2022. február 13. | 17:45

A legnagyobb autógyár 10 másodpercenként dob ki magából egy új autót, és belső hotellel is rendelkezik.  

Egy átlagos személyautó több tízezer alkatrészből áll, amik önmagukban kevésbé képesek a világmegváltásra, ám együttesen, a megfelelő sorrendben és helyre összeszerelve egy izgalmas és roppant hasznos alkatrésztömeggé állnak össze. A járműgyártás és ezen belül az autóipar a leghelyigényesebb termelési módok közé tartozik, jószerivel csak a mezőgazdaság és a bányászat előzi meg ebben.

Gyakran a legkisebb autómárkák is hektárakra rúgó alapterületű üzemekkel rendelkeznek, mivel a fent említett több tízezer alkatrész raktározása, mozgatása, aztán egy szigorú rend szerint történő összeépítése, majd az összeszerelt, nagyobb részek összeillesztése a karosszériával mind-mind rendkívül sok helyet igényel. És persze rengeteg munkaerőt. Míg a kézi összeszerelésű autók néhány száz vagy akár csak néhány darabos évi termelés számmal rendelkeznek, addig a nagyok gigászi számokat produkálnak. A legnagyobbak a milliós szintet is megugorják – évente. Ez volt a 10 legnagyob autógyártó üzem 2019-ben legyártott autók darabszámának növekvő sorrendjében.  

10. Ford: Kansas City, USA – 500 365 db

Ha a Kansas City mellett épített Ford gyár „udvarának” délkeleti sarkától indulva két kilométert autózol északnak, aztán két és fél kilométert nyugatra, akkor még mindig a gyár több mint 5 négyzetkilométeres területén leszel. A Ford legnagyobb üzeme a Missouri állambeli Claycomóban található, körülbelül 10 mérföldre attól a településtől, ahonnan a nevét kapta. Amint az a fenti méretekből kiderült, gyakorlatilag egy önálló városszerű települést alkot maga a gyár is. Több mint félmilliós éves termelési darabszámával még a lenyűgöző méretei ellenére is éppenhogy fel tudott kerülni erre a listára.

Ford Transit összeszerelés
Készül a Ford Transit Kansas Cityben (Forrás: Ford)

Az üzemkomplexumban már 1951-től autógyártás folyt, akkoriban főleg katonai járműveket állítottak elő. 1956-ban átálltak a polgári járműgyártásra, és azóta az üzem éppen a kétszeresére, ahol ma hétezren dolgoznak. A Ford itt gyártja a húzómodellnek számító F-150-es pickupokat hatalmas darabszámban, mivel ez a típus most az Egyesült Államok egyik legkelendőbb járműve. Emellett a (villanyosított) Ford Transitok is innen indulnak a világ legkülönbözőbb tájaira.

9. Toyota: Kentucky, USA – 550 000 db

Senkit sem lep meg, hogy a Toyota az utóbbi évtizedekben minden évben szerepel a világ legtöbb autót termelő gyárainak toplistáján. Ezt az előkelő pozíciót a megbízhatóság és a kiszámítható fejlesztések mellett a hatalmas üzemeiből kiáramló új járművek tömegeinek köszönheti. A Toyota legtöbb autót gyártó – és egyúttal legnagyobb - üzeme meglepő módon nem az anyaországban, Japánban, hanem az Egyesült Államokban található.

A Toyota Motor Manufacturing Kentucky (TMMK) a legnagyobb önálló gyár a Toyota portfóliójában, ám más szempontból is különleges. Ugyanis ez volt az első japán üzem az Egyesült Államok területén, amely teljes egészében a japán cég tulajdonában állhatott.

Toyota Kentucky üzem
Forrás: Toyota

A gyártás 1988-ban indult a Camryvel, és a japán autóipari óriás kockázatos beruházása a saját nagyhírű márkáikhoz hűségesen ragaszkodó amerikaiak földjén hatalmas siker lett. Jórészt a Camrynek köszönhetően, ami azóta is egy igen népszerű modell az Egyesült Államokban. A Toyota Kentucky üzeme a mai napig gyártja a modellt, de emellett már a RAV4 és a Lexus ES is szerepel a listán. Mindezek mellett Amerikának persze az sem közömbös, hogy a gyár 10 000 amerikai alkalmazottat foglalkoztat.

