2021. január 09. | 15:30

Hárommillió forint alatt szinte lehetetlen, de négymillió alatt sem könnyű már új autót vásárolni idehaza.

Az új autó birtoklása sokaknál olyan elemi vágy, amit egyszer, legalább egyszer az életben szeretne kipróbálni: a szalonban átvett csillogó-villogó, „új autó szaggal” bódító négykerekű, a gyári garancia és az örök élet plusz egy év reménye sokakat megrészegít. Ők azok, akik szeretnének egyszer elsőként a volán mögé ülni – és persze sebtében hessegetik el a gondolatot a gyárban, az autószállítókon és a szalonban az adott járműben már helyet foglalók elsőségét, hiszen ők nem számítanak.

Van az a réteg, akiknél nem jelent gondot rendszeresen új autóba ülni, a többség számára azonban szinte elérhetetlen vágyálom marad, a józanabbak esetében pedig átgondolt döntés akadályozza meg a vágyott tárgy megszerzését, hiszen már a legolcsóbb új autó árából is sokkal komolyabb, nagyobb, erősebb gépet lehet vásárolni, ráadásul nem kell feltétlenül a kínálat aljából válogatni, mi több, némi szerencsével még valamennyi gyári garancia is jár hozzá.

Az új és használt autókat pártolók számára egyszerre lehet hatásos érvelőkártya a jelenleg elérhető tíz legolcsóbb új személyautóról szóló összeállításunk. Az olcsóság persze relatív, hiszen a legkedvezőbb ár is súrolja a hárommillió forintot, a határt pedig négymillió forintba szabtuk meg, ami jelentősen leszűkítette a versenyzők mezőnyét, olyannyira, hogy olyan márka is kimaradt, ami az elmúlt években, sőt évtizedekben soha nem hiányzott talán a hasonló összeállításokból.

Fontos, hogy a cikkben a hazai forgalmazók januárban elérhető adatival dolgoztunk, a feltüntetett árakkal és felszereltségekkel: nem kizárt, hogy az egyes szalonokban lehet még farigcsálni ezeken az árakon, bár jellemzőbb, hogy inkább egy magasabb felszereltségi szintre beszélik rá a kedves vevőt, annak árát közelítve az alapmodelléhez.

9. Hyundai i20

Listánk kilencedik helyére még éppen befért a koreai gyártó i20-as modellje, amely egy ezres híján négymillió forintba kerül.

Ez persze nem a több mint 200 lóerős változat, de ez 1,2-es, 84 lóerős modellel szerelt Entry belépőmodellhez ennyi pénzért a biztonsági alapokon túl többek között ráfutásos balesetet megelőző rendszer, visszagurulás gátló, keréknyomást ellenőrzés, sávtartó, távolsági fényszóróasszisztens, eCall vészhelyzeti segélyhívó rendszer, vészfékezés-jelző és intellingens sebességkorlátozó táblát felismerő rendszer is jár. A többirányú kormányállítás, vagy az elektromosan állítható tükrök és ezek fényezése azonban nem fér bele a keretbe, ahhoz át kell lépni a négymilliós lélektani határt.

Ennél sokkal fájóbb azonban, hogy az i10-es kistestvérhez hasonlóan a manuális klímaberendezés nem szériatartozék, azért további 200 ezer forintot kell kifizetni – ez azért egy cseppet fájó. Az is csak kissé szolgál vigasszal, hogy az i20 minőségét és méreteit tekintve azért már felfelé kacsingat, s nem csak utastere, de csomagtartója is alkalmassá teheti univerzális családi autónak: alapból 352 litert nyel el a kocsi hátulja, de az ülések lehajtásával ennek több mint triplája áll rendelkezésünkre.

8. Kia Picanto

A Kiánál a legolcsóbb elérhető autó a Picanto, a gyártó által „komoly játszótársnak” aposztrofált modell belépő listaára 3 849 000 forint, talán ez is közrejátszhatott abban, hogy a MOL Limo autómegosztó is szemet vetett a modellre.

A „Silver” névre keresztelt belépőmodell felszereltsége ennyi pénzért már meglehetősen mutatós: hat légzsák, blokkolásgátló, elektronikus menetstabilizáló, visszagurulást gátló rendszer, abroncsnyomás-ellenőrző, ráfutásos ütközéselkerülő támogatás, automatikus világításkapcsoló, fedélzeti számítógép, Start&Stop rendszer, távirányítós központi zár, Bluetooth-kapcsolat és kormányról vezérelhető audiorendszer is jár alapból.

A háromhengeres, 67 lóerős benzinmotorhoz ötsebességes manuális váltó jár, de választható az ötös robotizált váltóval is, az alapból 255 literes csomagtér pedig egészen 1010 literig bővíthető.

