Katonai bunker négy keréken: elnöki limuzinok Roosevelttől Trumpig

Kóti Gergő újságíró
Közzétéve:
2020-10-30, 07:25

„A Fenevad” csak a legújabb tag az autónak álcázott harckocsik hosszú sorában.

Ma már mindenki számára ismerős látványt nyújt a hatalmas, fekete Cadillac limuzin, ami csak „The Beast”, vagyis „A Fenevad” néven vált ismertté. A kocsinak álcázott tank még 2018-ban állt munkába Donald Trump amerikai elnök szolgálatában. Ám ez csak a legutolsó azon speciális járművek sorában, melyek az USA mindenkori elnökét fuvarozták.

Jelen pillanatban szinte az egész világ az Egyesült Államokra figyel, ugyanis néhány napon belül kiderül, melyik jelöltnek szavaz bizalmat az amerikai nép: maradhat még a republikánus Trump újabb négy évig az Ovális Irodában, vagy át kell adnia helyét a demokratapárti Joe Bidennek? Nos, erre november 3-án bizonyosan fény fog derülni. Így a kínálkozó lehetőséget kihasználva itt az ideje, hogy megvizsgáljuk, hogyan változtak az elnököt furikázó autók az évtizedek során.

Az első elnök, aki autóval közlekedett William McKinley volt. Ő egy, a Stanley Motor Carriage Company által készített, gőzhajtású kocsival járt már 1901-ben. Ám a legelső, a speciális elnöki igények szerint személyre szabott limuzinért 1939-be kell utaznunk.

1939 Lincoln K Sunshine Special

Utazásunk a II. világháború kirobbanásának évében kezdődik, és Franklin Delano Roosevelt volt az USA első olyan vezetője, aki egy speciálisan felkészített elnöki autóval járt. A kocsin a mai sztenderdekhez képest meglehetősen kevés módosítást hajtottak végre, melyek leginkább a szélesített fellépőkben és a testőrség számára az A-oszlopon elhelyezett kapaszkodókban merültek ki. Ugyanakkor, azt követően, hogy az Egyesült Államok belépett a háborúba, a Lincoln golyóálló gumiabroncsokat, vastagabb üvegeket és páncélzatot kapott. Nem is beszélve arról, hogy a csomagtartót megpakolták géppisztolyokkal.

1939 Lincoln K Sunshine Special elnöki limuzin összefoglaló ábra

1942 Lincoln Custom

Roosevelt következő autója, az 1942-ben csatasorba állított Lincoln Custom már indulásból megkapta a páncélzatot, amely mintegy 3,5 tonnával növelte meg a kocsi össztömegét. Így külön fékrásegítővel látták el a kocsit, hogy biztosan meg tudjon állni. A háború végeztével egy alapos ráncfelvarrással modernizálták az elnöki Lincoln megjelenését.

1942 Lincoln Custom elnöki limuzin összefoglaló ábra

1950 Lincoln Cosmopolitan

Rooseveltet követően Harry Truman ült az Államok képzeletbeli kormánykereke mögé 1945-ben. Truman a következő Lincoln limuzint már sokkal inkább a saját igényeihez igazíttatta, mint elődje. Természetesen a páncélborítás továbbra is a csomag szerves része maradt. Az autó alá nagy teherbírású Hidra-Matic felfüggesztés került, a tetővonalat 15 centivel megemelték. Ezen kívül a Cosmopolitanból egy egyedi, kabrió kivitel is készült Truman számára, amelyben az elnök feje fölé egy speciális plexiburát húztak. Ez volt az utolsó elnöki limuzin, melyet V12-es motor hajtott. Az 5,8 literes blokk 154 lóerős teljesítményre volt képes.

1950 Lincoln Cosmopolitan elnöki limuzin összefoglaló ábra

1961 – 1972 Lincoln Continental

A 355 lóerős, V8-as motorral hajtott elegáns Continental négy változatban is szállította az USA első emberét, és egészen az 1980-as évek elejéig teljesített szolgálatot. Az utolsó, 1972-es modell még egy faceliften is átesett, hogy minél inkább hasonlítson a ’70-es évek végének Continentaljaihoz. Egyébiránt ez volt az utolsó nyitott tetejű limuzin, ugyanis John Fitzgerald Kennedy 1963-as merényletét követően az elnökök felhagytak a kabriózással. Ráadásul 1975-ben Gerald Fordot, majd 1981-ben Ronald Reagant is egy Continentalban próbálták meggyilkolni.

1961-72 Lincoln Continental elnöki limuzin összefoglaló ábra

1983 Cadillac Fleetwood

Az első Caddilac az elnök szolgálatában az 1983-as Fleetwood volt. Ez a konkrét modell csak a színészből lett politikust, Reagent szállította a ’80-as évek folyamán. Továbbra is maradt a páncélozott karosszéria és a golyóálló üvegek, valamint a megemelt tető, hogy az utasok minél jobban kiláthassanak. A Fleetwood meghajtásáról egy 142 lóerős, 6 literes V8-as gondoskodott.

1983 Cadillac Fleetwood elnöki limuzin összefoglaló ábra

1989 Lincoln Town Car

Az első, Bush vezetéknevű elnök volt az utolsó, aki a Lincoln által hadrendbe állított limuzinnal furikázott. Egyúttal ez volt az első olyan elnöki autó, amelynek a Ford F-250-es pickupból származó hajtáslánca is komoly módosításokon esett át, hogy képes legyen megbirkózni a páncélzat miatt jelentősen megnövekedett súllyal.

