2023. július 16. | 10:30

A visegrádi önkormányzat a lakosok panaszaira hivatkozva kitiltotta a motorosokat a Panoráma útról. Erről egy posztot is közzé tettek, amely szerint a hangos autósok és motorosok okozták a kellemetlenséget. De akkor miért csak az előbbieket tiltották ki? Egyáltalán, mi értelme volt ennek az egésznek?

Faramuci helyzet alakult ki nemrég Visegrádon, mert látszólag minden előjel nélkül az önkormányzat kirakott egy táblát. Ennek értelmében a motorosok március elseje és november elseje között nem hajthatnak fel a Panoráma útra. Ez nagyjából egy 3,3 kilométeres szakaszt jelent, ami a város hegy felőli végét köti össze a híres Visegrádi fellegvárral.

A szakasz gyönyörű. Jobbra a hegy a hatalmas sziklás falaival, míg balra felfele haladva elénk tárul a Dunakanyar. Az aszfalt minősége sem rossz, hiszen pár évvel ezelőtt felújították, viszont a védőhálókat elspórolták, így a sziklás-homokos falakról rendszeresen az útra hullik a törmelék. Ezért nem is kifejezetten biztonságos motorral nagy tempóval menni rajta, de néha olyan méretű kövek kerülnek az aszfaltra, amik már egy autóban is kárt tehetnek.

Az út maga viszont csak egy dolog, amiért mindenki szeretett arra menni, az a kilátó a szerpentin vár felöli szakaszán. Ezt az út mellett alakították ki kis kőfallal, padokkal és egy halszálkás parkolóval. Fantasztikus innen végig nézni a naplementét, autósok és motorosok egyaránt kedvelik a helyet, én is sokszor jártam arra, ha kicsit ki akartam szellőztetni a fejem.

Sosem voltam egyedül abban a parkolóban, mindig volt ott pár autós és motoros, akik élvezték a kilátást, nem ártottak senkinek. A tiltó tábla viszont ezt teljesen megváltoztatta, innentől csak néhány autós privilégiuma majd kiállni ide és élvezni a kilátást.

Ez a tábla került fel a szerpentin fellegvár felőli végére

Az emberek nyugalma fontos szempont

Azt azért még az elején szeretném leszögezni, hogy teljes mértékben egyetértek a lakosokkal, akik panaszt tettek. Itt most nem azokra gondolok, akik akkor is feljelentik a szomszédot, ha az hangosan fingik, hanem a normális, pihenni vágyó emberekre.

Ebbe beletartoznak egyfelől a lakosok, de ne feledkezzünk meg Visegrád idegenforgalmáról sem. Van ott dögivel apartman, szálló, ahova az emberek jellemzően pihenni mennek. Én is mérges lennék, ha hétvégente a medence melletti nyugágyról vagy a borospince lejárata mellett felállított grillsütőm mellől az önjelölt Rossikat kellene hallgatnom. És ez nem csak a motorosok ellen, de kollektíve mindenki ellen szól, aki valamilyen aránytalanul hangos járművel megy arra. Nem kell túlérzékenynek lenni, de a helyiek nyugalma az első.

A lakók panaszkodtak, az önkormányzat lépett

Legalábbis abból az egy szerencsétlen posztból ennyit lehet kivenni, amit közzétettek. Írtam levelet a város önkormányzatának is, de sajnos nem reagálnak jó ideje. A levelemet a kommunikációs referensnek küldtem el, aki annyit válaszolt, hogy továbbította azt a képviselőtestületnek és a jegyzőnek is. Azóta újra felkerestem őket, de nem érkezett válasz, pedig ennek most már lassan egy hónapja.

Feltételezem a döntés mögött lehetett valami, ami nem feltétlen nyilvános, így a kérdésektől inkább elzárkóznak. Ilyenkor sajnos gyakran megesik, hogy teknőspáncélban végig nézik az eseményeket és megvárják, amíg lecsillapodnak a kedélyek. Ha pedig mindenki elfelejtette a dolgot, akkor minden mehet tovább.

Utánajártunk, hogy létezik-e a probléma

Megpróbáltam felvenni a kapcsolatot a visegrádi önkormányzattal és a rendőrséggel is telefonon, de senki sem reagált semmit. Szerettem volna felkéredzkedni a szerpentinre a sportkipufogós motorommal - amelynek papírjai, engedélyei megvannak és nem szedtem ki a decibel killert se -, hogy megmérhessük lentről a városból, mennyire hallható.

