2021. szeptember 11. | 17:50

Tudtad, hogy a Renault emblémáját egy magyar ember tervezte? És hogy a Subaru egy csillagképről kapta a nevét?

A 42 legizgalmasabb autóemblémáról szóló cikksorozatunk második részében olyan rendkívüli teljesítményű autókat gyártó márkák jelvényét is bemutatjuk, mint a Porsche vagy a McLaren.  Ha esetleg lemaradtál volna a cikksorozat első részéről, akkor ezen a linken elolvashatod.

Maserati

A Maserati emblémájának eredete egy híres szökőkút szobrához köthető. A látványos szökőkút Bolognában található, a Piazza Maggiorén. Különlegessége, hogy a tetején a római tengeristen, Neptunusz áll, kezében a halászok háromágú szigonyával.

A jelkép alkalmazását Maserati művész testvére is kiváló ötletnek tartotta. Az autómárka így a család szülővárosának is emléket állított az emblémában, emellett pedig felvette az isteni Neptunusz erőteljes tulajdonságait is, hiszen ő volt a földrengések, a viharok és lovak istensége is.

Mazda

A Mazda név filozofikus gyökerekkel rendelkezik. A korai ázsiai kultúrákban jelentős vallási irányzat volt a zoroasztrizmus . Ennek az irányzatnak a megalapítóját és istenét hívták Ahura Mazdának. Maga a szó, a „mazda” bölcsességet jelent. A cég alapítójának, Jujiro Matsudának a neve is hasonlóan kezdődik.

Az idők során a Mazda márkajelzése több koncepción is átesett, a jelenlegi formát 1996-ban mutatták be. Az embléma kerete egy ovális forma, ami a napot szimbolizálja. A középen elhelyezkedő szárny a Mazda gyáron belüli újítási, véleménynyilvánítási szabadságát hivatott bemutatni. A kitárt szárnyak és az ovális középső része együttesen pedig egy M betűt alkot, a Mazda kezdőbetűjét.

McLaren

A McLaren versenycsapatának eredeti logója egy kiwi madárra hasonlított, amely Bruce McLaren alapító szülőföldjét, Új-Zélandot képviseli. Az 1980-as években új dizájnt adtak az F1-es csapatnak, amely a főszponzor, a Marlboro cigaretta dizájnjára épült. A mai forma 1997-ben jelent meg.

Az embléma tartalmi elemeivel kapcsolatban maga a McLaren így nyilatkozik: „Az 1997-ben megjelent megújult logó a felirat mellett egy egyszerűsített sebességmérőt ábrázol, amely hasonlóságot mutat a hátsó szárnyunk által létrehozott örvényekkel.” Emellett McLarenék szerint a jel agresszív formája a ragadozó állatokon és rovarokon található agresszív jelekre hasonlít.

Mercedes-Benz

A név azért Mercedes, mert Daimler autóversenyző sporttársa és üzleti partnere Emil Jelinek volt, akinek a lánya ezt a keresztnevet viselte. És azért Benz, mert Karl Benzzel egyesült a cég, aki az egyik első közutakon használható autó gyártója volt. Amikor a két vállalkozás 1926-ban közösen folytatta a gyártást, megszületett a Mercedes-Benz név.

Maga az embléma az 1870-es évekből származik. A története jól dokumentált. Gottlieb Daimler egy ízben küldött egy képeslapot a feleségének, amin háromágú csillaggal jelölte meg szálláshelyét. A csillag mellé pedig ezt írta: "Egy napon ez a csillag fog ragyogni diadalmas gyáraink felett." A látáványos emblémát először 1910-ben használták az autókon. A csillag három küllője a szárazföldet, a tengert és a levegőt szimbolizálja.

MG

Az „MG” betűk a Morris Garage kezdőbetűi, mivel az autógyár William R. Morris oxfordi autóipari üzletének részeként indult 1924-ben.

