„Hogy gyorsan eljussak A-ból B-be...” Legalábbis gyakran erre a képletre vezetjük vissza az autózás lényegét. Csakhogy ez az egyszerűnek tűnő autós feladat némelyek számára még akkor is hatalmas problémát jelent, ha A és B mindössze néhány száz méternyi távolságra van egymástól... Vagy még közelebb.

Ronald Reagant csak pár lépés választotta el a páncélozott elnöki limuzinjától, amikor tüdőlövést kapott. Egy olyan merénylő fegyveréből, aki egy hollywood-i színésznő figyelmét akarta felhívni magára. Ennyi volt az ok. És amíg létezik világrendek között feszülő ellentét, amíg létezik harag, gyilkos düh, beteges feltűnési viszketegség vagy bármilyen más, megbomlott elmeállapot, nos, addig az autóipar egy kis szegmense kiválóan megél az emberi létezés egyik legősibb, legalapvetőbb érzelmi állapotából: a félelemből.

Ha viszont már bent áll a garázsban a húsz centi vastag ajtóval szerelt, 10 tonnás guruló bunker, akár lazulni is lehet. A páncélozott autó ugyanis többfunkciós. Ha benne ülsz, akkor véd és tiszteletet ébreszt, ha látványosan mellőzöd, akkor népszerűséget növel. Egy szép, napos, nyári délutánon Barack Obama egyszerűen kiszállt a limóból, és lazán kért egy fagyit a sarkon. Az esetről készült videó azonnal végigsöpört a világ médiafelületein.

Az elnök, mint egy átlagos amerikai ember: mindenkinek nagyon tetszett, Obama népszerűsége az egekbe szökött. Egy korszakkal korábban Mihail Gorbacsov mindenáron kezet akart fogni az amerikai átlagpolgárral, és szintén kiszállt a limóból, egyenest a peresztrojka vezérére kíváncsi new york-iak tömegébe. Nem lett semmi baja. Csak az amerikaiak között mért népszerűségi statisztikái lőttek ki az egekbe.

A páncélozott autó tehát nemcsak véd, de további funkciókkal is szolgál. Mintegy grátisz, a cég ajándékaként: használat esetén a védett személy státuszát, fontosságát emeli ki, a betonfalakkal felérő védelemről való önkéntes lemondás esetén pedig a bátorság és a köznéppel való szolidaritás látszatát keltve növeli a népszerűséget. Akár egy államelnökről, akár egy maffiavezérről van szó, mindkét opció minden páncélozott autó tulajdonosának rendelkezésére áll. És erről a játékról a gyártók is pontosan tudnak.

Korábban feloldhatatlannak tűnő dilemmájukat is talán épp a fenti számítás segített megoldani: az adja-e a nagyobb biztonságot, ha látványos a megerősített védelem, vagy épp ellenkezőleg, ha észrevehetetlen? Ha mindent nem is árulnak el a technikáról, gyakran külön típusnévvel hirdetik a megerősített autóikat, így a kérdés eldőltnek tekinthető. Nem csak a biztonság fontos tehát, de annak látszata is. Nézzük hát az alábbi remek páncélozott gépjárműveket, csodáljuk meg elképesztően kiforrott védelmi technológiájukat, motorerejüket, masszív, mégis elegáns megjelenésüket – azzal a csendes kívánsággal a háttérben, hogy nekünk soha ne legyen rájuk szükségünk. A cikksorozat első részében a klasszikus limuzinokról és kombikról lesz szó, később pedig az SUV és egyterű páncélozott járgányok következnek.

Audi A8L Security

Ha az egyik vezető gazdasági nagyhatalom irányítójának, Angela Merkelnek megfelel, akkor nincs sok vitatkoznivaló az Audi A8 Security védelmi kvalitásairól. Látszólag szabványos kinézetű, hosszított A8-ról van szó, amelynek több, emelt védelmű generációja fut már az utakon. A korábbi VR7 páncélzatot a magasabb besorolású, VR9-re erősítették, így már ellenáll egy AK47-es géppuska 7,72 mm-es lövedékének is.

Az nyilván nem meglepő, hogy az A8 Security többrétegű üvegei törésbiztosak, de a kézigránátnak való ellenállóképesség ténye már jelent valamit azok számára, akik láttak már kukoricagránátot, aminek vasrepeszei robbanáskor szinte bármit átütnek, ami néhány méteres körzetükben fellelhető.

