Volt, aki gondosan megtervezte és volt, aki nem pepecselt vele sokat. Mások bonyolult képrejtvényt kreáltak, de olyan is akadt, aki a saját aláírását tette sokmillió autójának orrára. Így aztán nem csodálhatjuk, hogy a nap mint nap látott emblémák önálló életre keltek a képzeletünkben. Egy-egy furcsa formájú betű, vagy egy néhány elemből álló kriksz-kraksz rendkívül széles értelmezési keretet kínál. Mindenkinek vérmérséklete szerint lehet történeteket, hovatovább legendákat faragni egy titokzatosnak vélt jel köré.

Így lehet ugyanaz a forma egy büszkén dagadó vitorla, vagy egyszerűen csak egy furcsa formájú betű. Érthető, hogy rengeteg a félreértés az autógyárak emblémáinak körében. Ebben a kérdésben teszünk most rendet, legalábbis a 42 legizgalmasabb embléma helyes magyarázatának erejéig, ábécé sorrendben.

Abarth

Az Abarth emblémáját egy hatalmas skorpió uralja. Ki tudja, milyen magyarázatok születhetnének a veszélyes kis jószág láttán, ha nem ismernénk a profán magyarázatot. A Skorpió ugyanis Carlo Abarth cégalapító asztrológiai jele, ezért döntöttek így.

Emellett a jelvény tetején az olasz zászló is látható, a nagy piros felület pedig kötelező elem egy sportos, olasz autómárka számára. Ez a piros szín egyfajta nemzeti versenyszínként funkcionál az itáliai autózás kezdetei óta, a sárga pedig szintén jellemző színe volt a korszak versenyautóinak. Az Abarth-jelvényt ma is használja a Fiat, a nagyobb teljesítményű autóinak orrán.

Abarth embléma

Alfa Romeo

Az Alfa az Anonima Lombarda Fabbrica Automobili rövidítése, míg a Romeo annak az üzletembernek a családneve, aki 1915-ben megvásárolta a céget. Az újdonsült gyártulajdonos, Nicola Romeo egyik fiatal tervezőjének ötlete volt Milánó városának szimbólumrendszerét felhasználni az autó emblémáján. A bal oldali vörös kereszt (Szent György kereszt) többek közt Milánó történelmi címerjelképe, míg a jobb oldalon egy koronás kígyó nyeli el ellenségét, amely jelenet eredetileg a milánót uraló Visconti-ház pajzsán szerepelt.

Alfa Romeo embléma

Alpina

Az Alpina név a cég kezdeti tevékenységéből származik,  mivel eleinte írógépeket gyártottak az Alpokban. Az Alpina emblémája azért különleges, mert nem szimbólumokat ábrázol, hanem konkrét tárgyakat, egészen pontosan két alkatrészt. A jelvényen egy Weber-porlasztó, és egy forgattyústengely szerepel.

A bajor alapszíneken feltüntetett alkatrészek képe a vállalat szoros kapcsolatát fejezi ki a BMW–vel. A fekete szín az autók márkejelzései esetében szinte mindig a hagyományt, a messzi időkre nyúló eredetet jelképezi.

Alpina embléma

Aston Martin

Martin, mint Lionel Martin, aki a cég egyik társalapítója volt. Az Aston kifejezés pedig a legnagyobb sikerek helyszínének nevéből származik: Aston Hill Climb. 1927-ben, amikor a márkajelzést megalkották, egy olyan főmotívumot kerestek, ami a sebességet szimbolizálja. A szárnyalás nyilvánvalóan megfelelt a sportosság és a könnyed elegancia kifejezésére.  Emellett sokak szerint jelentős befolyásoló tényező volt a Bentley szárnyas emblémája is.

 Aston Martin embléma

Audi

Az alapító, August Horch a fiára hallgatott (kénytelen volt, mert korábban már elperelték tőle saját nevét, mint márkanevet, így nem adhatta a Horch jelölést autóinak), amikor az Audi nevet választotta autógyára számára. A „horch” kifejezés németül azt jelenti: hallgass, figyelj! Ugyanez latinul pedig „audi”. Maga az embléma az Auto Union jelvényéből származik, és alapjelentése az összefogásról szól.