A márkajelzés nyolcszögletű formája azért volt fontos, mert határozottan elkülönítette az MG-ket az átlagosabbnak mondható Morris modellektől. A nyolcszögletű forma az MG-k több pontján, pl. a műszerfalon is felbukkan.

Mitsubishi

A Mitsubishi emblémája különleges, ugyanis szó szerint képezi le a gyár nevét. A „Mitsu” japán nyelven hármat jelent, míg a „hishi” rombuszt vagy gyémántot. Ha a „h” hang a szó közepén szerepel, a japán beszélt nyelvben azt gyakran „b”-ként ejtik. Így lett a Mitsuhishiből Mitsubishi.

A híressé vált szimbólumot, a három gyémántot az autógyár alapítója, Yataro Iwasaki választotta. Az ihlet családi eredetű, hiszen az Iwasaki család címerében is három rombusz található. A Mitsubishi három gyémántjának jelentése: egység, megbízhatóság és siker. A gyáralapító választása az embléma terén is mindenképpen sikeres volt. A Mitsubishi emblémája a világ autógyártásának egyik legkönnyebben felismerhető és legismertebb jele.

Nissan

A Nissan név a Nihon Sangyo (Japan Industries) rövidítése, amely a Datsun anyavállalata volt. Emellett a Nissan kifejezésnek szerencsés jelentése is van a japán nyelvben, hiszen „születő napot” is jelent, ami a felkelő nap országában igen jól hangzik.

Amikor a Nissan lecserélte a Datsun márkajelzést, az új embléma a cég neve volt egy kék téglalapban, ami egy piros kör előtt állt. Ezzel a japán zászlót idézték fel, amelyen a felkelő nap látható. Végül az emblémát a kilencvenes években moderizálták és króm színezést kapott, így alakult ki a ma ismert Nissan márkajelzés.

Opel

Az Opel lapított Z betűt a középpontjában hordozó emblémája tisztelgés az egyik korai és nagyon sikeres teherautójuk, a Blitz modellneve előtt. A Blitz segített az autógyár újjáéledésében a második világháborút követően. A blitz kifejezés németül villámot jelent, így az emblémában található Z betű nemcsak a sikeres teherautómodell nevének utolsó betűjét képviseli, hanem a villám formájára való hasonlósága miatt is találó.

Peugeot

A Peugeot márkajelzése egy hátsó lábaira emelkedve támadó oroszlánt ábrázol. Ez az embléma már 1847-ben megjelent a gyár termékein, jóval azelőtt, hogy a Peugeot belépett volna az autógyártásba. A bátran támadó oroszlán már akkor is a kiemelkedő minőséget jelentette.

Az oroszlános díszítés 1923-tól szerepel a Peugeot autók motorházának tetején. 1948-ban, a 203-as bevezetésével változtattak a márkajelzésen, egy ismertebb oroszlánformát jelenítve meg az autón. Az új oroszlán Armand Peugeot szülőhelye, a francia Franche-Comté régió címerében is szerepel. A dizájnváltások során az oroszlán megmaradt, bár némileg szögletesebbé vált.

Porsche

A Porsche márkejelzése szervesen kapcsolódik az autógyárnak helyet adó városhoz, Stuttgarthoz. A gyár hűségét mutatja, hogy még a város neve is szerepel az emblémán. A márkajelzés közepén ágaskodó ló Stuttgart címerállata. És ez sem véletlen, hiszen a város neve az ó-felnémetben „ménes kert”-et jelent. A lovat körülvevő négy részre osztott pajzs a Württembergi Szabad Népállam címeréből származik, amelyet a német monarchia 1918-as feloszlása ​​után alapítottak, és amelynek fővárosa Stuttgart volt.

A kétszer három darab fekete agancs a bal felső és a jobb alsó sarokban ősi eredetű. Feltehetőleg a tizedik századból eredeztethető, és a Svábföld erdős vidékeire utal. A piros és fekete sávok Württemberg hercegének címeréből származnak.

