2023. március 03. | 12:57

A Bizottság szerint az új tervezet csak a jelenlegi szabályok és rendszerek korszerűsítését jelenti.

Javaslatot terjesztett elő az Európai Bizottság azzal kapcsolatban, hogy modernizálni kéne a közúti közlekedéshez kapcsolódó dolgokat. Egészen konkrétan a jogosítványszerzésre, a közúti közlekedési szabályok betartására és a szabálytalanságok számonkérhetőségére fókuszáltak.

A tervezet azért volt már esedékes, mert évről évre egyre több baleset történik az utakon, melyeknek súlyos sérült vagy akár halálos áldozatai is vannak. Pedig az EU eltervezte 2050-re, hogy a halálos balesetek számát fokozatosan nullára csökkenti, ehhez viszont stratégia kell.

Mi változik a jogosítvány és annak megszerzése körül?

Ezt ott kezdenék, ahol az átlag járművezető is kezdi, az oktatásnál. Ennek az egyik legfontosabb és talán legrelevánsabb eleme az, hogy az autósokat jobban felkészítenék a kitettebb közlekedők jelenlétére és védelmére.

Itt a forgalom olyan résztvevőiről van szó, mint a motorosok, gyalogosok, biciklisek és elektromos rolleresek. Körülöttük ugye nincs karosszéria, ha elesnek, akkor jellemzően nagyot. Ezért fontos, hogy az újdonsült sofőrök fel tudjanak készülni jelenlétükre és ezzel kapcsolatban is csökkenjen a balesetek száma.

Szintén még az oktatásban kapna hangsúlyosabb szerepet az egészségügyi alkalmasság vizsgálatának szigorítása. Erre azért van szükség mert egyre erősebb és gyorsabb járművek vannak az utakon, ezzel pedig nem mindenki tud lépést tartani.

A gyakorlati oktatást is érinti a javaslat, eszerint már 17 éves kortól az EU területén egységesen el lehetne kezdeni a vezetői engedély megszerzését és vizsgát is lehetne tenni. Ezután próbaidőn vezetnének a fiatalok kísérő jelenlétében, illetve velük szemben zéró tolerancia lenne érvényben. Mivel Magyarországon ez utóbbi minden korosztálynál és vezetői engedélynél így van, ez nálunk annyira nem fog érződni.

A másik érdekes lépés, hogy a gyakorlati oktatásba elkezdenék bevonni a vezetéstámogató rendszereket és azok megfelelő használatát. A környezetvédelem jegyében pedig a vezetési stílusokhoz társuló károsanyag-kibocsátást is elmagyaráznák a tanulóknak.

Ha megszereztük a jogosítványt, kézhez kapjuk a kis rózsaszín kártyát, ami ismét egy frissítésen esne át az EU jóvoltából. A régóta ígérgetett digitális vezetői engedély bevezetéséről van itt szó, amely nagyban megkönnyítené az átlag autós életét.

Bár nálunk ez sem lesz talán olyan jelentős lépés, mivel 2023 január elseje óta nem kell magunknál hordani vezetői engedélyünket belföldön. Annyi haszna viszont mindenképpen lesz, hogy ha elhagyjuk, meg kell újítani vagy valami miatt cserélni kell, ennek online intézése egyszerűsödik.

Szintén fontos módosítás lenne, hogy a hivatásos sofőrök már 18 éves kortól nemzetközileg elismert jogosítvánnyal rendelkezhetnének. Így próbálnának megoldást találni az EU-ban komoly problémát okozó sofőrhiányra.

Inkább csak a szabályszegésekkel kapcsolatban jön módosítás

Az EU statisztikái azt mutatják, hogy a határokon átnyúló szabálysértések utáni bírságok/büntetések nagyjából 40 százalékát nem sikerült érvényesíteni vagy behajtani 2019-ben. Ez pedig meglátásuk szerint nagyban a rendszer hibája, így ez is megérett a korszerűsítésre.

Ez azzal járna, hogy az illetékes hatóságoknak engedélyt adnának különböző nemzetek adatbázisainak a hozzáféréséhez. Ezen felül a nemzetek különböző kapcsolattartó pontjait is aktívabban kezelnék, hogy ezzel könnyebb legyen a kommunikáció két tagállam között.

Ezen felül jelenleg a közlekedési jogsértés kategória két legnépszerűbb tagja, a gyorshajtás és az ittas vezetés mellé vennének fel több tételt is. Ide tartozzon a követési távolság nem megtartása, a veszélyes előzés, a veszélyes parkolás, a záróvonal átlépése, a forgalommal szemben történő vezetés, a biztonsági folyosók illetéktelen használata és a túlterhelt járművekkel való részvétel a forgalomban.

Emellett azt is fontosnak tartják, hogy a tagállamokban a más országokból érkező szabálytalankodókat egyenlően lehessen szankcionálni a nemzet polgáraival. Ez persze nem csak a büntetési tételre és annak érvényesíthetőségére vonatkozik, de a tisztességes eljárások lefolytatására, ártatlanság vélelmére és a védelemre is.

Ha egy országban eltiltottak, mindenhol eltiltottak

A javaslat utolsó tétele szerint gondolni kell azokra a sofőrökre is, akiket eltiltottak a vezetéstől. Az adott hatóság azért hozott ilyen döntést, mert nem szeretné, ha az illető a forgalomban aktívan részt venne. Ez viszont ne csak arra az országra legyen érvényes, ahol az eltiltás történt.

Erre szintén az elektronikus rendszerek modernizálása lesz a válasz, hogy minden ország hatóságai megfelelően tájékozódhassanak az autósokról. Így ha egy országban vezetésre alkalmatlannak nyilvánítottak akár kor, akár betegség, akár valamilyen súlyos szabálytalanság miatt, akkor azt más országban is tudják ellenőrizni és ha kell, akkor szankcionálni.

Azt egyébként fontos megjegyezni, hogy ebben a javaslatcsomagban sok olyan tétel van, ami nekünk eleve természetes lehet. Azt viszont ne felejtsük el, hogy a 26 tagállamból lehet több olyan is, ahol nem az - ez fordítva is igaz.

Az EU ezzel a javaslatcsomaggal csak harmonizálni szeretné a szabályrendszert, ami egyébként elismerendően elavult néhány országban. A következő lépésként a tervezetet az Európai Parlament és a Tanács fogja vizsgálni rendes jogalkotási eljárás keretében.

Ez egy nagy lépés lesz az EU közlekedésbiztonsági tervében, mely egyébként már 2021-ben elrajtolt. A tervek szerint 2030-ra a jelenlegi súlyos és halálos balesetek száma a felére csökkenne, míg 2050-re egyáltalán nem lennének ilyen esetek.

Alapjárat.hu