2020. április 12. | 19:00

A Cadillac Escalade láttán új értelmet nyer a giga-SUV kifejezés. Az európai szabadidő-autók többsége fogpiszkálónak tűnik a hatalmas amerikai csatahajóhoz képest!

A csapból is SUV folyik, már hosszú évek óta. A városi terepjárók hihetetlen népszerűségnek örvendenek az ezredforduló óta Európában, mára szinte minden gyártó kínálatában szerepel emelt hasmagasságú modell, legalább három különböző méretosztályban. Mert van már kompakt SUV, városi crossover, Sport Activity Vehicle, luxus SUV, versenypálya-kompatibilis tudjamisénmicsoda, megkockáztatom, hogy csak az elmúlt 20 évben megszületett „alfajok” száma megközelíti az előző évszázadban kialakult, hagyományos értelemben vett személyautó kategóriákét.

Nagyobb biztonságérzetet, helykínálatot és „tekintélyt” kínálnak ezek a járművek, főleg ezért vásárolják őket tucatszám az emberek. Viszont sokan a tekintélyt megfélemlítésre akarják használni, azért vesznek sötét színű német giga-SUV-t, hogy megmutassák a forgalom többi tagjának, hogy ki a legnagyobb tahó király.

Tisztelet persze a kivételnek. Audi Q7, BMW X5/6/7, Mercedes G/ML/GL, Európában ezek trónolnak a tápláléklánc csúcsán. De a tengerentúlon más szelek járnak. Ott ezek még bőven a fogpiszkáló kategóriába esnek, megint csak tisztelet persze a kivételnek. De az biztos, hogy egy Cadillac Escalade mellett nehéz keménynek tűnni.

Az autóról képeket ide kattintva találsz.

Az ikonikus óriás-SUV karrierje a '90-es évek végén kezdődött. 1998-ban mutatkozott be a kategória másik ásza, a Lincoln Navigator, ami már debütálásakor rengeteg potenciális vásárló figyelmét megragadta. A General Motors gyorsan észbe kapott és felismerte, hogy a hatalmas méretű, alvázas luxusterepjárókra nagy kereslet lesz a következő években, így egyből nekikezdtek saját modelljük fejlesztésének. Mivel az óra ketyegett, és a GM vezetősége rettentően félt a kialakulóban lévő Lincoln-hegemóniától, a dizájnra nem fordítottak sok időt, az első generációs Escalade nem sokban különbözött a kortárs Chevrolet Suburbantól.

Ezt kizárólag 5 üléses kivitelben árulták, alvázát a GMC Yukon Denaliról kölcsönözték, sőt ugyanazt az 5700 köbcentis Vortec V8-ast is használták, mint a konszerntársnál. Ennek 255 lóerős teljesítménye alulmaradt a Navigator 300 lóerejével szemben, de így is biztosított egy ebben a kategóriában elfogadható menetdinamikát. Mindegyik példány megkapta az Auto-Trac kapcsolható összekerék-meghajtást, fogyasztása városban 21, országúton 16 liter körül alakult. Az erőátvitelért egy 4 fokozatú automata váltó felelt.

Az első generációs Escalade csupán egyféle felszereltségi szinttel lehetett választani, cserébe viszont a legtöbb kényelmi funkciót már szériában megkapták a vásárlók: 16 colos krómozott alufelnik, fullos GM-Delco A/M-F/M fejegység Bose erősítővel, hangrendszerrel, elektromosan állítható, memóriás bőrfotelek, riasztóberendezés, kulcsnélküli nyitás, 3 zónás klímaberendezés, és még hosszasan sorolhatnám. Minden földi jóval kibélelve akkoriban 46 ezer dollár (mai árfolyamon kb. 15 millió forint) körül alakult az ára, 3 ezerrel többért kínálták, mint a Yukont. 

A Chevrolet és GMC testvérmodellek utódját rögtön bemutatták 2000-ben, de a General Motors eltolta a következő Escalade forgalmazását 2002-re, ugyanis az utódot már az új, GMT820-as platformra építették. Az Escalade széria talán legismertebb generációját már csupán hátsókerék-meghajtású változatban is kérhették, a belépő motor egy „szerény” 5,3 literes V8-as volt. Az ESV és EXT kiviteleknél szériafelszereltség volt az összkerékhajtás, ezekhez a 6 literes Vortec V8-as bizonyult a legjobb választásnak, relatíve magas teljesítménye miatt. A késői példányok ereje 345 lóerő volt.

