„Nézd, egy Ferrari!” - Fiat Barchetta

Közzétéve:
2021-01-16, 12:50

A Barchetta formája könnyen megtéveszt: hajlamosak vagyunk egzotikus olasz sportautónak nézni, de ne becsüljük alá a Fiat kis roadsterét.

A címben szereplő felkiáltás sokszor hangzik el hazánkban, mikor egy laikus (vagy gyengén látó petrolhead) ujjal mutat az elhaladó, jellemzően élénk színű Fiat Barchetta irányába. Nehéz őket hibáztatni a tévedésért, mivel a kis olasz roadster kívülről nagyszerűen hozza a bambino-Ferrarit: formájával kitűnik az átlagautók szürkeségéből, a finom vonalak, a pörgős benzinmotor és a szélben lobogó haj különleges karaktert ad az autónak, hozza a dolce vita életérzést. Hiába, ilyen az, amikor két, mediterrán országokból származó dizájner tervez meg egy roadstert a fiataloknak.

Fiat Barchetta
Sokan összetévesztik jóval egzotikusabb olasz sportkocsikkal a Barchettát

A Barchetta fejlesztése már 1990-ben megindult, az újdonsült projekt Tipo B Spider 176 név alatt futott. A formatervért a görög Andreas Zapatinas és az olasz Alessandro Cavazza felelt, munkájukat Peter Davis koordinálta, aki az Egyesült Államokban született. Ahogy a végeredményen is látszik, valószínűleg hagyta kibontakozni őket. A Barchetta olyan, akár egy négy keréken guruló motorcsónak, neve is erre utal, magyarul kishajót jelent. A Centro Stile Fiat csapatának utolsó simításai után, 1995-ben indult el a sorozatgyártás. Az alig 4 méteres jármű az első generációs Punto padlólemezére épült, így kedvezőbb volt az előállítás költsége.

Fiat Barchetta motor
A Barchetta volt az első sorozatgyártott Fiat modell, amibe változó szelepvezérlésű motort szereltek

Viszont, amit itt megspóroltak, azt cserébe beletették a motorba: a Barchetta volt az első közúti Fiat modell, amibe változó szelepvezérlésű erőforrást építettek. Az 1747 köbcentis, dupla vezérműtengelyes benzines 131 lóerő és 184 Nm leadására volt képes, ami vígan repítette a mindössze 1056 kg önsúlyú autót. Álló helyzetből 7 másodperc alatt érte el a 100-as tempót, végsebessége 217 km/h volt, ami igencsak tisztességes értéknek számított abban az időben. A motor karaktere kitűnően passzolt a Barchetta stílusához.

Fiat Barchetta
2000-től Lido és Riviera változatokban lehetett rendelni a Fiat roadsterét

Apropó stílus. A Fiat érezte, hogy ezzel tudja a legjobban megfogni a célközönséget, így rácomboltak rendesen. A vásárlóknak a fényezésen kívül is rengeteg lehetősége adódott, hogy testreszabja autóját: feláras könnyűfém felnik az extralistán, akár piros bőrbelsőt is kérhetett, sőt, még a varrás mintázatát is megválaszthatta. 2000-ben bevezették a Lido és Riviera változatokat, illetve harmadik féklámpával egészítették ki a farát. A dizájn annyira bevált, hogy csak 8 év (!) után nyúltak először érdemben a külsőhöz, 2003-ban átszabták az első és a hátsó lökhárítót, amitől korszerűbb lett az összhatás. Sajnos a Barchetta sikersztorijába csúszott egy kis bibi: a modellek végső összeszerelését végző Maggiora karosszériaépítő műhely 2002-ben csődbe ment, így a Fiat kénytelen volt átköltöztetni a Mirafiori üzembe, ahol 2005-ig folytatódott a gyártás. 10 évig szinte alig változtattak rajta, ami igencsak figyelemre méltó, 57 700 Barchetta talált gazdára ezalatt az idő alatt világszerte.

Fiat Barchetta
A Barchetta meglepően sokáig, 10 évig szerepelt a gyártó kínálatában, szinte változatlanul

Sokan hajlamosak ismerősöktől hallott/interneten olvasott történetek alapján egyből „szarolasz” kategóriába sorolni a Fiat roadsterét. Persze gyakran nem alaptalanok a vádak a műszaki meghibásodásokat illetően, bizonyára voltak olyanok, akik ráfaragtak Barchettával. A Top Gear egyik adásában, amikor a Clarksonék egy Közel-Keleten játszódó kihívásnak vágtak neki, hogy megtalálják Betlehemet a kis Fiat kitűnően helytállt a mostoha körülmények között. Olyannyira, hogy a kaland végén egyöntetűen megállapították, hogy a Barchetta bírta a legjobban a strapát, érdemét tovább nagyítja, hogy a mezőnyben MX-5-ös Mazda is szerepelt, ami azért egy igencsak kiforrott japán gépezet.

Fiat 124 Spider
A 124 Spider minden tekintetben méltó utódja a Barchettának

Sokáig úgy tűnt, hogy a Barchetta utód nélkül marad, 2007-ben érkezett egy extravagáns tanulmány a Bertone-tól, amit a Genfi Autószalonon prezentáltak, de erről mindenki tudta, hogy nagyon messze van a sorozatgyártástól. A folytatásra egészen 2016-ig kellett várni, ekkor debütált a 124 Spider, ami kitűnően hordozza azokat a tulajdonságokat, amikért a Barchettát szerették: dögös, gyors, lobogó haj, dolce vita. A sors fintora, hogy ennél a modellnél pont egyik riválisával dolgozott össze a Fiat, a 124 Spider nagyrészt az MX-5-ös Mazda alapjaira épült. Nem gondolnám, hogy a japán kapcsolat bármiképp is megártott volna a típusnak, sőt, immáron hátul hajt, így csak tovább fokozták az élményt!

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

2020 Ferrari F8 Spider
2019. szeptember 10.
Ahogy korábban ígérték, bemutatták a Ferrari F8 Tributo Spider változatát is. 
A ritka, Verde Silverstone fényezésű 1995-ös Ferrari F355 Berlinetta
2020. február 18.
A Ferrari F355 az egyik legkedveltebb sportautó, amely kigurult Maranellóból az Enzo Ferrari utáni korszakban.

További hírek