1989 Lincoln Town Car elnöki limuzin összefoglaló ábra

1993 Cadillac Fleetwood

Az 1990-es években drasztikusan felgyorsult a technológiai fejlődést, és a Bill Clinton által használt 1993-as Cadillac Fleetwood volt az első olyan elnöki kocsi, amely már igazán high-tech felszereltséggel rendelkezett. A páncélzat és a 225 kilométer/órás végsebességet biztosító V8-as erőforrás már nem jelent újdonságot. Nem úgy a beépített telefonok és a műholdas kommunikációs rendszer, hogy az USA első számú embere menet közben is bármikor elérhető legyen.

1993 Cadillac Fleetwood elnöki limuzin összefoglaló ábra

2001 Cadillac DeVille

Az ifjabbik Bush elnök 2001-es Cadillac DeVille-je csupán megnevezésében számít DeVille-nek. A kocsi mérföldkőnek számított az elnöki limuzinok hosszú sorában, hiszen ez volt az első alkalom, amikor egy járművet alapjaitól kezdve, valóban egyedi megrendelés alapján készítettek az USA első embere számára. Egy SUV alvázra húzták fel a páncélozott karosszériát, és a végeredményt megtöltötték csúcstechnológiával. Mint például infravörös éjjellátó rendszerrel. De vészhelyzet esetére még saját vértartalékot is vitt magával az autó.

2001 Cadillac DeVille elnöki limuzin összefoglaló ábra

2005 Cadillac DTS

A szeptember 11-i terrortámadásokat követően egy jóval erősebb elnöki limuzin készült George W. Bush számára. Ismételten, az alapjaitól kezdve egyedi gyártmány volt, a tankokat megszégyenítő kasztnit pedig egy nagy teherbírású alvázra építették, és pusztán a külső megjelenésében hasonlított a DTS szedánra. Katonai fokozatú, 12,5 centis (5 hüvelykes) páncélzat, defekttűrő gumiabroncsok és rögzített ablakok jellemezték, hogy az elnök a lehető legnagyobb biztonságban érezhesse magát. Olyan szempontból is különlegesnek számít, hogy a listán szereplő limuzinok közül ennek a legmagasabb a végsebessége, ugyanis szükség esetén akár 240 kilométer/órát is meghaladó tempóval is képes volt száguldani.

2005 Cadillac DTS elnöki limuzin összefoglaló ábra

2009 Cadillac „One”

Barack Obama Cadillac modellje távolról sem volt olyan gyors, mint elődje. Ha az összes létező páncélzattal és felszereléssel felvértezték, nagyjából 100 kilométer/óránál érte el a csúcssebességét. Ugyanakkor olyan arzenállal rendelkezett és technológiailag annyira kifinomult volt, mint korábban egyik elnöki limuzin sem. A páncélzaton túl a kocsi képes volt ellenállni a vegyi támadásoknak, és szükség esetén könnygáz gránátokat kilőni. És ha a dolgok nagyon elfajultak volna, a csomagtartó csurig volt pakolva shotgunokkal, és még Obama vércsoportjával azonos vért is magával vitt.

2009 Cadillac „One” elnöki limuzin összefoglaló ábra

2011 Ground Force One

Elérkeztünk a listánk kakukktojásához. Noha a Ground Force One nem egy elnöki limuzin, ezt a 2011-ben elkészített, teljesen egyedi buszt azért hozták létre, hogy egyfajta kerekeken mozgó parancsnoki központként szolgáljon az USA első emberének járműparkjában. Gyakorlatilag a fedélzetéről, menet közben irányítani lehetett a komplett országot, miközben szinte az összes létező külső támadás ellen képes volt védelmet nyújtani.

2011 Ground Force One elnöki busz összefoglaló ábra

2018 Cadillac „The Beast”

Nomen est omen – szokták mondani. És bár a „The Beast”, vagyis „A Fenevad” szinte bármelyik elnöki limuzin esetében helytálló elnevezés lenne, a Donald Trump által használt Cadillac minden tekintetben brutálisabb, mint elődei. A kocsi lényegében az Obama által már 2009-ben is használt modell továbbfejlesztett változata, olyan felszereltséggel rendelkezik, melynek köszönhetően sokkal inkább tekinthető egy kerekeken guruló katonai bunkernek, mint autónak.

2018 Cadillac „The Beast” elnöki limuzin összefoglaló ábra

Az elnöki limuzinok ára (az inflációhoz igazítva)

Joggal feltételezhetjük, hogy a legújabb egyben a legdrágább is az elnöki limuzinok sorában. Ha szigorúan csak az összegeket nézzük, ez még akár helytálló is lehetne. Ám ha az évek, évtizedek inflációját is belekalkuláljuk az egyenletbe, már korántsem ezzel a helyzettel állunk szemben. Az alábbi táblázatban áttekintheted, melyik kocsira mennyit költöttek az amerikai adófizetők dollárjaiból. Legalábbis azokra, melyek esetében fellelhető bármilyen adat az árcédulára vonatkozóan.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

1958 Continental Mark III, piros kabrió, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 28.
1958-ban a Ford megpróbálta feléleszteni a haldokló Continental divíziót. A Mark II utódjául egy költséghatékony 7,0 literes yachttal állt elő, ami 1958-ban a Mark III-ban teljesedett ki.
1957 Lincoln Premiere, kék kabrió, elölnézet, oldalnézet, balról, alulnézet
2020. február 09.
Az 1950-es évek végén a Ford luxusmárkája felhagyott a zászlóshajó Cosmopolitan szerelésével, és átadta helyét a céget megmentő Premiere modelleknek. Ma ez utóbbi szériáit mutatom be Neked!

További hírek