A mérgező gázok bejutását fedélzeti sűrített levegős rendszer akadályozza meg, és a robbanásoktól deformálódott autóból való kiszálláshoz sem kell a tűzoltókat hívni: a zárak sérülése esetén ballisztikus ajtópántok segítségével lökődnek ki az ajtók. A több tonnás többlet teher ellenére a 6,3 literes W12 motorral szerelt modell továbbra is könnyedén halad 130-as sebességgel és ettől az alapelvárástól nem marad el a szintén rendelhető V8-as változat sem.

Audi A8L Security, stúdiókép

Bentley Mulsanne

A Bentley a világ minden táján a királyi udvarok kedvelt választása, így nem csoda, hogy autóit néhány tonnás extra védelemmel felpakolva is meg lehet rendelni. A karcsúnak tűnő Mulsanne lemezei alá elképesztő mennyiségű acél- és kevlártömeget pakoltak, amik jelentős védelmet biztosítanak a lövedékek és repeszek ellen. A bomba- és törésbiztos üveg természetesen itt is tartozék.

A beépített fedélzeti oxigénellátó rendszer biztosítja, hogy az utasok akkor is friss levegőt szívjanak, amikor a kocsin kívül füst, vagy gáztámadás rontja a levegőt. A kilőtt gumiabroncsok pedig sokáig képesek mozgásban tartani a hatalmas súlyú járművet. Emellett a saját kommunikációs rendszer lehetővé teszi, hogy a Mulsanne akkor se maradjon elszigetelt, ha az autón kívül éppen széthullik a világ...

Bentley Mulsanne, tengerparti úton száguldva

Cadillac „The Beast” – Donald Trump elnöki limuzinja

Donald Trump mindenből a legjobbat igényelte. A minden elérhető védelemmel felszerelt elnöki limuzinját végül már csak „a szörnyeteg” néven emlegették. Az autó megerősítésében alkalmazott különleges acéllemezek tömegei végül 20 centiméteres vastagságú ajtókat eredményeztek – és 10 tonna önsúlyt. Az autó saját oxigéntartállyal rendelkezik, az üvegek természetesen golyóállóak, bár a sofőr ablakának kivételével (ami résnyire lehúzható) mozdíthatatlanok.

Az autó padlólemeze szintén kiemelt védelmet kapott, így az elnöki limuzin - ha a levegőbe lökődik is egy nagyerejű robbanástól - mindenképpen egyben marad. A gumik kevlár erősítéssel rendelkeznek, de mivel a kerekek plusz acélmerevítéssel bírnak, így az autó még sérült gumikkal is mozgásképes marad. Egy elnöki limuzinban az éjjellátó kamerák, a navigációs és kommunikációs rendszer, a kibővített elsősegély csomag már nem okoznak meglepetést. A James Bond filmekből visszaköszönő megoldás viszont igen, mert Trump autója csúszós, olajos anyagot képes maga után szétfolyatni, ezzel nehezítve az esetleges üldözők dolgát...

Cadillac, elnöki limuzin, utcán

Citroën CX Haute Protection

A Citroën páncélozott sikersztorija de Gaulle tábornok életének megmentésével kezdődött. Amikor a bérgyilkos golyói átlyukasztották a Citroen DS abroncsait, a zseniális hidropneumatikus felfüggesztésnek köszönhetően az autó képes volt tovább haladni, így nem nyújtott álló céltáblát a merénylő számára. Az egész nemzet hálás volt a Citroënnek. Jóval később megépült a CX Haute Protection is, lényegileg a 2400 Prestige alapjaira. A korábbi változathoz képest 445 kg kiegészítő anyagot építettek bele a pisztolylövések és a kabinba való behatolás megakadályozására.

A megszokott CX-hez képest a vastagabb üvegeken kívül jószerivel semmilyen külső nyom nem árulkodott a Haute Protection megerősített védelmi rendszerére. Az ismerős külső alatt azonban komoly biztonsági fejlesztések lapultak. A golyóálló ablakok a Haute Protection esetében sem voltak nyithatók, és az autó akkoriban még nem is olyan magától értetődő, belső cirkulációs  légkondicionálóval rendelkezett, a mérgező gázos támadásokkal szembeni védekezésül.

Citroën CX Haute Protection, betonfal előtt, plakát

Citroën XM

Miután a hagyományokat megtartva a Citroën maradt a francia kormányzat autóinak szállítója, a Francois Mitterand elnök számára kigondolt speciális autó legyártására is hozzájuk érkezett a felkérés. A Citroën a kisszériás gyártásokban már bizonyító Heuliez nevű dizájner cég szakemberei segítségével alkotta meg az elnöki palota garázsának új büszkeségét, a Citroën XM páncélozott változatát.

