Játékszer felnőtteknek - RUF CTR Yellowbird

Közzétéve:
2019-09-23, 06:50

A 470 lóerős teljesítmény és az 1150 kilogrammos önsúly igazán félelmetes párosítás, nem meglepő, hogy a RUF CTR-t csak a legjobb pilóták tudták kiautózni!

A Porsche modellpalettájának krémjét egyértelműen a 911-esek adják. Ma már rengeteg változat közül választhatnak a kuncsaftok, hiszen ott van a Carrera, a még józanésszel felfogható, mindennapi használatra is alkalmas sportautó, a GTS, amivel már szélsőséges tempót lehet elérni, akár kanyarban, akár egyenesben. Van még a Targa meg a Speedster, azoknak, akik a retro érzést keresik négy keréken, illetve a GT modellek, amelyek elsősorban versenypályákra készültek. Legdurvább kivitele már a 80-as évek óta létezik, a Turbót sokáig csak „widowmakernek”, vagyis özvegycsinálónak becézték, még a leggyakorlottabb kezeket is megizzasztotta a feltöltött boxermotor okozta őrület.

Porsche 911 drift

Az aktuális modell persze összkerékhajtással rendelkezik, amivel jóval könnyebben uralható, de a rengeteg elektronika és segédberendezés miatt szépen meghízott felmenőihez képest. Kategóriájában persze továbbra is spíler, egykori legnagyobb vetélytársát, a Nissan GT-R-t már zsebre vágta, de az egykori analóg, száguldó koporsó feelinget elnyomták benne. Illetve talán nem is ez a helyes megfogalmazás. A 2010-es évek végén, ezt hívják tökéletesnek. A 80-as években pedig a RUF CTR Yellowbird jelentette az etalont.

RUF modellek a gyár előtt

„De ez nem is Porsche” –merülhet fel egyesekben. Igaz, neve alapján tényleg nem a Porsche terméke, de azért nem áll olyan messze tőle. Bizonyára kevés olyan benzinvérű van, aki legalább hallomásból ne ismerné a RUF műhelyét, hiszen számos szörnyetegéről írtak már a lapok, minden évben kivonulnak a Genfi Autószalonra, hogy a világ nyálát folyassák egy kicsit. Az 1939-ben alapított német cég eleinte szervizként üzemelt, majd az ifjabbik Alois Ruf sportkocsik iránti rajongása miatt váltottak profilt. A javítás és restaurálás után belekezdtek a tuningba, legfőképp 911-eseket módosítottak. A 70-es évek második felére már több modelljük is volt, 911 SCR kimondott sikersztori volt, 3,2 literes szívómotorjának teljesítményét 217 lóerőig húzták, imádták a vásárlók és a nemzetközi autóslapok.

RUF SCR

Később ők javították ki a korabeli Porschék legnagyobb gyengeségét: a négyfokozatú váltót rendelésre ötgangos kézire cserélték, így jóval élvezetesebben lehetett kiautózni a hathengeres boxer teljesítményét. Ekkor már nemzetközi szinten is ismerték a RUF nevét, pedig még nem is tudták, hogy mekkora dobásra készül a kis német műhely.

Porsche 911 reklám

A 930-as Turbo már gyári állapotában sem volt gyenge a maga 330 lóerejével, közel volt a világ leggyorsabb autója címéhez (csak a Lamborghini Countach volt előtte), de a RUF alaposan kezelésbe vette, hogy övék legyen a győzelem. A motor lökettérfogatát 3,4 literre növelték, nagyobb turbót kapott és már ennyi is elég volt a 370 lóerős teljesítményhez. Itt azonban nem álltak meg, nekiláttak lecsupaszítani a karosszériát, hogy megszabaduljanak minden dekagramm feles súlytól. 180 kilóval lett könnyebb az átépített Porsche, így 4,5 másodperc alatt gyorsult 100-ra, végsebessége elérte a 300 km/h-t, amivel 1983-ban a világ leggyorsabb autójává vált. Elnevezték RUF BTR-nek, ez volt a gyártó első saját alvázszámos terméke.

RUF BTR

Röviddel később a Ferrari bemutatta a 288-ast, ami egy hajszálnyival impozánsabb volt végsebesség tekintetében, ezzel elvette a cukrot a RUF-tól. Futóműve azonban továbbra is eszményi volt, kanyarban úgy viselkedett, ahogyan kevés rendszámos autó abban az időben. Nem volt tökéletes, voltak apróbb hibái, ezért Alois és csapata újra összeült, majd a tervezőasztalnál átgondolták, hogyan lehetne továbbfejleszteni a projektet.

RUF CTR Yellowbird

A 930 Turbo kasztniját eldobták, helyette a 3.2-es Carrerát vették alapul, aerodinamikusabb formája miatt. Ugyanúgy kikönnyítették, mint előző modelljüket, súlya 1150 kg-nál állt meg, keményített futóművet és harapósabb fékrendszert kapott. De túl akarták licitálni a BTR-t, ezért még egy drasztikus változtatást eszközöltek a Carrerán: két turbófeltöltőt szereltek a hathengeres boxermotorra, amitől elszabadult a pokol, megszületett a CTR. 470 lóerővel kellett megbirkózniuk a hátsó kerekeknek és nem mellesleg a sofőrnek is, úgy, hogy közben semmi elektromos segédberendezés nem fogta a kezét. Volt egy bitang nagy turbólyuk, ami olyan volt, akár a vihar előtti csend. Ahogy megjött a kraft, gyakorlatilag uralhatatlanná vált az autó.

