Korábban már írtunk arról, milyenek voltak a gyártók első modern szabadidő-autói, most azonban a komolyabb terepre szánt modellekről lesz szó, betűrendben.

Ford Bronco

A Ford Bronco 1965-ben tűnt fel először alvázas terepjáróként, eleinte sorhatos, később V8-as motorral. A sikersztori öt generáción át tartott 1996-ig. A közel két évtizedes szünet után pedig bejelentették az utód érkezését, amire már 125 000 előrendelés érkezett.

Ford Bronco
Ilyen volt az első szériás Bronco (Kép: Ford)

Isuzu Trooper

Az Isuzu Trooper 20 éves karrierje során mindössze két generációt élt meg. Az első generáció 1981-ben jelent meg rövid tengelytávú háromajtós, tető nélküli és hosszított ötajtós kivitelben. Chevrolet, Holden, SsangYong és a Subaru emblémával is kapható volt, sőt a második generációt az Acura, a Honda és a Vauxhall márkák is gyártották.

Isuzu Trooper
Ilyen volt az első szériás Isuzu Trooper (Kép: Denver Post / Getty Images)

Jeep CJ-2A

Ez első Jeepek a Bentem, a Ford és a Willys gyáraiban készültek a második világháború során az amerikai hadsereg számára. 1945-től a Willys lakossági változatai CJ-2A néven futottak és 200 000 darab készült belőlük, amíg az új, CJ-3A meg nem jelent 1949-ben.

Jeep CJ-2A
1945-ös CJ-2A (Kép: Jeep)

A Jeep egyik 2020-as modelljét, a Wranglert mi is kipróbáltuk, ezt a videót se hagyd ki!

Lada Niva

A Lada Niva 1977-ben debütált, Magyarországon kapható volt kisebb-nagyobb megszakításokkal 2020-ig Lada 4x4 néven, de Oroszországban még mindig gyártják Niva Legendként. A nyugati piacon nem volt akkora siker, hiszen a minőségével akadtak gondok, de tény, hogy megfizethető és terepen jól teljesít. A Renault/Dacia Duster alapjain elképzelhető, hogy 2022-ben újjáélesztik a típust.

Lada Niva
Kép: Depositphotos

Land Rover Series I

A Jeep után a Land Rover Series I volt a második olyan terepjáró, ami elérhetőé vált a lakosság számára. A Series I, II, III modellek 1949-1985 között készültek, szellemi utódnak a Defender tekinthető, amit 2018-ban váltott le a modernizált L663-as.

Land Rover Series I
Ez volt a Land Rover Series I (Kép: Land Rover)

A Defender új változatát mi is teszteltük. Ha érdekel a videó, less bele!

Mercedes-Benz G-osztály

A G-osztálynak 1979-ben még semmi köze nem volt a stílushoz, nem a fogyasztói igényeknek tervezték. Szimplán egy komolyan vehető katonai jármű volt alvázas felépítménnyel, három zárható differenciálművel. Valójában a mai napig potens terepjárónak tekinthetjük, csupán a modern világhoz igazították kívül-belül és megannyi különkiadás készült belőle, az AMG kivitelekről nem is beszélve.

Mercedes G-osztály
Ilyen volt az első szériás G-osztály (Kép: Mercedes)

Ha érdekelnek a katonai járgányok, nézd meg ezt a G-osztályt is!

Mitsubishi Pajero

A Mitsubishi Jeep licenc alapján készített terepjárót 1953 és 1998 között. Saját terepjárójukra 1981-ig kellett várni: a Shogun, Pajero és Montero néven is forgalmazott technika négy évvel később első Dakar győzelmet ért, amit végül 12-re sikerült növelni az évek során. Négy generációt élt meg a Pajero, 2021-ben, a 40. születésnapját szűnt meg a gyártása.

Mitsubishi Pajero
Ilyen volt az 1983-as Pajero (Kép: Bruno Torricelli / RDB / Ullstein Bild / Getty Images)

Te is vennél egy Pajerót? Akkor nézd meg ezt a használttesztet!

Nissan Patrol

A Nissan Patrol 1951-ben még roppant mód hasonlított a Willys Jeepre, a harmadik generációval, 1980-ban viszont a saját útjukat kezdték el járni. A 2010 óta létező hatodik szériát Japánban és Nigériában a mai napig gyártják.

Nissan Patrol
A Patrol az 1979-es Tokiói Autószalonon (Kép: Nissan)

Suzuki LJ10

A Hope Motor Company rövid ideig gyártott egy apró, 360 köbcentis, kétütemű Mitsubishi motorral szerelt terepjárót 1968-ban. Sorozatgyártás nem lett belőle, ezért a Hope eladta a HopeStar ON360-at a Suzukinak, akik a Mitsubishi motorját lecserélték a sajátjukra és az arculaton is változtattak. Az LJ10-es 1970-ben kezdte meg sikerszériáját és manapság már csak Suzuki Jimnyként ismerjük.

Ha érdekel, milyenek a Jimny különböző generációi közelebbről, akkor ezt a videót se hagyd ki!

Suzuki Jimny LJ10
Ilyen volt az ős-Jimny, az LJ10 (Kép: Suzuki)

Toyota Land Cruiser

A Land Cruiser őse 1954-ben BJ néven kezdett el futni: a japán rendőrségnek készült teherautó alvázzal, 3,4 literes, sorhatos motorral és összkerékhajtással. A megbízhatóságáról híres Land Cruiserek 170 országba jutottak el az Antarktiszt leszámítva minden kontinensre, a legutóbbi verziót 2021 júniusában mutatták be.