Sajnos ezt nem tudtuk összehozni és nem kockáztattam meg egy büntetést, úgyhogy alternatívát kellett keresni. A megfejtés végül az lett, hogy leraktam két embert telefonos decibelmérőkkel a szerpentinhez közel eső lakott részeken. Közben én autóval végig mentem a panoráma úton és közben szakaszosan dudáltam végig. Az autó dudája a telefon mérője szerint 115 decibel volt közelről, míg a motorom kipufogója alapjáraton 80-90, pörgetve pedig 110-115 decibel között mozog, tehát végülis hozzávetőlegesen jó (persze ettől függetlenül nem tekinthető hitelesített mérőeszköznek).

Az egyik barátomat leraktam mikrofonként a Rigó utca szerpentin felőli végénél. Ez a szakasz első részéhez van közel, viszont sűrű erdő öleli körbe és védi a lakosokat a zajoktól. A másik barátomat az Újkert utca és a Szőlőskert utca kereszteződésénél tettük ki, ő inkább a már említett és közkedvelt kilátóhoz volt közel.

A szerpentinhez két közel eső, de még lakott területet választottunk, hogy méréseket végezzünk

A lentebbi mikrofonálláson a barátom felfele haladva nem hallotta a dudálást, amikor lefelé jöttünk a panoráma útról, akkor csak nagyon finoman. A környezeti alapzaj 30-40 decibeléhez képest a legrosszabb esetben is az 50-60-at érte el a mérő, de a barátom szerint inkább a kutyaugatástól.

Ezen felül viszont beszélgetésbe keveredett néhány helyi lakossal és a tapasztalataikról kérdezte őket a szerpentin kapcsán. Elmondták, hogy jellemzően nem hallatszik le semmi, viszont amikor valami nagyon hangos jármű halad el, akkor a hátsó szobában is kiugranak az ágyból. Ez viszont nem túl gyakori eset, inkább csak az aránytalanul hangos járművekkel fordul ez elő.

A másik barátom, akit a kilátó alá állítottam le azt gondoltam, hogy hallani fogja a dudaszót. A kilátótól pont egy nyílt rész van a város felé, ahol se növényzet, se dombok nem védik a lakosokat a hangoktól. Ő viszont se felfele, se lefele nem hallott semmit az egészből.

Mi a problémám ezzel a döntéssel?

Nem szeretnék semmilyen politikát behúzni a dolog mögé, de egyszerűen azt érzem, hogy Visegrád önkormányzata a lehető legolcsóbban oldotta meg ezt a problémát. Ez pedig így nem hogy kompromisszumos, hanem egyenesen rossz döntés volt. Hiszen a problémának nem csak a fele, inkább a negyede oldódott meg azzal, hogy a posztban is szereplő autósok és motorosok közül csak utóbbiak kaptak tiltást.

Nem arról beszélek, hogy ha az enyém megdöglött, akkor dögöljön meg a szomszéd tehene is, hanem azt jó lenne megtudni, hogy mi okozta főként a problémát. Azt elhiszem és én is tapasztalom, hogy vannak egészen agyatlanul hangos motorosok (és persze autósok is), ezek jellemzően nem csak a hangra, de a sebességre is rájátszanak és veszélyeztetik környezetüket. Ők vélhetően ezen a szakaszon is tépték neki, és a hegyekről visszaverve erőteljes zajt csaptak.

De ahogy ezzel a jelenséggel egy korábbi anyagomban foglalkoztam és itt is kirajzolódik, ez a motorosok egy kis százaléka. Tehát leegyszerűsítve most néhány hülye miatt büntetnek egy komplett társadalmi réteget, ami akár több ezer ember is lehet. Hiszen Visegrád nem motoros paradicsom, csak egy kedves helyszín a túrázóknak, kikapcsolódni vágyóknak. Lehet, hogy őket senki sem akarta bántani, külön örültek nekik a vendéglátók, mert gyakran nagy csapatba verődve érkeztek és fogyasztottak a helyi vendéglátóipari egységekben, de ez a tábla most ellenük is szól.