Megjelent a „StabiliTrak” fantázianevű elektronikus menetstabilizáló rendszer, a pedálokat motorosan lehetett már állítani, sőt Bulgari márkájú órát kapott minden Escalade szériafelszereltségben. 2004-ben bemutatták benne az XM Satelite rádiót és az elektromos guminyomás érzékelő rendszert, viszont a rengeteg high-tech „fícsör” miatt a vételár is megugrott. Ugyanebben az évben adták ki az ESV Platinum Editiont, 71 ezer dolláros indulóáron, ebből is látszik, hogy az Escalade a nagyok között játszott. A csomag gyári 20 colos krómozott felniket, finoman ültetett karosszériát, fűthető-hűthető üléseket, pohártartókat, panorámatetőt, monitorokat a második és harmadik sorban, minőségi bőrborítást és még sok más finomságot tartalmazott.

A 2007-es generációváltáskor a platformot is lecserélték, bemutatkozott a GMT900-as alap a harmadik Escalade-del. De nem csak a Cadillac csúcs-SUV-ja, hanem a Silverado, a Sierra, az Avalanche, Tahoe, a Suburban, a Yukon és a Yukon Denali is ezt használta, a GM mindegyiknél ugyanakkorra időzítette a generációváltást. Itt is megjelent az Escalade hosszított változata, az ESV. A 2006-os Super Bowl hivatalos autója volt, az SUV hátsókerekes alapváltozata ekkor 57 ezer dollár körül alakult, ami nagyjából 18 millió forintnak felelt meg. Itt már teljesen alumínium V8-ast használtak, a változó szelepvezérlésű, 6,2-es Vortec motor 403 lóerőre és 565 Nm-re volt képes.

Javult a hatalmas dög aerodinamikája, a kategóriához képest egészen csekély, 0363-as légellenállási együtthatóval rendelkezett, az új, 6L80 kódjelű, 6 fokozatú automata pedig finomabb fokozatváltásokat, jobb menetdinamikát és egy árnyalatnyival mérsékeltebb fogyasztást jelentett. Aki igazán hatékonyan akart utazni ekkora terepjáróval, annak kitűnő megoldást jelentett a 2008-ban bemutatkozó hibrid változat. Itt a 6 literes V8-as mellé két 60 kW-os villanymotort tettek, ezeket a hátsó ülés alá pakolt akkupakk látta el energiával. A rendszer kombinált teljesítménye 379 lóerő volt.

Aztán lassan jött a negyedik széria. A GMT K2XL platformra épített luxus SUV-t először 2013. október 7-én mutatták meg a nagyvilágnak egy New York-i rendezvényen. A gyártás csak a 2014-es év elején kezdődött meg a GM arlingtoni üzemében, az értékesítést áprilisban kezdték meg 71 ezer dolláros (az ESV 74 ezret kóstált) alapáron. A vásárlók háromféle felszereltségi szintben kérhették: Base, Luxury, Premium. Bob Boniface, az autó formatervezője kitűnő érzékkel rajzolta meg a negyedik generáció vonalait. Megmaradt a hatalmas, tömbszerű test, a függőleges, csíkszerű lámpák, az igazi-Escalade életérzés, mégis vitathatatlan a dizájnbeli megújulás.

A General Motors 6,2-es EcoTec3 V8-asa 420 lóerős teljesítményt adott le 6 fokozatú automatán keresztül, a későbbi modellekbe már a korszerűbb 8, majd 10 gangos váltó került. Változtattak a futóművön, hátul már 5 lengőkaros konstrukció biztosította a lehető legjobb menetkomfortot, de bizonyos kivitelekhez lehetett kérni a Cadillac Magnetic Ride Control rendszert.

Az újságírók pozitív véleményen voltak a legújabb modellt illetően. Kellemes csalódtak, hogy az Escalade nem csak egy koros giga-SUV, ami kapott pár kütyüt, hanem egy ténylegesen korszerű autóról van szó, ami szebb és jobb minden szempontból az elődjénél. Sajnos 2020-ban nyugdíjazták, de szerencsére gondoltak a rajongókra, és február elején megmutatták az utódot a nagyvilágnak, Beverly Hillsben.