A márkejelzés alapvető mondanivalóként a négy márka, az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer egyesülését szimbolizálja. Ahogyan a piros az olaszok versenyautózásának tipikus színe, úgy Németország nemzeti versenyszíne az ezüst, ezért lettek a gyűrűk ezüst színűek.

Audi embléma

Bentley

A szárnyak a Bentley esetében nem csupán a sebesség szimbolizálására szolgálnak. A Bentley az első világháborúban kezdett repülőgép-hajtóművek építésébe, így a szárnyak alkotta jelvény egy következetes döntés eredménye. Az embléma ezüst színe ebben az esetben a kifinomultság jelképe. A szárnyak érdekessége, hogy a tollak száma nem egyforma az embléma két oldalán. Ráadásul az idők folyamán a tollak mennyisége mindkét oldalon változott.

Bentley embléma

BMW

A Bayerische Motoren Werke a repülőgépmotorokat gyártó Rapp Motoren Werke vállalatból önállósodott 1917-ben. Ezért a fekete külső kör a BMW elődjének, a Rappnak a logójából származik. Az embléma közepén szereplő keresztbevágott kék-fehér négyzetes kör a Bajor Szabadállam színeit, és hasábos formaváltozatát vette át.

A színeknek és a formának a kék égen forgó légcsavarhoz nincs közük, ez a kék árnyalat és a fehér egyértelműen a bajor eredetet szimbolizálja. A téves magyarázatot egyébként vélhetően épp a BMW egyik reklámja sugallta.

BMW embléma

Bugatti

EB (fordított E betűvel) és Bugatti: a legendás sportautókat építő gyárat Ettore Bugatti hozta létre, és a nevét kétszeresen is feltüntette az emblémán. A gyáralapító egy ékszertervező famíliából származott, így a piros ovális embléma szélén elhelyezkedő 60 pont egyrészt egy gyöngysort ábrázol, ami a káprázatos teljesítményt és minőséget hivatott jelezni, de emellett a motor tömítését erősítő biztonsági rögzítéseket is szimbolizálja, amik a nem mindennapi erőre és teljesítményre utalnak. Az emblémát uraló piros szín az olasz versenyautózás hagyományai előtt tiszteleg.

Bugatti embléma

Cadillac

A név Detroit alapítója után kapta a nevét. Antoine Laumet de la Mothe francia felfedező nem elégedett meg a saját nevével, így egy francia város nevét is felvette, mint egy nemesi rangot, és Cadillac sieur néven szólíttatta magát.

A Cadillac kifejezés így a kifinomultság és később a luxus szinonimájaként élt tovább az új világban, ezért választották az autó gyártói is ezt a hangzatos elnevezést. Maga az embléma is La Mothe saját címeréből származik, amelyet szintén kiegészített régi szomszédjának, Lamothe-Bardigues bárójának hiteles pajzs mintázataival. Így jött létre a meglehetősen bonyolult embléma, amely arany, fekete, kék és piros sávokból álló, stilizált címerpajzs. A Cadillac emblémája mostani formáját 2000-ben nyerte el.

Cadillac embléma

Chevrolet

A híres „csokornyakkendő” logót két évvel a cég megalakulása után vezették be. A Chevrolet emblémájának pontos eredetét homály fedi, ami elsősorban annak köszönhető, hogy a gyár társtulajdonosa, William C. Durant saját maga próbált tervezni egy minőségi formát, ami nem kötődik semmilyen nemzeti jelképhez, és különösebben mélyebb tartalmakat sem kísérel meg kifejezni, egyszerűen csak jól néz ki.

A Chevrolet egyik marketingvezetője próbált alaposabban is utánajárni a jelvényforma eredetének. A svájci kereszt és egy párizsi hotelszoba tapétamintája egyformán esélyes volt, de nagy valószínűséggel egy szénbrikettet gyártó cég reklámja ihlette meg Durant fantáziáját, amit 1911-ben látott egy újság lapjain. A jelvényforma rajzával hirdetett brikett neve Coalettes volt.

