Ez is Tuareg, csak nem az, amelyikre gondolnál.
Ki ne ismerné - és ne szeretné - a Ford kisautóját, amely több mint 50 éven át hódította Európa utcáit olcsó fenntarthatóságával és többé-kevésbé kényelmével? Igen, ez a Ford Fiesta, amely 1976 óta hét generációt élt meg és amely a Ford újraépítési tervének hatására megszűnik, így a 2017 óta gyártott hetedik generáció lesz az utolsó sorozat.
A Fiesta örök versenyben állt a rivális Polóval és ez a párharc valószínűleg mindkét gyártónak jót tett, hiszen az évek alatt mindkét modell hódított, legyen szó egy egyszerű kisautóról a városban, vagy felturbózott kocsiról, amellyel mindenkit le lehet nyűgözni, egészen az autósportokig.
Utóbbiban a Fiesta jeleskedett inkább, először 1979-ben tűnt fel két modell a Monte Carlo Ralin, de mi van, ha azt mondom, a Ford már egy évvel korábban kísérletezni kezdett a kisautójával, pontosabban egy, az alapmodelltől lényegesen eltérő változaton, amely kifejezetten a terepre készült volna?
Ez a Ford Fiesta Tuareg
Nem, nem Touraeg, bár a névválasztás nem véletlen. A Volkswagen SUV-je és a Fiesta 1978-as koncepcióautója valószínűleg ugyanazon elv alapján kapta a nevét. A tuareg egy berber népcsoportot takar, akik a Szaharában élnek. A Fiesta változatánál pedig azért esett erre a névre a választás, mivel a Tuareget kifejezetten terepre tervezték és ez meg is látszik a kinézetén.
Az 1979-es Genfi Autószalonon debütáló Tuareg a három évvel azelőtt piacra került anyamodell sikerét igyekezett meglovagolni. „Praktikus, off-road, sivatagi Fiesta" szlogennel mutatták be és a Fiesta alvázára épült, a kasztnit viszont teljesen áttervezte a torinói Carozzeria Ghia formatervező cég és a Ford közös csapata.
A motor teljesítményén sem változtattak, az első generációs Fiesta 1117 köbcentis Kent motorja került a Tuaregbe, és a tengelytáv is megmaradt, emellett az autó csak elsőkerék-meghajtást kapott, amely elég meglepő egy terepre tervezett járműnél. A felfüggesztést megemelték és megerősítették. A Tuareg kiegészítésképp 26 colos Goodyear gumikat kapott, 7J acélfelnikkel.
A legnagyobb változtatást azonban a külső kapta, a Ghia igazán kitett magáért. A Tuareg tetővonalát meghosszabbították, amitől inkább kombi, mint hatchback beütést kapott az autó és a Fiesta többi paraméterét is felnagyították. 17 centivel hosszabb, 9-cel szélesebb és 18,5 centivel magasabb a Tuareg, mint az alapmodell.
Csomagtartó ajtó helyett a Land Roverhez hasonló, osztott, kétajtós megoldást alkalmaztak a tervezők, a motorház légterelőket kapott, gallytörőt raktak rá, két lámpával. Mindennek a tetejébe, tetőcsomagtartó is járt a Tuareghez, további két reflektorral. A fényezés a Ford bézs alapszíne volt, amelyet narancs és barna színekkel helyeztek kontrasztba, amely még inkább a sivatagi hangulatra igyekezett rájátszani.
A beltérben a '70-es évek végi, '80-as évek eleji Ford gyapjúszövet kárpit dominált, amelyet barna kordanyaggal párosítottak. A hátsó üléseket emellett a csomagtér érdekében előre lehetett hajtani.
Bár a Tuareg kinézete szemkápráztató és vad, mégis összezavarja az embert. Családi autónak szánták bevásárlásokhoz, nagy csomagtérrel vagy sivatagi off-road szörnynek, amely minden akadályt leküzd és a rengeteg lámpa és fémelem segítségével éjjel-nappal képes átszelni a homoktengert? A Ford minden indok nélkül elkaszálta a projektet és csupán az egyetlen koncepcióautó maradt hátra belőle a világnak.