2023. március 08. | 12:11

A javaslatban főleg az idősek orvosi felülvizsgálatát vennék szigorúbbra, hogy csökkentsék a balesetek számát.

A tavalyi évben Európa szerte nagyjából 20 600 halálos baleset történt az utakon, ami napi több mint 56 áldozatot jelent. Mivel ez a szám egészen elkeserítően magas, így az EU lépéseket fontolgat.

Nemrég bejelentették, hogy a jogosítványszerzés menetének kapcsán tennének módosítási javaslatokat, továbbá a külföldi büntetések számokérését is egyszerűsítenék a tagállamok között. Most viszont az idős sofőrökre vonatkozó javaslattal álltak elő.

Ebben arról van szó, hogy a 70 év feletti sofőrök vezetési alkalmasságát 5 évente felül kell vizsgálni. Ez persze bizonyos országokban nem biztos, hogy nagy újítás, de például Németországban egy jogosítvány személygépjárműre vagy motorkerékpárra sosem jár le.

Viszont ott vannak még a hivatásos sofőri munkához szükséges jogosítványok, mint például a 12 tonnánál nehezebb járművekre vonatkozó vezetői engedély, ezek szigorú szabályozás alapján folyamatos vizsgálat mellett tarthatják meg érvényüket. Ám ez EU most azt szeretné, ha ezen kategória alatt is vizsgálnánk az öregedő sofőröket.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy azokban a tagállamokban ahol a jogosítvány sosem jár le, ott az alkalmassági vizsgálat történhet hatósági észrevétel alapján is. Sokszor viszont az alkalmatlanság egy baleset során derül már csak ki, ezt kiszűrné az EU új javaslata.

Tényleg veszélyesebbek az idős sofőrök?

A német ADAC egyébként nem ért egyet az ötlettel, meglátásuk szerint az idős emberek semmivel sem rosszabb sofőrök. Ők úgy látják, hogy sokkal megfontoltabban és elővigyázatosabban közlekednek élettapasztalataik és világlátásuk miatt, ritkábban kezdenek bele kockázatos manőverekbe.

A kor előrehaladtával ugyanakkor tény, hogy érzékszerveink romlanak, a legtöbb esetben izomzatunk és ízületeink gyengülnek. Ezek a változások romló reakcióidőhöz és gyengébb reagálási képességekhez vezetnek, amelyek egy kiélezett forgalmi szituációban döntőnek bizonyulhatnak.

Emellett idős korban többen rendelkezhetnek betegségekkel és szedhetnek gyógyszereket, amelyek szintén hatással lehetnek a vezető képességeire. Számos gyógyszer tájékoztatójában szerepel az a mondat, amely szerint "a készítménynek a gépjárművezetéshez és a gépek kezeléséhez szükséges képességeket befolyásoló
hatását még nem vizsgálták
".

Ezek az ADAC aggodalmai

Az ADAC a javaslattal kapcsolatban azt is kifogásolja, hogy nem elég specifikus. Ezek a rendszeresített vizsgálatok ugyanis nem biztos, hogy egyes sofőröknél a megfelelő tulajdonságokat vizsgálják, így vagy hamis diagnózist adnak ki vagy alaptalan önbizalmat adhatnak.

Hangsúlyozzák egyébként, hogy minden embernek - nemtől és korosztálytól függetlenül - kritikusan kellene vizsgálnia saját autóvezetési képességét, és esetenként szakembert kellene keresnie, ha nem biztos magában. Ezzel szerintük jelentősen csökkenthető lenne a balesetek száma.

Depositphotos