Renault

A Renault emblémájának jelenlegi alapformáját magyar művész alkotta. A gyár 1972-ben a neves grafikust, Victor Vasarelyt kérte fel a korábbi márkajelzés átalakítására. A művész fantasztikus munkát végzett azzal, hogy az eredetileg gömbölyded formájú Renault emblémát a szögletes vonalak bevezetésével dinamikusabbá, következetesebbé és tisztábbá tette. Mindeközben sikerült megtartania a lényegi fontosságú gyémántformát.

A márkajelzésen a Vasarely által létrehozott alapot megtartva azóta kisebb módosításokat hajtottak végre rajta, hogy jobban illeszkedjen a kor elvárásaihoz.

Rolls-Royce

A Rolls-Royce két márkajelzést is elhelyez az autóin, egy emblémát és a jól ismert kis szobrot az autó motorháztetején, a hűtőrács legmagasabb pontján. A gyártás kezdeti időszakaiban azonban csak a két, egymást átfedő R betű szerepelt a Rolls-Royce-okon. Sok befolyásos vásárló azonban valami egyedibbet szeretett volna viszontlátni méregdrága luxusautóján.

Az egyik ilyen Rolls-Royce tulajdonos, Lord Montagu of Beaulieu megbízta barátját, Charles Robinson Sykes szobrászművészt egy különleges dísz megtervezésével. Montagu a saját titkárnőjét és szeretőjét, Eleanor Thorntont javasolta modellnek. Az „eksztázis szelleme” című alkotás a köpönyegét szárnyként lobogtató formával azóta minden Rolls-Royce kötelező elemévé vált.

További érdekesség, hogy a Rolls-Royce felirat két eleme közötti kötőjelnek komoly tartalmi szerepe van. Ugyanis a két társtulajdonos közötti szoros barátságot volt hivatott kifejezni.

Rover

A „rover” kifejezés az angolban azt jelenti: kószáló, vándorló, felfedező. Így a tengerészek világára vonatkoztatva is használatos. A brit kultúrára erőteljesen ható legelső tengeri felfedezők a vikingek voltak. Márkejelzése kialakításakor a Rover így igen izgalmasnak találta a viking téma felhasználását.

Így a korábbi Rovereken egy álló viking harcos szerepelt, a tipikus kétszarvas sisakkal a fején. Aztán 1929-ben változtattak az emblémán, a viking téma megtartásával. Az új márkajelzés onnantól egy viking hajó orr-részét ábrázolja, dagadó vitorlával, az orr díszeként faragott viking harcossal. A 2005-ös újragondolás során a hajó orrán korábban feltűnő fejet eltávolították. 

Škoda

A Škoda logóján 1923 óta egy háromtollú nyíl látható, kör alakú szemmel a középrészen. Mindegyik elemnek tartalmi szerepe van. A nyíl a sebességet jelképezi, a szárnyak a haladást és a szabadságot, a szem pedig az egységet, a harmóniát és a világ tökéletességét.

Az emblémát körbeölelő fekete körvonal a távolba nyúló hagyományra utal, hiszen a Skoda 1895 óta létezik. A márkajelzés központi részét 1990 óta uraló zöld szín pedig a frissességet, a növekedést és a környezetvédelem iránti elkötelezettséget szimbolizálja.

Smart

A Smart a Swatch és a Mercedes együttműködéséből született márka. Erre utal a név is: Swatch és Mercedes Art, vagyis Smart. A márkajelzésen feltűnő ezüst „C” a kompakt kifejezésre utal, míg a sárga nyíl a haladást szimbolizálja.

 

Ssangyong

A Ssangyong 1954 óta létezik. Az indulás időszakában igen kezdetleges márkajelzés alatt gyártották az autóikat. Az elmúlt évtizedekben több esetben is csak egy felirat szerepelt a márkajelzés helyén, koreai és latin betűkkel.

A Ssangyong autógyár neve a koreai nyelvben kettős sárkányt jelent. Ezért kezdetben a feliratok mellett általában egy V betűre hasonlító szárny forma jelent meg. Végül a kétezres évek elején tűnt fel a jelenlegi embléma.  A márka autóin felbukkanó forma a két sárkányt ábrázolja, széttárt szárnyakkal. A szárnyak egy nyitott kört alkotnak, ezzel fejezve ki a szabadságot, a haladást és a növekedést.