7. Fiat Panda

A Fiat sem marad ki a felsorolásból, hiszen az olaszok városi kisautója, a Panda egyliteres, benzin-hibrid motoros Easy felszereltségű változata 3,8 millió forintos listaáron kelleti magát.

A 70 lóerős autó gyári átlagfogyasztása 4,7-6,1 liter, a kötelező biztonsági felszereltségeken kívül távirányítós központi zár, rádió, Start&Stop rendszer jár hozzá, de a tükröket kézzel kell állítanunk, és például olyasmikért is további pénzt kérnek, mint a két hátsó fejtámla vagy a középső konzol tárolórekesze.

Az opciós lista egyébként szinte végtelen, az más kérdés, hogy ha belemerül az ember a felszereltségek, színek és kiegészítők világába, szinte kizárt, hogy négymillió forint alatt tartható a listaár. Cserében viszont egy életvidám, nemrég megújult formavilágot kapunk, ráadásul a Panda mindmáig megtartotta azt a bohókás, életigenlő hangulatát, ami az olasz autók egykor magától értetődő sajátossága volt.

6. Dacia Duster

Most egy Dacia következik, a márka újkori történetének talán egyik legnagyobb dobása, a Duster, ami 3 649 000 forintos listaárával jelent belépőt a ma oly divatos városi szabadidőautók világába.

A franciákkal közös, 90 lóerős 1,4-es TCe motor maximális nyomatéka 240 Nm, ami már elegendő a modell elfogadható mozgatásához, 10,6 másodperc alatt futja a 0-100-as sprintet a Duster, a gyár által megadott fogyasztása pedig 6,2-6,5 liter. Természetesen a belépőmodell esetében csak az első kerekek hajtottak, viszont a sebességváltó már itt is hatfokozatú, és szintén jár a LED-es menetfény, ahogy a biztonsági felszerelések arzenálja is.

A belépőmodellel azonban még kénytelen lesz az ember fia/lánya kompromisszumot kötni: a tükrök nincsenek a karosszéria fényére fújva, hátra nem jár az elektromos ablakemelő, a visszapillantó tükröket kézzel kell beállítani, és a biztonsági öv magassága is fix, ráadásul a Dacia által jégfehérnek nevezett alapszín az egyetlen ingyenes opció.

Mindezt azonban kár lenne a román gyártó szemére vetni, inkább érdemes elfogadni, hogy igen, ez az a bizonyos alapmodell, ami mellé fel lehet biggyeszteni az akár 3 649 000 forinttól feliratú táblát.

5. Hyundai i10

Naná, hogy nem hiányozhatnak az összeállításból az utóbbi években egyre magasabb csúcsokat ostromló koreaiak sem, a Hyundai legkedvezőbb árú modellje az i10-es városi mini, ami 3 599 000 forintos kezdőártól érhető el.

Az egyliteres, 66 lóerős motorhoz manuális, ötfokozatú váltó jár, de belefér a keretbe akár az erősebbik, 1,2 literes, 88 lóerős motor is, mindez kétszázezer forintos felárért. Sőt, még az automata váltó gondolatával is kacérkodhatunk, igaz, a négymilliós határig az csak a kisebbik motorvariáns esetében fér bele a keretbe. A felszereltségi lista egyrészt meglepően gazdag, másrészt néhol fájdalmasan hiányos. Alapból jár például az aktív sávtartó rendszer, a vezetői éberség csökkenésére figyelmeztető, az intelligens távolsági fényszóróasszisztens vagy éppen a Stop and Go rendszer, viszont hátulra csak dobfék jutott, a tükrök manuálisan állíthatóak, elektromos ablakemelő csak elöl van, és nem jár alapból a klímaberendezés sem. A jó hír viszont, hogy ha nem ragaszkodunk az alapmodellhez, akkor a meghatározott négymillió keret erejéig okosan válogatva tényleg jól felszerelt autót vihetünk haza.

4. Mitsubishi Space Star

A negyedik helyen ismét meglepetés, és ismét egy japán modell: az új Mitsubishi Space Star akár a titkos favorit, de mindenképpen jó kompromisszum lehet a mostani lista szereplői közül még akkor is, ha árban már a 3,5 milliós határt is átlépi, egészen pontosan 3 560 000 forintba kerül az 1,2-es, 71 lóerős Entry felszereltségű autó.

A mindössze 865 kilogramm össztömegű autó a gyári adatok szerint 4,0-5,4 liternyi benzinnel is beéri, és bár legnagyobb erőssége a friss dizájn, már egészen elfogadható felszereltség jár hozzá alapáron is. A nyilvánvaló biztonsági felszereltségeken kívül jár a keréknyomást ellenőrző rendszer, a fedélzeti számítógép, az automata fényszóró és az esőszenzoros ablaktörlők.

