A cikksorozat első részében főleg olyan páncélozott limuzinokról volt szó, amelyeket állami vezetők is előszeretettel használnak. Most pedig következzenek azok az SUV, kisbusz és egyterű modellek, amelyek szintén azért készültek, hogy a benne utazókat lehetőleg mindentől megvédjék.

BMW X5 Protection VR6

A BMW a legtöbb gyártónál korábban kezdte a páncélozott autók építését. A szegmensben elérhető jelenlegi csúcsmodellje a BMW X5 Protection VR6 lényegileg az X5 M50i alaposan megerősített változata. Jól illusztrálja a beépített biztonsági felszerelések mennyiségét, hogy az M50i-hez képest a biztonsági változat üzemanyag-fogyasztása a másfélszeresére nőtt, és sajnos a szén-dioxid-kibocsátás is nagyot ugrott, 226 g/km-ről 298 g/km-es értékre. Persze kevésbé fog ezekkel a kellemetlen statisztikákkal foglalkozni az, akinek a védett X5-ösére éppen lőnek, vagy egy kézigránát repül az autója felé...

A szélvédő és a többi üveg ugyanis 30 mm vastag, ráadásul polikarbonát alapú szilánkvédelemmel ellátott. Az utasteret körbeölelő lemezek pedig ballisztikus páncélzattal állnak ellen a lövedékeknek. Az ajtók nyíló réseinél speciális, átfedő paneleket helyeztek el, így a nyílászárók csatlakozásai is védettek. A BMW ezzel a védelmi rendszerrel megfelel a VR6-os szabványnak, de akinek ez sem elég, opcióként megkaphatja a padló és a tető további, extra megerősítését is.

BMW X5 Protection VR6, stúdiókép

Ha érdekel, mit tud egy „mezei” X5-ös, ezt a videót se hagyd ki!

Cadillac Escalade Executive

Tekintettel arra, hogy az USA hírességei körében a Cadillac Escalade mennyire népszerű, nem meglepő, hogy a tekintélyt parancsoló monstrum páncélozott változatára is komoly igény mutatkozott. Az Escalade védelmi megerősítésének legnépszerűbb szakértője az Add Armor nevű cég, amely a fölényesen suhanó luxusautót B6 szintű golyóállósággal bíró védelmi bunkerré alakítja. Az Executive Cadillac Escalade így már ellenáll a rá dobott kézigránátnak, vagy egy 5 kg-os aknának, amely az autó alatt robban fel.

A kompozit biztonsági héj képezi az utastér védelmének alapját, de a szakértők a megnövekedett tömeg csökkentésére is gondoltak, amikor egyes karosszériaelemek egy részét szénszálas megoldásokkal váltottak ki. A védelmi rendszerben találhatók továbbá a golyóálló ablakok és a sérülten is használható gumiabroncsok, amelyek a támadás után még akár 50 km-t is képesek megtenni.

A motor speciális kábelekkel rendelkezik, és az elektromos rendszert tartalék akkumulátorral is ellátták, hogy a gépjármű vész esetén se maradjon elektromos ellátás nélkül. A máshonnan is ismert megoldások mellett egyedi ötlet a kilincsekbe vezetett áram, amely sokkolóként tántorítja el az illetéktelenül az autóba behatolni szándékozókat. Mindez 100 millió forint körüli árról indulva érhető el az Escalade rajongói számára.

Cadillac Escalade Executive, hegyi úton

Land Rover Discovery 4 Armored

A Land Rover úgy döntött, hogy 4x4-es kínálatát a Discovery 4 páncélos változatával bővíti. A Discovery 4 Armored verziója egy 370 lóerős, 5,0 literes V8-as motorral mozgatja a három és fél tonnás súlyt. Igaz, ez a tömeg csak az opciók nélküli alapfelszereltséget tartalmazza. Ennek része a nagy teherbírású kerék, a sérülten is használható gumiabroncs, a padló és az oldalsó elemek robbanás elleni védelme, mindez a BR6 szabvány kitételeinek megfelelő mennyiségben és minőségben. A fejlesztéseknek köszönhetően a megerősített Discovery képes megvédeni az utasait a gyorstüzelésű géppisztolyok lövedékeitől is.

A Discovery 4 Armored opciós listája igen hosszú. A kínálatban szerepel a 10 centiméteres vastagságú, lehúzható ablak a sofőr oldalán, a szabotázsgátló kipufogórendszer és a kiegészítő akkumulátor is. De kaphat még tűzjelző rendszert, villogó kék lámpákat, sőt, a gyár által szervezett páncélozott járművezetői tanfolyamot is igénybe lehet venni. A kitűnő felszereltséget tekintve nem csodálkozhatunk azon, hogy a megerősített Discovery a brit miniszterelnök autós karavánjának állandó tagja, mivel a testőrök csapatát ezzel a típussal szállítják.

Land Rover Discovery 4 Armored, vidéki úton

Mercedes-Benz Sprinter

Az utasok védelme mellett fontos lehet a védett személyek csomagjainak, kommunikációs rendszereinek, vagy akár irodájának biztonságos utaztatása is. A jól ismert Mercedes Sprinter megerősített változata éppen erre a célra készült.