Bár nincs olyan vendéglátóipari egység, ami a tiltás ellenére ne lehetne elérhető. A szakasz mind a két vége megközelíthető egyfelől a városból, másfelől a másik hegyi útról - aminek egyébként rettenetes a minősége. A tiltásnak ráadásul elvi üzenete is van, ami a motorosokat, mint összetartó közösséget arra sarkallja, hogy innentől levegőnek nézzék Visegrádot. Ez sem a vendéglátóknak nem lesz jó, sem a városnak, sem a lakosoknak, hiszen így nincs annyi beszedhető adó.

A motorosok megdöbbentek a lépés hallatán

Magam is motorozok évek óta, és kedvelem fentebb említett kilátót, így csak csöndben, kissé aggódva figyeltem az eseményeket. Azt vettem észre - főleg az internetes szervezkedésekben -, hogy a Kanyarfotó nevű oldal csapata a motorosok szemszögéből szárnyai alá vette ügyet, ezért úgy éreztem, rajtuk keresztül megismerhetem a motorosok álláspontjait is.

A Kanyarfotó egyik alapító tagja, Gazsy Dániel válaszolt a kérdéseimre, aki azzal kezdte, hogy kétkedve fogadták a hírt, eleinte azt hitték, hogy csak valami átverés. Miután maguk is meggyőződtek személyesen a tábláról, döbbenten álltak a helyzet előtt és nem értették az egészet. A motoros közösségekben ugyanezt a reakciót látták helyenként dühvel, helyenként elkeseredettséggel vegyítve, hiszen a kulturált országokban egy ilyen tiltást társadalmi egyeztetés előz meg, amilyen itt nem történt.

@kanyarfoto Kitiltották a motorosokat a Visegrádi Panoráma útról, az éjszakai autóversenyzés miatt. Érted? Vasárnap (jun11) tali 2-kor a táblánál. #kanyarfoto #foryou #visegrád #fyouvisegrád ♬ eredeti hang - Kanyarfoto

Az eset kapcsán egy akciót is szerveztek „döbbent parkolás" néven, amely fedi is az esemény lényegét. Egyszerűen csak megállt egy nagy rakás motoros a tábla közvetlen közelében, és próbálták felfogni, hogy mi is történt. Dániel elmondása szerint ráadásul helyiek is voltak a tömegben, akik támogatásukról biztosították a motorosokat.

Az eseményt a média is felkapta, de Dániel szerint elég rossz szögből. Az RTL például egy TikTok videóra alapozva hozta le az eseményt, amiben a helyi rendészet munkatársa próbálja a motorosokat elterelni a helyszínről. Aki csak ennyit látott az eseményekből, az gondolhatná, hogy itt milyen arrogancia és veszekedés uralkodott. Viszont Dániel szerint a motorosok végig békésen viselkedtek, nem huligánkodtak és a forgalmat sem akadályozták.

@kanyarfoto Valakit azért csak kiküldtek rendet rakni a Visegrádi motoros tiltó táblához. Aztán kibékült mindenkivel. 🤷‍♂️ miért nem a főnök jött? #FUvisegrád #foryou #kanyarfoto #visegrad #motorostiltó #tiltsákbe ♬ eredeti hang - Kanyarfoto

Elszomorítónak tartja, hogy több portálon nem választották szét az autósok és motorosok tevékenységét, pedig elvileg mind a két dolog ide vezetett. Azt is hozzátette, hogy gyakran járnak ki fotózni Visegrád ezen szakaszára, és itt még sosem találkoztak rendőri jelenléttel. Ez valahol azt is jelenti, hogy nem érkezett a helyi rendőrségre sem panasz, sem bejelentés, hiszen akkor valószínűleg intézkedtek volna. Ezekkel az intézkedésekkel kapcsolatban vannak tapasztalataik több helyen is, ilyen például a Bajna-Héreg néven elhíresült szakasz.

Minden motoros társukkal együtt nehezményezik, hogy nincsenek a tiltás mögött mérési eredmények és statisztikák sem. Többen hivatkoznak arra, hogy a problémát az éjszaka driftelni feljáró autósok idézték elő, ennek fényében pedig érthetetlen, hogy miért a motorosokat vették elő.

Szerinte a szakaszra kirándulni jártak a motorosok, hisz az nem is igazán alkalmas a csapatásra. Rövidek az egyenesek, élesek a kanyarok, nem tud komolyabb gázt húzni a motoros, mert abból csak baj lesz. Ezt én is alá tudom támasztani, révén, hogy sokat jártam arra, a fent említett kövek pedig csak tovább lassítják az amúgy sem vadulós motoros forgalmat.