RUF CTR motorja

A Ferrari ismét kiszúrt a németekkel, hiszen az F40-es debütálásával ismét megszerezték a leggyorsabbnak járó elismerést. Azonban a bemutató után nem sokkal a Road & Track magazin rendezett egy flúgos futamot a VW ehra-lessieni nyílegyenes pályáján: 9 korabeli szuperautót állítottak rajthoz, többek között egy Ferrari Testarossát, egy Countach-t és egy Porsche 959-est. A 9 km hosszú szakaszon egyik csúcsgép sem tudta átlépni a 320 km/h-s álomhatárt. Kivéve a CTR-t. A rikító sárga fényezéssel ellátott tuning-Porsche 337 km/h-s tempót futott, amivel 1987-ben a világ leggyorsabb autójának számított. Ekkor kapta a találó „Yellowbird” művésznevet.

RUF CTR Nürburgring

Igazi nemzetközi hírnevet 2 évvel később, 1989-ben szerzett: a német versenypilóta Stefan Roser vállalkozott rá, hogy felvigye a CTR-t a Nürburgringre és kihozza belőle a maximumot. Nem volt egy hálás feladat beülni a halálosztó volánja mögé, a videofelvétel láttán sokan gondolhatják, hogy őrült volt a sofőr. Szinte minden kanyarból keresztbe, gumicsíkot húzva maga után jött ki, Stefan nem jampizott, egyszerűen csak így tudta megzabolázni a fenevadat. Két körön keresztül nyélgázon ment, sikerült is új körrekordot felállítani: 8 perc és 5 másodperc alatt körbeért a Zöld Pokolban.

 

RUF CTR Yellowbird drift

Végsebességben ő volt a király, köridőben is, meglepő módon gyorsulásban is ő volt legjobb. Hátsókerekes létére 3,65 másodperc alatt katapultált 100-ra, 10,4 s alatt 200-on volt, a negyed mérföldet 11,7 másodperc alatt futotta! 1987-től 1996-ig gyártották, mindössze 29-et építettek a nulláról, a többit csupán átépítették megrendelésre. A sikeren felbuzdulva tovább reszelték az említett autót, 1995-ben bemutatták a CTR2-t. A 993-as Porschéból épített gépet meghagyták hátsókerék hajtásúnak, aki viszont szerette volna, kérhette összkerekes változatban is. Feltöltött motorja 3,6 literes volt, 520 majd, 580 lóerős teljesítménnyel rendelkezett, ami lehetővé tette 349 km/h-s végsebessége.

RUF CTR2

1997-ben ez a vérvonal is a végéhez ért, kereken 20 évet kellett várni, hogy feltámasszák a CTR-t. A 2017-es Genfi Autószalonon lerántották a leplet egy rikítóan sárga, feltűnően Porsche kinézetű sportkocsiról. A retro kinézet és a jellegzetes színárnyalat ismerős volt a rajongóknak, illetve a tény, hogy pontosan 30 évvel az eredeti Yellowbird után debütált, azért jó pár szívet megdobogtatott. Ezt már ugyan nem a 911-es alapjaira építették, de azért megmaradt egy kőkemény analóg szupergépnek, csak modern köntösben és modern technikával.

RUF CTR 1987 és 2017

Vízhűtéses boxermotorja 710 lóerőre képes, ami már 2 tonnát is brutálisan mozgatna, de az említett autó súlya mindössze 1197 kilogramm, a karbon elemeknek és az alumínium karosszériának hála. Nagyon kevés gyártó van a világon, aki hasonló kaliberű autót tud készíteni, ráadásul úgy, hogy megőrzi azokat a tulajdonságokat, amik három évtizeddel ezelőtt híressé és közkedveltté tették egykori felmenőjét. Well done RUF, remélem még hallunk felőled a jövőben!

Forrás:

RUF

További autós hírek

Megint hihetetlen videó került fel az Internetre. Gondolta a hölgy, hogy benzint vásárolna a kúton, de nem az autóba töltené,…

Lassan minden nagyképűség nélkül állíthatjuk, hogy kb. mindent láttunk, ami a budapesti forgalomban tapasztalható. Viszont ekkora idiótát még tényleg nem…

Korábban már hírül adta az MTI, hogy Magyarországon is elkezdik az E10 benzinre való átállást, mely magasabb bioetanol tartalmat jelent.…

Baleset történt 2019. december 11-én 8 óra 44 perckor, az M1-es autópálya 144. kilométerszelvényében, a Hegyeshalom felé vezető oldalon. Egy…

A kamionos egyszerűen nem látta a gyalogost, aki közvetlenül előtte akart átmenni az úton. A hatalmas súly miatt a gyalogost…

Kapcsolódó írások

Porsche 959
2019. április 23.
A 959-es és az F40-es volt a 80-as évek két nagyágyúja, ehhez kétség sem férhet. A Ferrari ikonná vált, a németnek viszont nem jutott annyi a rivaldafényből…
Ateliers Diva hátulról
2019. július 30.
Az Ateliers Diva egy klasszikus Porsche 911 szénszálas karosszériával és vaskos árcédulával.
Ritka, mint a fehér holló – 1997-es Porsche 993, újragondolva!
2018. április 12.
Ha felmerül a léghűtéses motor kifejezés, gondolj egyből a Porschéra!
Egy Beetle pick-up alapokon – V6-os bogár tuning
2018. szeptember 04.
Német bódé, amcsi alvázzal és motorral egy kanadai fanatikus keze nyomán.