megosztja az autós társadalmat, vannak, akik, imádják és odavannak a megmunkálásáért, mások pedig rettentő bénának tartják. Te melyikbe tartozol?