Külön érdemes kiemelni a kifejezetten kicsi fordulókört, 4,6 méter elegendő a Space Starnak ehhez, ami tökéletesen alkalmassá teszi a 3,8 méter hosszú autót a városi közlekedéshez.

3. Dacia Sandero

A harmadik helyre ismét a román gyártó egyik modellje küzdötte fel magát, a Sandero hasonló felszereltséget kínál, mint a testvérmodellje, de listaáron 300 ezerrel többet kérnek el érte, egészen pontosan 3 199 000 forintba kerül.

A felszereltség mellett a motor és a fogyasztás is megegyezik a Logannel, a csomagtér azonban jelentősen kisebb, de azért még bőven vállalható, 320 liter. Ha nem is bőségesen, de okosan pakolva már használható.

Hogy mi indokolja a háromszázezer forintos különbséget, arra a Dacia gyakorlatilag választ is ad, hiszen a Sandero modellt a stílusos városi autóként jellemzi, és hát kétségtelen, hogy a Logannel ellentétben itt már némi mozgásteret hagytak a dizájnereknek is.

2. Toyota Aygo

A lista második helyezettje talán sokaknak meglepő, hiszen egy japán gyártó, méghozzá a Toyota modellje is befért a listára, mi több, a Logan mellett az egyetlen, amelynek ára – egy ezres híján – hárommillió forint alól indul, az importőr által megadott listaára 3 090 000 forint.

Akinél nem a méret a lényeg, bátran elgondolkodhat, hogy Logan helyett a két éve bemutatott új Aygo modellre költi az összekuporgatott vagyont.

A kis Toyotánál alapból jár a LED nappali menetfény és LED hátsó lámpák, a projektorlencsés fényszórók és a hegymenet elindulást segítő rendszer. Széria továbbá a fedélzeti számítógép, sajnos azonban rádiót nem kapunk hozzá. Az ABS, a kikapcsolható utasoldali légzsák, a kipörgésgátló, az oldal- és függönylégzsákok pedig szintén benne vannak az alapmodellben, ahogy az Isofix rögzítési pontok is.

A motor itt is egyliteres, 72 lóerővel, a százas sprint 13,8 másodpercig tart, viszont a csomagtartó mindössze 168 liternyi helyet kínál.

1. Dacia Logan SCe 75 Arctic

A lista első helyezettje, egyben a hazai piac jelenlegi legolcsóbb autója valószínűleg nem ordító meglepetés: a Dacia az egyetlen olyan márka, amely összesen három modellel is felfért a listánkra.

Közülük is a legolcsóbb a kínálatban a lassan már klasszikussá nemesedő Logan, amely jelenleg 2 899 000 forintos listaáron kelleti magát a háromhengeres, egyliteres benzines motorral, amely 75 lóerejével és 95 Nm nyomatékával 15 másodperc alatt katapultálja 100 kilométer/órás sebességre a szedánt. Igaz, cserébe a katalógusadatok szerint 5,5-6,2 liter üzemanyaggal beéri száz kilométerenként, köszönhetően többek között annak, hogy a Stop&Start rendszer alapáras.

Ami a felszereltséget illeti, ennyi pénzért meg kell kötni a kompromisszumokat, de azért nagyon talán nem fog fájni: az első ablakok elektromos mozgatásúak, hátul azonban marad a kurblizás, ugyanakkor nem spórolták ki az MP3-as gyári rádiót, két hangszóróval és Bluetooth telefonkihangosítóval, van manuális légkondicionáló berendezés, könyöktámasz, magasságában állítható vezetőülés és kormány is.

A kényelem helyett persze a biztonság az első, ezen a téren pedig nem is rövid a lista: a magától értetődő – kötelező – ABS és ESC rendszeren túl jár az emelkedőn történő elindulást segítő rendszer, a vezető- és utasoldali légzsák mellett pedig az oldallégzsákok, és persze adottak az Isofix rögzítési pontok is a gyermekülés biztonságos rögzítéséhez.

Mindezekhez pedig továbbra is jár az alaphelyzetben 510 literes csomagtartó, ami egészen 1257 liter fölé bővíthető: az ára mellett valószínűleg ez a Logan legerősebb ütőkártyája.

+ 1, a legnagyobb hiányzó: Suzuki Swift

Sokáig elképzelhetetlen lett volna, hogy a Suzuki egy modellje sem fér bele a legolcsóbb itthon kapható autók listájába, de jelenleg ez a helyzet a – hangsúlyozzuk – listaárak alapján. Az immár hibridesített motorokkal futó Swift listaára valamivel több mint 4,2 millió forinttól indul, aminél olcsóbb választás biztosan van a hazai piacon, igaz, nem túl sok.

Ha érdekelnek 2022 elejének legolcsóbb autói, ezt a cikket se hagy ki!

  • Címkék:
  • Top