2019. február 01. | 15:27

A Hot Rod Garage Hungary csapata jelenleg is izgalmas projekteken dolgozik.

Annak ellenére, hogy az időjárás nem kedvezett nekem, mégis kíváncsian vágtam neki az útnak Üllőre, ahol a Hot Rod Garage Hungary főhadiszállása található. A csapat vezetője, Perbált Mátyás széles mosollyal fogadott, és a zord hideg ellenére a kertben álló autókülönlegességeket kezdte el mutogatni. Volt ott tízezer kilométert futott, gyári állapotú Trabant, megkímélt V6-os Ford Explorer és patika belsővel rendelkező Buick Regal Custom is, hogy csak néhányat említsek.

Örök szerelem: az amerikai autók

Mátyás még ’94-ben vette első amcsi járművét, egy négyéves Mercuryt, amely akkoriban annyiba került, mint egy 15 éves Golf. Megfogta az amerikai életérzés, a kényelem és a nyomatékos motorok. Azelőtt is voltak tuningolt járművei, a Golf GTI-től kezdve a nagyobb teljesítményű Ford Escortig elég sok minden. Mindig is szerette az erős kocsikat, a 2000-es évek elején offroadozott is egy 4,2 literes, sorhatos Jeep Wranglerrel, mellyel egész jó eredményeket ért el annak fényében, hogy egy kis költségvetésből épített vasról volt szó.

Aztán egyre több amerikai autója lett, onnan pedig már nem volt visszaút. Barátaival közösen építgették és újították fel a különböző járműveket, amolyan hétvégi hobbi gyanánt. Aztán egyre különlegesebb modellek jöttek, C3-as és C4-es Corvette, rengeteg Lincoln és ehhez hasonló, itthon ritkaságnak számító kocsija volt Mátyásnak. Elmondása szerint egy idő után már nem elégíti ki egy gyári autó, muszáj módosítania, reszelnie rajta valamit. Ez egy kellemes kikapcsolódás számukra, hiszen összegyűlnek a barátaival, sütögetnek, beszélgetnek és közben bütykölik a kocsikat. Egy időben limuzinozott, filmesekkel dolgozott együtt, sőt még kaszkadőrködött is.

Mi az a Hot Rod Garage Hungary?

Ezt az autófanatikus csapatot Mátyás és a baráti köre alkotja, akik folyamatosan új projekteken dolgoznak. Eddig több hot rodot is építettek már, például régi DKW-ból is. Leghíresebb járművük egy Chevy Malibu alvázára szerelt, módosított Csepel kabinból készült, melyet közel 30 alkalommal csodálhatott meg a közönség különböző kiállításokon és találkozókon. Mátyásnak még egy fontos szerepe van a magyar autós világban, hiszen hosszú évek óta szervez különböző autós rendezvényeket. Az egyik legnagyobb esemény a rendszeresen megrendezett Zamárdi V8, melyre évről évre több száz járművet visznek ki, melyet többezren csodálhatnak meg. A V8 eseménysorozat több helyszínen is járt már, Budapesten a Lurdy Háznál és a Kökinél is volt többek közt.

Különböző túrákon vesznek részt, ráadásul nem csak amerikai autós találkozókra viszik a járműveket, hanem egyedi tuning és épített járműves rendezvényekre is járnak. Mátyásnak több hónapos munkája van abban minden évben, hogy a találkozókat leszervezze, többek közt az American Car Club Hungaryvel is együttműködik. A legközelebbi esemény májusban lesz az Esztergomi Különleges Jármű Expo, ahova veterán és egyéb érdekes gépeket visz majd.

A hot rod építés rejtelmei

Jelenleg két jármű állt Mátyás garázsában, az egyik egy 1977-es, módosított Chevrolet Malibu alvázra épült new hot rod. A kabin egy choppolt Csepel fülke, a motor pedig egy 1958-as Impalából származó, karburátoros V8. Miután az alvázat szétvágták és felújították, a Csepel kabinon volt a sor. A gondos tervezés után a koncepcióhoz illő formára alakították a fülkét, egy teljesen új tűzfalat is ki kellett alakítani. Minden részletet kidolgoztak, a V8-as pedig hengerenkénti leömlőket kapott. Igyekeztek a súlypontot hátra tolni, így az akkumulátor, a főfékhenger és a szervo dobja az ülés alá került. Ennek következtében a fékpedált is meg kellett fordítani, de legalább javult az autó súlyelosztása.

A mindössze 670 kilós hot rod 19-es kerekeken terpeszt, elöl 6, hátul pedig 10 centis szélesítő pogácsákkal. A fa plató is szépen mutat rajta, a kocsi fara azonban még így is elég könnyű ahhoz, hogy pillanatok alatt elkenje a hátsó gumikat az Impala blokk. Fújható gátlókat kapott a hátsó merev híd, melyben egy sperrdiffi dolgozik a háromfokozatú automata váltó közreműködésével. A végén az egész kabint és az alvázat is bőrrel húzták be, mellyel igazán egyedi látványt nyújt az autó.

Ezekből a régi V8-akból már sajnos Amerikában is egyre kisebb a kínálat, Mátyás elmondása szerint ha adódik egy jó vétel, arra azonnal le kell csapni. A garázsban álló másik járgány egy kabrió-pickup hot rod, mely egy Mazda kisteherautó alvázra épül. Ez a projekt még folyamatban van, a hajtásról egy 7,2 literes, V8-as Dodge Charger big block gondoskodik. A kasztni egy része egy régi Gaz 69-esből való, az ülések Opel Calibra darabok, a műszerek pedig egy repülőgépből valók.

Miből készülhet hot rod?

Mivel Magyarországon még eléggé gyerekcipőben jár a hot rod építés, ráadásul az európai kultúrára a sokszínűség jellemző, így Mátyás szerint szinte bármiből lehet ilyen járművet építeni, nincsenek annyira szigorúan vett szabályok. Ő a klasszikus V8-akkal szereti összerakni gépeit, neki ez a stílus tetszik a legjobban, de vannak, akik V6-tal vagy sorhattal is csinálnak ehhez hasonló vasakat. Az alkatrészellátás természetesen kicsit nehezebb, mint egy mezei tuningautó esetében, de az amerikai alkatrészek is nagyjából egy hét alatt megérkeznek a tengerentúlról.

A barátaival mindig újabb koncepciókon gondolkoznak, ha pedig egy-egy autót unalmas kezd lenni, akkor vagy eladják egy gyűjtőnek, vagy elcserélik egy másik fanatikussal, és egymás projektjeit viszik tovább. Mátyás legfontosabb tanácsa a kezdő autóépítőknek, hogy sosem szabad megállni, ha valami nem sikerül ötödikre, akkor hatodszor is neki kell futni. Ha elraksz egy félbehagyott munkát évekre, nagy eséllyel sosem fogod befejezni. Remélem egyre több autószerető ember kezd el különleges kocsikat építeni, hiszen ennek nagyon egyedi értéke van, ráadásul látványnak sem utolsó.