Ez a szakazhoz tartozó alsó tábla, itt tartották a döbbent parkolást is

Nem feltétlenül a motorosoknak kell rendet tenniük maguk között?

Dániel elmondta, hogy terveznek további akciókat a tábla miatt, mert tartanak tőle, hogy ha ennyiben hagyják, akkor precedens értékű lehet ez máshol is az országban. Bár itt ebben a helyzetben azért meg kell jegyezni, hogy nem egy létfontosságú szakaszt zártak le, tehát nincs rajta semmi, ami miatt bárkinek arra kéne mennie - persze a kilátón kívül. Ezt azért kell hangsúlyozni, mert volt olyan, akihez az jutott el, hogy Visegrádról zárták ki a motorosokat és innentől kerülhetnek Pilisszentlászló felé, de erről szó sincs.

Feltettem a kérdést, hogy tartja-e hibásnak a motoros társadalom bármely rétegét és lát-e megoldást, módszert arra, hogy ezt a motoros társadalmon belül rendezzék. Szerinte viszont ez inkább a hatóságok dolga lenne amellett, hogy az edukáció és a párbeszéd is hiányzik ezt illetően. Célszerű lenne a hangos motorosoktól elvenni a rendszámot, esetleg a motort és húsos pénzbüntetéssel jutalmazni őket, ahogy azt más európai országokban is teszik. Ez hamar javítana a helyzeten.

Ezekkel mind egyet kell értenem és annyit még hozzátennék, hogy a mérések gyakoriságát is növelhetnék a problémás helyeken. Ha esetleg tényleg annyi bejelentés érkezett az önkormányzat felé Visegrádon, akkor érdemes lenne nekik egyeztetni a hatóságokkal ez ügyben. Csúcsidőben - például hétvégente - könnyedén lehetne ilyen razziákat tartani a hangos kipufogók kapcsán és lehet, hogy egy hónap alatt jelentősen javítana a problémán.

Ahol tényleg probléma a hangos motor

A HAON egyik cikke szerint Hajdúböszörményben is komoly problémát okoznak a hangos motorosok. Ott a probléma odáig fajult, hogy a motorosok direkt beleállnak a dologba, találkozókat szerveznének és éjszaka direkt hergelnék a népet hangos járműveikkel.

A helyi lakosok nyilván szintén csak fenyegetőznek, hiszen a lap megkeresésre a rendőrség elmondta, hozzájuk még nem érkezett ilyen ügyben panasz. Így akkor felmerül a kérdés, hogy kinek is van igaza ebben a helyzetben. Hát annak, aki szerint a háború mindkét fele suttyó.

Hiszen a lakosok is, a motorosok is túlzó arroganciával kezelik a helyzetet, ami így megoldódni sosem fog, legfeljebb elmérgesedni. Innen szoktunk eljutni oda, amikor tetlegességig fajul a dolog és valaki feleslegesen rosszul jár az esetben.

Kicsit azt érzem, hogy a motorosoknak is illene visszavenni az arcukból - akinek nem inge, ne vegye magára. A hangos kipufogó azért van, hogy magadba élvezd a motorod hangját, nem azért, mert mindenki más is kíváncsi rá. Ha mégis ezt érzi a motoros, akkor valamit nagyon csúnyán kompenzál.

Emellett viszont a lakosoknak sem kéne minden apró rezzenésre felpattannia és utcára vonulnia. Persze van az a szint, ami elviselhetetlen és a nyugalom megteremtése fontos, de ne jussunk odáig, hogy egymást fenyegetjük. Különben a végén olyan balesetveszélyes hülyeségeket csinál majd valaki, mint nemrég a Bajna-Héreg szakaszon.

A franciák megoldották, a németeknél is balhé lett a kitiltásból

Korábban megírtuk, hogy New Yorkban a forgalomfigyelő és sebességmérő kamerák mellé a forgalmasabb szakaszokon innentől hitelesített mikrofonok is lesznek. Ezek mérik majd a járművek hangját, és ha átlépik a szabályos értéket, akkor bizony küldik a csekket. Amerikában nem viccelnek, a harmadik hangoskodásért közel egymillió forintnak megfelelő bírsággal sújtanak.

Viszont nem kell ennyire messze menni ahhoz, hogy tényleges megoldást találjunk a problémára. Párizsban medúzának hívják ezeket a mikrofonnal felszerelt egységeket a formájuk miatt. Ennek a rendszernek a lényege, hogy nem csak pontos mérésre képes, de tudja követni a hang forrását és ahhoz rendszámot csatol.

