Külön megszerezhető engedélyhez kötnék a magas súly-lóerő arányú autók használatát.
Tragikus baleset történt tavaly nyáron egy dél-ausztráliai államban. Egy Lamborghini Huracán sofőrje elvesztette uralmát járműve felett, és halálra gázolt egy járdán sétáló 15 évest.
Ennek hatására kezdték el tervezgetni azt a törvényjavaslatot, amely szerint külön engedélyhez kötnék a nagyon erős autók vezetését. A tervezet 2024. december 1-jétől lépne életbe, tehát még bőven van ideje felkészülni a döntéshozóknak és a sportautó-tulajoknak is.
Persze nem tartozik ide bármiféle sportautó vagy szimplán nagyon erős jármű. A hatóságok úgy szabták meg, hogy ha egy autó súly-lóerő aránya jobb, mint egy tonnánként 370 lóerő, akkor az ultra high power vehicle-nek (UHPV), tehát ultra magas teljesítményű autónak számít.
Ebben az esetben pedig vezetése a közúton engedélykötelessé válik, amelyet egy képzés elvégzésével lehet majd megszerezni. Ez lesz az úgynevezett U license, tehát az U vezetői engedély, amelynek megszerzése előtt a képzés során a hatóságok meggyőződnek a sofőr felelősségteljes viselkedéséről és arról, hogy mennyire van tisztában a kockázatokkal.
Hogy el lehessen helyezni ezt a súly-lóerő arányt, egy Lamborghini Huracán esetében például egy tonnára 391 lóerő jut, így már engedélyköteles, míg egy BMW M3-nál - ami szintén nem játék kategória - csupán 298 lóerő jut egy tonnára, ott nem kell ez a képzés. A helyi döntéshozók szerint viszont még így is nagyjából 200 típust érint majd az UHPV jelző.
A másik érdekes pontja a javaslatnak, hogy ezeknél az autóknál a tulajok nem kapcsolhatják majd ki a vezetéstámogató elektronikákat közúton. Ha mégis elkapja a rendőr úgy, hogy nem megy az ESP vagy bármilyen vezetéstámogató rendszer, akkor 5000 ausztrál dollárra, átszámolva közel 1,2 millió forintra büntetheti a sofőrt.
Emellett pedig szigorítanak a balesetokozást követő retorzión is. Ha halált vagy komoly sérülést okoz valaki felelőtlenségből egy ilyen autóval, az egytől öt évig terjedő börtönbüntetéssel néz szembe. Ha esetleg drogot vagy alkoholt is fogyasztott a baleset előtt, akkor akár hét évet is kaphat.
A tavaly nyári eset Ausztráliában, amely elindította ezt a módosítást, kísértetiesen hasonlít arra, ami nemrég nálunk történt az Árpád hídon. Ott is egy aránytalanul erős autó vezetője vesztette el uralmát járműve felett és megölt egy vétlen, szabályosan közlekedő embert.