2022. augusztus 15. | 09:00

Nem semmi, hogy az autógyártók milyen hagyományokat és szokásokat követnek a saját modelljeik elnevezésekor.

Nem is gondolná az ember, de az autómárkák igenis tudatosan nevezik el modelljeiket, nem csupán kitalálnak valami jól hangzó modellnevet és kész. Persze ilyen is előfordul, de általában komoly „tudományos” munka előzi meg egy-egy típusnév megszületését, hiszen az autógyártók igyekeznek a sebességet, a biztonságot, az élményt vagy az autózás iránti elköteleződést kifejezni az autóik elnevezésével. Most megmutatom, hogy egyes gyártók milyen koncepciók mentén választanak nevet a modelljeiknek.

Honda – mindenük a zene

A Honda valami furcsa szokásból adódóan zömében a zeneművészetből meríti a modellneveit. Erre a legegyértelműbb példa a Honda Jazz, amit magyarázni sem kell, de a zenéből származik a Prelude (prelűd = zenei nyitány), a Concerto (magyarul versenymű, amely egy olyan műfaj, ahol a szólóhangszer áll szemben a teljes zenekarral), Quintett (öt tagból, hangszerből, zenészből álló zenekar), Accord (akkord = több hang együttes megszólalása) vagy a Ballade neve is, amely név ebben az esetben a 19. században Chopin által megalkotott zenei műfajra utal.

Lamborghini – bika nevek

Az olasz szuperautókat előállító márka legtöbb modelljét bikafajták, bikatenyésztő családok vagy viadalokon elhíresült konkrét bikák után nevezték el, nem véletlenül van a logújukban is egy bika. A Miura például, amely a gyártó első igazi sikermodellje, egy spanyol bikatenyésztő családról kapta a nevét. A Diablót egy híres, az 1800-as évek közepén élt harci bikáról nevezték el, hasonlóan a Murciélagóhoz, amely egy olyan legendás bika nevét őrzi, amelyik csak a 29. kardszúrás után esett össze a viadalon.

A Gallardo az 5 jelenleg létező spanyol bikafajta egyikének a nevét viseli, míg az Aventador és a Lamborghini Huracán is egy-egy elhíresült bika után kapta a modellnevét. A Veneno egy olyan bikáról kapta a nevét, amelyik különösen gyors és erős volt, 1914-ben ráadásul elvette egy matador életét is. A márka névadási szokásaival az új szabadidő-autójuk, az Urus szakított mert modellnevét nem egy bikáról, hanem a mai szarvasmarháknál sokkal nagyobb, azok ősének tekinthető patás állatról kapta.

Opel – mindegy, csak végződjön „A” betűre

Igen, tudom, ez a hagyomány már rég megszakadt, de volt idő, amikor a márka stratégiái törekedtek arra, hogy az autóik nevei egységesen „a” betűre végződjenek. A lista meglehetősen hosszú: Agila, Amprea, Antara, Ascona, Astra, Calibra, Cascada, Corsa, Frontera, Insignia, Manta, Meriva, Mokka, Monza, Olympia, Omega, Sintra, Tigra, Vectra és Zafira.

Renault – a legfontosabb, hogy hangozzon franciásan

A Renault eleinte számokkal jelölte a különböző modelljeit, de aztán belátva, hogy minden más gyártó is ezt csinálja, úgy döntöttek, hogy külön utakra térnek és francia vagy legalább franciásan hangzó szavak alapján fognak modellneveket választani. Emiatt vannak olyan jól csengő neveik a Renault-knak, mint az Avantime, Espace, Fluence, Latitude. Mégane, Safrane vagy Scénic.

SEAT – spanyol városok, tájak

Az elmúlt 38 évben összesen 14 spanyol földrajzi terület adta már nevét a márka különböző modelljeihez. A névadási szokás 1982-ben a Rondával kezdődött, majd az Ibizaával, Malagával, Marbellával, Toledóval, Incával, Alhambrával, Cordobával, Arosával, Leonnal, Alteával, Atecával és az Aronával folytatódott. A spanyolok legújabb modelljét, a SEAT Tarracót Tarragonáról nevezték el, amelyet a Római Birodalom idején Tarracónak hívtak.

Tesla – SEXY

Elon Musk titkos projektje volt, hogy amikor megjelenik a harmadik, illetve a negyedik modell a Tesla kínálatában, akkor a SEX, illetve a SEXY szavakat lehessen megformálni az autók típusneveiből. Micsoda briliáns ötlet! Kár, hogy ez a poén végül nem jött össze, mert a jelenlegi modellekből csak a S3XY szó jön ki. Ez ugyan nincs messze az eredeti szándéktól, de azért alakult így, mert a Ford a 2000-es évek közepén már levédette a Model E nevet egy, a közeljövőben érkező elektromos autójuk érdekében, ezért lett Model 3 a neve a Tesla belépőmodelljének.

Sebaj, Musknak nincs oka búslakodni, hiszen a vállalata mára a világ legértékesebb autómárkájává lett a tőzsdéken. Ami a soron következő modellek elnevezését illeti, egyesek felvetették neki a Twitteren, hogy a soron következő autójukat Model B-nek kellene elnevezni, mert akkor kijönne a „B S3XY” („Be sexy”), azaz a „Légy kívánatos” mondat, ami szintén vicces és hízelgő egy márka modellpalettájára vonatkozóan.

Volkswagen – szelekkel kapcsolatos kifejezések

Bora, Jetta, Passat, Scirocco, Vento modellek mind-mind szelek elnevezéséről kapták a nevüket. A bóra egy főleg a téli hónapokban fújó hideg szél, amely az Adriai-tenger partvidékét érinti, elsősorban Horvátországban találkozni a jelenséggel. A Jetta a német megfelelője az angol jet streamnek, amely az Atlanti-óceán felett fújó erős nyugat-kelet irányú szelet jelenti. A Passat neve értelemszerűen a Passzátszélből ered, amelyet mindannyian ismerhetünk földrajzóráról. A térítőktől az Egyenlítő felé fújó szelet a Föld forgása eltéríti, így iránya az északi féltekén észak-keleti, a délin pedig dél-keleti.

A Scirocco egy a Földközi-tenger felől, déli irányból fújó meleg, nedves szél, amely a téli időszakban meleget és sok esőt biztosít a mediterrán partvidékek számára. A Vento modellnév az olasz vento szó megfelelője, ami magyarul szelet jelent. A Corrado modellnevének eredete nem kapcsolódik a szelekhez (a spanyol correr, azaz a futni szóból jön), de említésre érdemes, mert eredetileg Taifun lett volna az autó neve, ami a hurrikán ázsiai megfelelője, de ezt a modellnevet a GM levédette korábban, így a VW nem tudta használni.

 A Volkswagen Golf nevét a Mexikói-öbölből Európához (is) tápanyagokban gazdag, az óceáni élővilág számára nélkülözhetetlen meleg vizet szállító Golf-áramlatról kapta, ami ugyan nem szél, de azért van köze hozzá, hiszen az áramlatot széljelenségek is kísérik. Első hallásra a Polo modellnévnek sincs sok köze a szelekhez, ám állítólag a „polar” szóból eredeztették, amit Németországban a hideg északról fújó sarki szelekre is használnak.