Mivel a rendszer működni látszik, ezért máris vannak hitelesített mérési pontok és nem ők az egyetlenek, akik a modern technikára bízzák a dolgot. Németország, Svájc és Ausztria is fejleszt hasonló rendszereket, amellyekkel védik a lakosságot a túlzottan hangos járművektől. Ráadásul mivel ezek automatizált rendszerek, ezért plusz emberre sincs szükség, tehát a visegrádi helyzet kezelésére pont optimális lenne.

Érdemes megemlíteni, hogy néhányan hivatkoznak németországi szakaszokra is, amiken szintén betiltották az utakon a motorozást. A Feldberg régióban találtam hasonló esetet, ahol ugyanúgy a hangzavar csökkentése volt a cél. A vezetők elmondása szerint a hangos motorok nagyon zavarták már a helyieket, és lépni kellett. Ott a szabályozás úgy szólt, hogy minden hónap második hétvégéjén lép életbe a tilalom.

Ez afféle kísérletként szolgált a hatóságoknak és pihenésként a lakosoknak. Azt akarták vizsgálni, hogy tényleg eredményes lehet-e a probléma megoldása gyanánt az utak lezárása. Természetesen a motorosok ott is élesen beleálltak az elképzelésbe, és hamar tiltakozásba kezdtek, amiért kollektivizálva kitiltották őket a bizonyos időszakra.

Akkor most ki a hibás, és mit kellene tenni?

Mint említettem, ez egy elég faramuci helyzet, mert egy kicsit mindenkinek igaza van, és közben senkinek nincs. A motorosok kollektív kizárása egyáltalán nem oldotta meg a problémát, de teremtett egy másikat helyette, hiszen ezzel egy közösséget sértettek meg. Ez pedig a jövőben hatással lehet Visegrád turizmusára, ezáltal bevételeire is.

Mindeközben viszont fontos azt is látni, hogy a lakosok az elsők. Ha van néhány hangos motoros, aki nem bír magával, annak tényleg semmi keresnivalója nincs a szerpentinen, de még csak közúton sem. Emellett viszont nem lehet kizárni a problémából az autósokat sem, akiknek lássuk be, nagyobb esélyük van hangoskodni a szerpentin adottságai miatt.

Ezért mindenféle politikai nézetet félretéve mondom, hogy az ügyben leginkább a város vezetése a hibás. Hiszen a valódi problémára tettek egy sovány kis sebtapaszt, ami alatt nyílt egy másik seb. Érzésre a vezetés nem is a hangoskodókkal akart foglalkozni, csak haragszik a motorosokra, esetleg látszatintézkedés volt, hogy befogja a lakosok száját.

Ha egy kicsit is komolyabban vették volna a dolgot, akkor egy társadalmi egyeztetést legalább illett volna megejteni. Elhiszem, hogy egy lemeztáblát kihelyezni sokkal olcsóbb, mint a helyi hatóságokat kivezényelni, esetleg beszerezni egy szett hitelesített mikrofont. Csak hát ugye azok pénzbe kerültek volna, és amíg a pénz beszél, a kutya nyugodtan ugathat.

Ahogy kutattam az ügyben, egyre inkább nőtt bennem egy rossz érzés. Nem hiszek az összeesküvés-elméletekben, nem viselek fóliasisakot sem, de mintha itt valami lenne a háttérben. Kicsit azt érzem, hogy valamelyik önkormányzati szereplőnek lehet háza a szerpentin közvetlen közelében, mert örökpanorámát akart magának. Ezt megkapta, és már csak a teljes csendre vágyott, innen indult az egész - ez csak egy személyes megérzés, ne legyen igazam.

Elég nehéz megmondani ilyen helyzetben, hogy mi lenne a teendő, főleg a motorosok kezében nincs kifejezetten fegyver. Legfeljebb gyülekezni és nem egyetérteni tudnak, de érdemi lépésekkel nehéz elképzelni, hogy bármilyen hatást gyakorolnának a visegrádi önkormányzatra. Ahogy sajnos országszinten terjedő tendencia, hogy semmilyen ráhatása nincs senkinek a vezetőkre, legfeljebb látszatintézkedésekig.

Sturcz Bertalan/ Alapjárat / Google