Az új XM természetesen erősebb lemezeket kapott, mint az elődje, az ebből fakadó súlytöbblet megtartásához szükséges hidropneumatikus felfüggesztés és a fékrendszer továbbfejlesztésével. A gumiabroncsok sérülés esetén is mozgásban tudták tartani az autót, és az ablakok golyóállóságán is tovább javítottak. Csak a motor maradt a régi. A 3,0 literes V6-os erejét továbbra is elegendőnek tartották a súly mozgatásához. Különlegesség, hogy az elnöki autó sofőrjeit a Citroen választotta ki, sőt, számukra külön képzést biztosítottak az autó kezelésének kifogástalan elsajátítása érdekében.

Citroen XM, Francois Mitterand épp beszáll

Ha érdekel, milyen egy mezei XM közelebbről, nézd meg ezt a videót is!

Jaguar XJ Sentinel

A Jaguar XJ Sentinel név hangzása elegánsan illeszkedik a brit luxusautók világába. Ha a hangzás nem is, de a jelentés (sentinel: őrszem) egyértelművé teszi az autó funkcióját. A brit miniszterelnökök egy egész évtizeden keresztül használták ezt az őrszemet, ha autóra volt szükségük.

Az XJ alumínium karosszériája megmaradt, de kevlár és acél erősítésekkel. Ez a kombináció 15 kg TNT robbanóanyag ellen is védelmet nyújt, közvetlen közelről is. A golyóálló üveg, valamint a sérülten is használható gumiabroncsok mellett a megnövelt tömeget elbíró felfüggesztést és erősített kerekeket is kapott a Sentinel. Egyetlen motor szerepel a kínálatban, az viszont nem akármilyen. 5,0 literes V8-as, ami 380 lóerejével 9,6 másodperc alatt repíti fel az autót 100-as tempóra, a végsebessége pedig a felpakolt acéllemezek tömegei dacára sem marad el sokkal a 200 km/órás páncélos álomhatártól.

Jaguar XJ Sentinel, kastély előtt

Maserati Quattroporte

Idehaza talán kevéssé ismert tény, hogy az olasz közélet rendkívül gazdag történelmi öröksége révén hemzseg a különféle nemesi rangú, előkelő családoktól. Grófok, sőt hercegek élnek még ma is elegáns, évszázados palotáikban, az itáliai városok legelőkelőbb negyedeiben. A Maserati az előkelők hazafias gondolkodására épített, valamint az ebből közvetve fakadó zsíros, állami megrendelésekre, amikor a Quattroporte Sport GT S változatát szolíd hízókúrának vetette alá.

A Quattroportét kibélelték, ahogyan csak lehetett, az üvegeket is védetté tették, így már képes ellenállni egy átlagos tűzerejű géppisztoly sorozatnak. Az autó alját és tetejét külön is megerősítették, így robbanások esetén is megvédi az utasokat. Emellett fedélzeti légcirkulációs rendszert építettek be a mérgező gázok ellen.

A Quattroporte Sport GT S V8-as motorját változatlanul hagyták, mivel elég erősnek bizonyul az autó 3,3 tonnás tömegének mozgatásához. A páncélozott autók körében viszonylag csekélynek tekinthető súly azért világosan jelzi, hogy a Maseratival nem csatába indulnak a benne utazó fontos személyiségek. Inkább egy kisebb utcai támadás viszontagságainak túlélése a cél. Bár a Maserati szerényen hallgat az autó áráról, egyes források szerint a páncélos Quattroporte darabja kb. 70 millió forint körüli ráfordítással vásárolható meg. Csak az olasz kormány eddig 19-et kért belőle.

Maserati Quattroporte, elegáns olasz udvaron

Mercedes-Benz S osztály, Guard

90 éve épít különlegesen megerősített modelleket a Mercedes. Ezen változatok speciális tartalma nemcsak a múltban, de napjainkban is egyedileg készül a sorozatgyártott alapokra. A Guard verziók egyedi, jórészt kézi építése a Mercedes szerint egyszerűbbé teszi a különféle biztonsági rendszerek egy autóba tömörítését. Ráadásul így a sorozatmodellek gyártósorát sem kell túlbonyolítani.

A Mercedes nem ad ki adatot a Guard modellek pontos műszaki tartalmáról, de az tudható, hogy az S-osztályú páncélozott őrszem VR9 szintű védelemmel rendelkezik. Acél- és aramidlemezek, valamint sok lemezátfedés biztosítja, hogy még a kinyíló panelekben se maradjon rés. Az S Guard ezért a piac egyik legbiztonságosabb páncélozott autója. A gyár Guard változatai az E- és a G-osztályú modellekhez is elérhetőek.