8. Kia: Hvaszong, Dél-Korea – 563 000 db

A Kia hvaszongi üzemének méretei lenyűgözőek, a gyár 815 hektáron terül el. A gyárkomplexumban található egy saját vasöntöde, mellette egy présműhellyel. De azért is ilyen nagy a területe, mert a Kia tesztpályáinak egy része is itt található. A Hvaszongban épített pályán minden közúton előforduló helyzetben képesek a modelleket leellenőrizni. Ezért a tesztpilóták 12 különböző útvonalon és 32 különböző felületkiképzésű útburkolaton vezethetik a járműveket. A tesztpálya 14 km hosszúságú.

Kia üzem
Forrás: Kia

Mindezek mellett a Kia gyárának elhelyezkedése is a logisztika megkönnyítését szolgálja. A hvaszongi üzem ugyanis Dél-Korea nyugati részén, a tengerparton épült, így az autókat viszonylag gyorsan a tengerjáró hajókra lehet rakodni, amiken a világ minden tájára eljuttathatók.

7. Mazda: Hirosima, Japán – 569 000

A Mazda legnagyobb gyára egyúttal a legendás MX-5-ök szülőhelye is. De a hirosimai gyáróriás csarnokaiból kerül ki a CX-3, a CX-5, a CX-8, a CX-9 és az MX-30 modell is. A hirosimai gyáróriás különlegessége, hogy a Mazda elképesztő volumenű környezetvédelmi vállalásának helyszíne. A gyár vezetői elhatározták, hogy a klímaváltozás elleni küzdelem jegyében a gigantikus gyár teljes energiaszükségletét megújuló forrásokból fogják fedezni. Tudjuk, hogy az autók gyártásának számos részfolyamata hatalmas energiaigénnyel jár, ezért sokan kétkedve fogadták a tervet. Ám a Mazda amit vállalt, azt teljesítette is.

Mazda gyár Hirosimában
Forrás: Mazda

A csarnokainak tetejét szinte teljesen beborították napelemekkel, amelyek összesített áramtermelése 1,1 MW (MW=megawatt) lett. Ez pedig bőven fedezi a gyár teljes energiaigényét, a telephelyen használt elektromos járművek töltésével együtt.

6. Kia: AutoLand Gwangju, Kína – 620 000 db

A Kia több modellje is roppant népszerű a népi demokratikus Kínában. Elsősorban a Carens, a Soul és a Sportage modellek tekintetében mutatkozik szinte kielégíthetetlen igény a kínai vásárlók részéről. Ezért a gyár vezetői úgy döntöttek, hogy a hatalmas távolságokat áthidalandó, valamint az olcsóbb munkaerő reményében megállapodnak Kínával egy hatalmas üzem megépítéséről. Így jött létre az AutoLand Gwangju, ami azóta a világ egyik legnagyobb autógyárává nőtte ki magát.

Készül a Carens a Kia üzemében (Forrás: Kia)

A gyártási folyamat egésze az üzemen belül történik. A helyszínen készítik a motorblokkokat és itt préselik a karosszériák elemeit is. Természetesen az összeszerelés is a gigantikus telephely csarnokaiban történik. A termelés nagyságrendjét jól mutatja, hogy az üzem futószalagjáról 51 másodpercenként gurul le egy új Kia.

5. Nissan: Smyrna, USA – 640 000 db

Aki sok autót szeretne értékesíteni az Egyesült Államokban, annak érdemes helyben legyártani az amerikai nép meghódítására szánt modelleket. A behozatali vámok és az adózás is ebbe az irányba terelgeti az autómárkákat. Az amerikai büszkeség egy kissé csorbát szenvedett, amikor kiderült, hogy a Nissan USA-beli üzeme több autót gyárt mindenkinél, legalábbis az amerikai kontinensen.

Nissan Smyrna üzem
Forrás: Nissan

A tennessee-i Smyrnában található üzemkomplexum egy 884 hektáros területen található. A Nissan Leaf is itt készül, amiből az Egyesült Államokban is egyre nagyobb mennyiségeket képesek értékesíteni. A robotizáltságára jellemző adat, hogy ezt a 640 000 db autót mindössze 6700 dolgozó munkájával sikerült előállítani 2019-ben. A Nissan egyébként már 1983 óta birtokolta az üzem területének nagy részét, amikor még Datsun néven látták el kistehereautókkal amerikát.