Számos cég kínál páncélos erősítéseket a Sprinter számára, és a legtöbb ilyen rendszer legalább VR4 szintű védelmet nyújt a golyók és a robbanóanyagok ellen. A védett Sprinter emellett ballisztikus üvegezéssel is rendelhető. A kisteherautót már eleve súlyos rakomány mozgatására tervezték, így a felfüggesztés, a fékrendszer és a motor változatlan formában dolgozhat tovább a megerősített Sprinterekben is.

Mercedes-Benz Sprinter, parkolóban

Range Rover Sentinel

A Land Rover különleges igényekre vonatkozó listája egészen a Range Rover Sentinelig nyúlik. A luxus SUV 375 lóerős, turbófeltöltős V8-as motort rejt magában, hogy megbírkózhasson az egy tonna feletti extra páncéltömeggel. És még így is képes a 9,8 másodperces százas gyorsulásra!

A Sentinel egy páncélozott utastérrel rendelkező, a VR8 szabványnak megfelelő, guruló védelmi egység. Ellenáll a puskatűznek és a gránát robbantásnak, miközben a sérülten is használható gumiabroncsok folyamatos mozgásban tarthatják az autót. Súlyos helyzetben fontos lehet az autón kiképzett hátsó vészkijárat is. A hátsó ülések mögött egy nyitható páncélozott panel teszi lehetővé, hogy vészhelyzetben az utasok a csomagtartón keresztül is ki tudjanak jutni az autóból. Emellett a felszereltséghez tartozhat a hangosbeszélő rendszer és a vészvilágítás is. Talán nem túlzó állítás a Land Rover Sentinelt „mobil erődnek” nevezni.

Range Rover Sentinel, autópályán

Renault Espace Centigon

A különlegesen megerősített Espace Executive létrehozásához a Renault Tech a páncélozott autók szakértőjével, a Centigon céggel fogott össze. Mint minden jármű, amelynek célja a bombák és lövedékek elleni védelem, az Espace Executive is teljes, 360 fokos biztonsági utastérrel rendelkezik, bár ez a harmadik üléssor feláldozásával járt. Így a második üléssor mögé egy megerősített válaszfal kerülhetett, ami nagyban növeli a hátulról érkező támadások elleni védelmet.

Amellett, hogy képes ellenállni a puskatűz és a robbanóanyagok támadásának, az Espace páncélozott változatát DM51 padlóvédelemmel és önzáró üzemanyagtartállyal is felszerelték. Ez utóbbi megoldásnak egy esetleges aknarobbanás esetén lehet tűzvédelmi jelentősége. Tűzgátló rendszer természetesen az utastérbe is rendelhető, az akkumulátor megerősített védelme pedig szintén opcionális kiegészítő. Az összes Renault Espace Centigont a gyár jól bevált, 2,0 literes, turbós benzinmotorja mozgatja.

Renault Espace Centigon, parkolóban

Toyota Land Cruiser

A Land Cruiser egy igazi „világautó”. Nincs olyan éghajlat, nincsenek olyan terepviszonyok, nincs olyan út, ami a Toyota büszkeségének problémát jelenthetne. Így nem csodálkozhatunk azon sem, hogy a Land Cruiser az egyik leggyakrabban átalakított autók közé tartozik. Kormányzati, jótékonysági, természetvédelmi és katonai feladatok sorát látják el a tartós és megbízható Toyota terepjárók módosított változatai a világ minden táján. A Land Cruiser páncélos verziójának legnépszerűbb példányait a brit Jankel cég készíti. 

A Jankel Hot-Formed technológiája kevesebb darabból állítja elő az utasteret körülölelő páncélos héjat, hogy csökkentse a rések és az esetleges gyenge területek számát. Ez azt is jelenti, hogy 70 százalékkal kevesebb hegesztésre van szükség, így a páncél nemcsak könnyebb lesz, de alacsonyabb áron is telepíthető. A páncélozott Toyota Land Cruiser védelmi képességei megfelelnek a VR7 szabványnak, és ez a védelem már ellenáll 15 kg TNT-nek is, amit az autó alatt robbantanak fel. Extra méretű, 138 literes üzemanyagtartályával pedig még a megnövelt tömege mellett is képes közel 800 km megtételére, egyetlen tankolással.

Toyota Land Cruiser, hátsó udvaron

Volvo XC90 Armoured

A Volvo neve (armoured: páncélozott) nem hazudik. Az alaptípushoz képest az XC90 Armoured 1400 kg extra védelemmel rendelkezik, amely többlet jelentős részét az utastér köré épített, 10 mm vastag acéllemezek képezik. A tető és a padlópanelek is jelentős megerősítést kaptak, a polikarbonát szálképzésű üvegekről nem is beszélve. Emellett a páncélos Volvo összes üvege 50 mm vastagságúra hízott.

A Volvo monstrumja így már megfelel a VR8-as szabványnak. És az sem maradhat ki a felsorolásból, hogy az XC90 Armoured önzáró üzemanyagtartállyal, sérülten is használható gumikkal és vészkijárattal is rendelkezik. A biztonsági fejlesztések révén előállt 4,5 tonnás súlyt a T6-os modell motorja mozgatja, és a megerősített fékek valamint a speciális futómű tartja az úton. A Volvo mindent megad az utasok védelme érdekében, igaz, sokat is kér: az XC90 páncélos változata hozzávetőlegesen 180 millió forintért vásárolható meg.

Volvo XC90 Armoured, stúdiókép