Chevrolet embléma

Citroën

A gyár alapítója, André Citroën eredetileg fogaskerekek gyártásával foglalkozott. 1901-ben Lengyelországba utazott, ahol megvásárolta egy kettős (fecskefarkú) fogaskerék szabadalmát. Ennek jellegzetes formája annyira tetszett a technikában a szépséget is meglátó cégalapítónak, hogy végül az egymáshoz illeszkedő fogaskerekek ihlették a Citroën autómárka emblémáját is.

 Citroën embléma

Ferrari

A logó tetején az olasz zászló szerepel. Alatta sárga pajzs, Modena városának fő színében. Az embléma alsó részén az „SF” betűk, a Scuderia Ferrari kezdőbetűi, ami a Ferrari-csoport elnevezése. A Ferrari embléma alapvetően a balra néző, ágaskodó, fekete lóról szól. Ezt a lovas szimbólumot használta Francesco Baracca az első világháborúban a repülőgépe oldalára festve. Enzo Ferrari hallgatott a háborús hős édesanyjára, Baracca grófnéra, aki állította, hogy a ló szerencsét hoz majd a sportautói számára. 

A történethez tartozik, hogy az ágaskodó ló motívumának ötletét az olasz vadászpilóta vélhetően egy általa lelőtt német repülőgép oldaláról vette, amelyiken Stuttgart város címere volt látható. Stuttgart címere ráadásul pontosan olyan alakú, és éppúgy sárga színű is, mint a Ferrari embléma. És a furcsa egyezések ezzel még nem érnek véget, hiszen a stuttgarti gyökerek miatt a teljes dizájn nagyon hasonlít a Porsche emblémájának fő motívumára is.

Ferrari embléma

Fiat

„Fabbrica Italiana di Automobili Torino” és alatta: FIAT. Ez a szöveg szerepelt a márka első, 1899-es márkajelzésén, ami mindössze egy díszes rézplakett volt. A Fiat ma is ismert nagybetűs felirata azonban már két évvel később átvette az uralmat az emblémán és onnantól a környezete, háttere sokszor változott, de maga a jól ismert Fiat felirat babérkoszorúval, vagy az azt stilizáló krómkerettel 1968-ig ugyanaz maradt, még akkor is, amikor egészen vékony betűformára húzták össze.

1968-tól volt két „kilengés” a márkajelzést illetően, előbb egy egyszerű „fiat” felirat vette át az eredeti terv szerepét négy döntött négyszögbe helyezve, 1982-ben pedig a jól ismert, szintén döntött, ötvonalas, „vonalkódos” változat. 1999-ben azonban a Fiat 100 éves jubileumára visszatértek az 1920-as évek emblémájához, a babérkoszorús, hagyományos, nagybetűs felirathoz, kék háttérrel. A jelenlegi márkajelzés 2007 óta szerepel a Fiatok motorházán, de már az olasz sportosságot szimbolizáló piros háttérrel díszítve.

Fiat embléma

Ford

A Ford emblémája az célszerűség jegyében született, és vált világszerte az autós hétköznapok részévé. A jelvény ugyanis egyszerűen a cég alapítójának az aláírása, amit egy kék színű, ovális formába helyeztek. Az kézenfekvő ötlet kiválóan bevált, hiszen a Henry Ford aláírását viselő embléma az 1909-es első használata óta lényegileg változatlan formában kerül a gyár autóinak orrára.

Ford embléma

Hyundai

A koreai autómárka emblémája első ránézésre mindössze egy döntött H betűnek látszik, ám a történet ennél bonyolultabb. A Hyundai ugyanis mögöttes tartalmi elvárást is megfogalmazott az embléma tervezésekor. Így miközben a H betű uralja az emblémát, valójában itt két ember stilizált kézfogásának lehetünk tanúi. A gyár értelmezése szerint a logó összefonódó két része a bizalmat jelképezi, amely a vállalat és a vásárló között alakul ki.

Hyundai embléma

Infiniti

Az Infiniti emblémájának kettős jelentése van. Az egyik a márka profilját hivatott kifejezni, a másik a nemzeti jelleg fontosságát. Mindezen értelmezéseket a középső, háromszög formájú szimbólumban találhatjuk meg. Az első magyarázat szerint ez egy autópálya, amely a jövő végtelen lehetőségei felé mutat. Ebben szerepe volt annak is, hogy a márka a fejlesztés kezdeti szakaszában a „Horizon” kódnéven futott. A második, nemzeti jelleg szerint a középső háromszög nemcsak egy végtelen autópálya, hanem egyúttal Japán szent hegye, a Fudzsi ábrázolása is. Ezzel az Infiniti emblémája a japán minőség csúcsát hivatott szimbolizálni.