4. Renault: AVTOVAZ Togliatti, Oroszország – 650 000 db

A Logan gyártása a Renault által birtokolt AVTOVAZ togliatti telephelyén zajlik. A régi időkből Magyarországon is ismerősen hangzó Togliatti korábban a Zsigulik gyártásának színtere volt. Maga a város közel ezer kilométerre helyezkedik el Moszkvától, a Volga folyó mellett. Az eredetileg szovjet gyáróriás 1966-ban épült, az üzemkomplexum ma 35 000 embert foglalkoztat. A Renault Logan mellett a Ladákat és Datsunokat is gyártanak Togliattiban.

Togliatti gyáregység
Forrás: Renault

3. Volkswagen: Wolfsburg, Németország – 815 000 db

A gyáron belül csak az anyagok mozgatásához hat vasúti mozdonyt használnak, a több mint 50 km hosszúságú belső vasúthálózaton. A Volkswagen wolfsburgi gyárának léptékét jól mutatja, hogy a területe nagyobb, mint egész Monaco, a 60 000 dolgozó jelentős része helyi lakos. A több mint nyolcszázezer Volkswagen jórésze Golf, de itt szerelik össze a Tiguant és a Tourant, valamint a Seat Tarracót is. A gyárat 1938-ban alapították, és a háború után, 1955-ben építették meg Wolfsburgban az egymilliomodik Volkswagent.

Volkswagen gyár
Forrás: Volkswagen

2. Kia: Jancseng, Kína – 890 000 db

A közel kilencszázezer autót gyártó hatalmas jancsengi üzem azért nem teljesen a Kia tulajdona. Ez a gyár a Kia és a Dongfeng Motor Corporation, valamint a Yueda Group vegyesvállalata. A kínai kormány együttműködésének záloga volt a vegyesvállalati forma, de a megoldás logisztikai szempontból is igen előnyös. A 817 hektáros telephelyen a munkaszervezés roppant racionális és célratörő, amit a legyártott autók darabszáma is mutat.

Kia üzem
Forrás: Kia

A gyárat 2002-ben alapították, és jelenleg különféle Kia modelleket készítenek itt. A jancsengi üzemben készül többek közt a kínai piacra szánt Sportage-ek egy része, de a Rio és a KX7 szülőhelye is itt van. Csak Kína ezen régiójában a Kia és a Dongfeng jelenleg három gyárral rendelkezik.

1. Hyundai: Ulszan, Dél-Korea – 1,53 millió db

A Hyundai által üzemeltetett ulszani gyár Dél-Koreában található, itt 10 másodpercenként gördül le a szerelősorról egy autó. Jelenleg ez a komplexum a világ legnagyobb autógyára, a Hyundai szerint elérték a hatalmas termelőkomplexum csúcskapacitását.

Az ulszani telep olyan hatalmas, hogy a területén belül öt különálló üzem található. Ami máshol egy teljes gyár, az itt csak a motorokkal és a sebességváltókkal foglalkozó csarnokokat foglalja magában. A gigaüzemben a Hyundai 14 féle modellt gyárt, közöttük a legnépszerűbb dél-koreai modellekkel. Ilyenek a Santa Fe, az i30, a Kona és az Ioniq 5 EV is.

Hyundai üzem
Forrás: Hyundai

Ulszanban semmin sem spóroltak, semmit nem hagytak ki, ami az észszerű termelést segíthette. A gyár területe 1500 hektár, ez egy kisebbfajta országnak is elegendő terület lehetne. Az itt gyártott 14 különböző modellt a világ minden tájára szállítják, beleértve Magyarországot is. A nagy területre egyébként szükség is van, mert mindig bővül a termelés. A motor- és sebességváltó-üzemek mellett új fejlesztésként már az üzemanyagcellás szerkezeteket gyártó csarnokoknak is kell a hely.

Érdekesség, hogy Ulszanban éjszakai műszak nincs. A 34 000 alkalmazott két műszakos rendszerben dolgozik. A 9 órás műszakok és a hatalmas távolságok miatt sok dolgozó számára nem opció a napi ingázás. Nekik alakítottak ki egy kisebb lakótelepet, ahol a kollégiumi és a hotel színvonal között félúton levő szállásokon pihenhetik ki a nap fáradalmait.

  • Címkék:
  • Top