Subaru

A Subaru a sokféle terméket gyártó nehézipari óriás, a Fuji Heavy Industries (FHI) Corporation autóipari részlegeként indult. A Subaru szó japán nyelven összejövetelt, csoportosulást jelent. És Japánban Subaru az elnevezése az égbolton csoportosuló 7 csillagnak is, amelyből csak 6 látható, és amit Plejádok csillaghalmazként ismerünk. A hat csillag így került mindjárt a gyár indulásakor a Subaru márkajelzésébe.

Az emblémán feltűnő csillagok azóta némileg megváltoztak. A bal oldali csillag megnőtt, így szimbolizálva a gyáróriás FHI-t, ami egyesítette magában az öt kisebb ipari társaságot. A embléma sötétkék háttere természetesen az éjszakai égbolt színét mutatja.

Tesla

Az elektromos autókat gyártó Tesla a váltakozó áramú (AC) villamosenergia-rendszer tervezője, Nikola Tesla nevét vette fel. A gyár emblémája  így nem meglepő módon az elektromosságal kapcsolatos, kettős tartalmat hordoz magában.

A Tesla alapítója, Elon Musk magyarázata szerint a márkajelzésen valójában egy villanymotor keresztmetszetének szeletét láthatjuk.

Toyota

A Toyota márkejelzése három ovális alakból áll, amelyek a vevőt, a gyárat és a nagyvilágot jelképezik. A japán autógyár ezek összefűzésével szerette volna átadni a fő üzenetet: a három komponens között levő egységet, az összefogást, az integritást. A belső két ovális a vevőt és a vállalatot  szimbolizálja, amik egymást átfedve kölcsönösen előnyös kapcsolatot létesítenek. Ezzel együtt egy T alakot is alkotnak, így formálva az egymás iránti bizalmat a márka iránti hűséggé.

A külső ovális a nagyvilágot jelképezi, amiben a Toyota autói szinte mindenhol kiváló szolgálatot teljesítenek. Ezen felül a figyelmes szemlélő észreveheti, hogy az oválisok vonalvastagsága nem egyforma. Ez – leegyszerűsített formában - a japán kalligráfia művészete és kultúrája iránti tiszteletet mutatja. Az embléma vonalai által közrefogott tereknek is jelentésük van. A biztonság, a környezeti tudatosság és az innováció gondolatát képviselik. 

Volvo

A Volvo elnevezés a latin volvere kifejezésből származik, ami azt jelenti: gördülni, gurulni. A kör logója, amelynek nyílja átlósan felfelé és jobbra mutat, Mars, a hadviselés római istenének szimbólumából származik.

A középkorban éppen a fegyverzörgető Mars miatt lett a vas kémiai vegyjele ugyanez a forma.  A Volvo alapítói számára pedig azért volt vonzó ez az alakzat, mert mindig a vasiparban tevékenykedtek. A vas fő tulajdonságai az erő, a biztonság és a tartósság. A Volvo autók márkajelzésével pontosan ugyanezen tulajdonságokat szeretnék tükrözni.

Volkswagen

A Volkswagen márkajelzése a világ legismertebb autómárka emblémái közé tartozik. A német „nép” és „autó” kifejezések egybeolvasztásával létrejött márkanév emblémája eredetileg egy stilizált fogaskereket ábrázolt, aminek a közepén azonban már felbukkant a ma ismert Volkswagen embléma is. Az 1930-as évek után azonban előbb lecsökkent a fogaskerék mérete az emblémán, majd teljesen elhagyva az alkatrészt, felnagyítva helyezték a középpontba az egymást kiegészítő V és W kezdőbetűket.

A Volkswagen emblémája 1978-ban nyerte el a maihoz már nagyban hasonlító formáját. A híres márkajelzés azóta természetesen több modernizáción is keresztülment.