Mercedes-Benz S osztály, Guard, modern ház előtt

Mercedes-Maybach S650 Guard

Amint az minden mélyreható kutakodás nélkül is sejthető, a Mercedes-Maybach S650 Guard nem az átlagos halandó számára épült. Általános elterjedésének első akadálya mindjárt az ára: potom kétszázmillió forint. Mármint innen indul, a felső határ pedig valóban értelmezhetetlen magasságokban található. Igaz, ezért lényegileg egy páncélozott luxus szalont kínál a Maybach. Ráadásul az autó utasvédelmi besorolása VR10. Ez hétköznapi nyelvre lefordítva annyit tesz, hogy a Maybach a bombarobbantások mellett nem csupán holmi géppisztolylövések, de a páncéltörő golyók ellen is védelmet nyújt.

Az alapárban benne értendő a sérülten is használható gumiabroncs, egy továbbfejlesztett elektromos és légkondicionáló rendszer, valamint a kiemelkedően magas teljesítményű fék és a speciális felfüggesztés a hatalmas súly problémamentes kezelésére. És ha már menekülni kell, az S650 Guard akkor sem marad szégyenben. A 621 lóerős, 6,0 literes, V12-es ikerturbós motor gyorsan segít kimenteni a bajból a megrémült utasokat.

Mercedes-Maybach S650 Guard, stúdiókép

Rolls-Royce Phantom Armored

A Rolls-Royce az egyik legelső autógyár, ami páncélozott személygépkocsi gyártására adta a fejét. A nagy hírű brit gyár piacnyitó páncélautóját az első világháborúban használták. A mai ügyfelek azonban már valamivel kifinomultabb megoldásra vágynak... Számukra készül a Phantom Armored.

Az autó összetett golyóálló béléssel veszi körül az utasteret, amihez az anti-ballisztikus üvegek védelme társul. A padlólemez alatt bombaálló pajzsok védenek a nagy erejű és alattomos robbanószerkezetektől. Arról pedig, hogy az autó támadás esetén is mozgásra képes maradjon, a sérülten is használható gumik és a motor köré épített többletvédelem gondoskodnak. A Phantom 6,75 literes, V12-es motorjának brutális nyomatéka így akkor is rendelkezésre tud állni, ha az angolos távozás sürgőssé válik.

Rolls-Royce Phantom Armored, elegáns udvaron

Škoda Superb

Az 50 milliós Skoda... Ha esetleg sokallnád az árat, vess egy pillantást a Superb lemezei alá... Mert ez a Skoda bizony többféle bomba és lövedék ellen is képes hatékony védelmet nyújtani.

A Superb megerősített változata úgy épült, hogy megfeleljen a PAS 300 polgári védelmi normáknak. Persze az ebbe beszálló VIP vendég nem számíthat luxuskörülményekre a hátsó ülésen, de egy kényelmes limuzin színvonala igenis adott. A megerősített Superb szirénákat, sérülés esetén is működőképes gumiabroncsokat és villogó kék fényeket is kínál. A nagyobb súly miatt természetesen a felfüggesztés és a fékrendszer is jóval erősebb az alapváltozaténál.

Škoda Superb, diplomata autó, városi téren

Zil 41052

A fantázianév kiötlésével nem sokat bíbelődtek a Lihacsov (Zil) autógyárban, ez talán nem is lett volna méltó a cél komolyságához, hiszen a 41052-es, páncélozott Zilt kifejezetten a szovjet, majd az orosz elnökök, valamint a kormány magas rangú tisztségviselői számára építették. Ha odahaza volt rá szükség, Mihail Gorbacsovot is ezzel a járművel szállították.

Nem állíthatjuk, hogy védelmi képességeivel felvehetné a versenyt a mai elnöki autókkal, bár a szekrényszerű, szögletes forma kétségkívül lehet az elrettentés egyik hatékony eszköze. Az 1988 és 2002 között gyártott Zil páncélzatának vastagsága 10 mm, a gránátálló üvegé pedig 47 mm volt. A páncélozott jármű így 5,5 tonnás tömeggel rendelkezett, amit egy 311 lóerős, 7,7 literes V8-as motor mozgatott. A százas tempót 13 másodperc alatt teljesítette az elnöki monstrum, a végsebessége pedig nem kevesebb, mint 190 km/h volt.

Zil 41052, orosz utcán