Infiniti embléma

Jaguar

A Jaguar autómárka eredeti neve SS Cars volt, ám ez a név brit földön tarthatatlannak bizonyult a második világháborús német SS alakulat nevéből eredő áthallás miatt. Az autómárkát így 1945-ben átnevezték. A Jaguar egy régi SS Cars modellről kapta a nevét. Az autógyár emblémájának sorsa így hamar eldőlt, hiszen a csúcsragadozó jaguár támadó ugrása valóban impozáns látvány, és tökéletes választás egy nagyteljesítményű autókat építő gyár számára. Az erőt, dinamizmust és a haladást jelképezi.

 Jaguar embléma

Koenigsegg

A Svédországban működő gyár logója Jacob Låftman tervező munkája. Mivel a cég alapítója, Christian von Koenigsegg egy német nemesi család sarja, amelyik a XII. századig tudja visszavezetni a családfáját, így a német-római birodalomban is használt lovagi címerpajzsuk képezte az autómárka emblémájának alapját. Az arany és vörös rombuszokból álló márkajelzés az ősi családi címer stilizált változata, amelyet a gyár befogadó országa, Svédország előtti tisztelgés gyanánt még az üzem területén korábban működő svéd repülőbázis századjelvényével is kiegészítettek.

Koenigsegg embléma

Lada

Az AvtoVAZ által gyártott Zsiguli a volgai gyár közelében fekvő hegységről kapta a nevét, az autó tervezőjének javaslatára. Idővel azonban a gyár vezetése megváltoztatta az exportra szánt Zsigulik nevét, Ladára. Szerintük a Zsiguli szó nehezen volt kiejthető a külföld számára, a „dzsigoló” kifejezéssel való áthallás pedig különösen nem volt kívánatos a szocialista országokban.

A Lada név több jelentést is hordoz magában, a haladást, szárnyalást jelképezve. A név részben a szláv mitológiából ered, ahol az ifjúság és a szépség istennőjét hívták így, másrészt viszont ez a név is tartalmaz nyugati áthallást, mivel a folyami viking vitorlás hajókat is ladának hívták. A viking hajó, mint az embléma tervezésének forrásanyaga nem üres teória, hiszen az embléma formájában világosan visszatükröződik. A Lada jelvényének színes változata kék, a folyó színére utalva, amin a viking hajó vitorlázik.

 Lada embléma

Lamborghini

Fekete pajzs, arany szegéllyel és felirattal, közepén a legendás, szintén aranyszínű, dühöngő bikával. A híres Lamborghini embléma kettős ihletéssel bír. Egyrészt a márka megalkotója, Feruccio Lamborghini a Bika jegyében született. A születés állatövi inspirációját azonban nagyban erősítette Feruccio Lamborghini közismert rajongása a bikaviadalokért.

1962-ben Spanyolországban járva ellátogatott egy Miura fajtájú bikák tenyésztésének helyt adó tanyára, Sevilla közelében. Megragadta őt a bikák látványából sugárzó nyers erő, és ezt az erőt és dinamizmust szerette volna viszontlátni az általa gyártott sportautókban is. Egy évvel később az autómárka megalapításával meg is valósította az álmát.

Lamborghini embléma

Lotus

Hivatalosan sohasem fogalmazták meg, de az általános vélekedés szerint a Lotus elnevezés mögött valóban a gyár alapítója, Colin Chapman buddhista filozófia iránti tisztelete áll. A lótuszvirág és a Nirvána a harmónia, egyfajta paradicsomi állapot megtestítése. Az embléma sárga színe a napfényre, az energiára és az örömre utal. A zöld szín kevésbé filozófiai tartalmú, mivel a brit versenyautók tipikus színe. A Lotus felirat fölött összefonódó betűk az alapító, Anthony Colin Bruce Chapman nevének kezdőbetűi.

Lotus embléma