2023. augusztus 24. | 13:36

A gyárban a tervek szerint eleinte kínai munkások fognak dolgozni, de a vezetés ígérete szerint ez csak átmeneti időszak lesz.

Még június második felében jelentette be a kormány, hogy újabb akkumulátoripari beruházás érkezik Magyarországra. Egészen pontosan Ácson tervez katódgyárat építeni a kínai Huayou-csoport, azon belül is annak magyarországi leányvállalata, a Bamo Technology.

A gyár és környéke 520 milliárd forintból épül majd fel, és az elektromos autók működéséhez szükséges akkumulátorokba gyártanak majd katódot. Ehhez két anyagot használnak fel.

Egyfelől nikkelt, kobaltot és mangánt kevernek össze még Kínában, azt ide szállítják vasúton, kamionokon. Itt keverik majd össze az elegyet a gyártási folyamat során lítiumsóval egy elektromos kemencében.

Az itt elkészült katódokat szállítják majd Európa, de főleg Magyarország különböző pontjaira. Azért is választotta a vállalat országunkat, mert az utóbbi időben rengeteg hasonló beruházás kezdődött itt meg, az akkumulátorgyártásnak pedig elengedhetetlen eleme a katód.

Globálisan már szállít a Huayou több itthon is megtelepedésre készülő, vagy már letelepedett akkumulátorgyárnak, várhatóan ez itthon is így lesz. A termelés várhatóan évi 100 ezer tonna lesz, ami napi 25 kamion elindulását szolgálja majd ki itthon.

Az árbevétel az indulás után a kalkulációk szerint évi 4 milliárd euró lesz, ami átszámolva 1500 milliárd forint. Ez elég tetemes bevétel, amivel itthon az élvonalba tartoznának.

A gyárnak félelmetes energiaigénye van, éves szinten egy terrawatt áramot enne meg, ami egy vármegye átlagos, szintén éves fogyasztása. Ez egy paksi blokk termelésének nagyjából a negyede.

Annak érdekében, hogy mindez ne terhelje le annyira a környék áramfogyasztását, ezért gigantikus napelemparkot telepítenek, ami a gyár áramigényének kis százalékát ugyan, de kompenzálja majd. Emellett a gyár tetejét is telepakolják majd napelemekkel.

A másik érdekes részlet, hogy a gyárban eleinte kínai vendégmunkásokat foglalkoztatnának majd, amíg betanulnak a magyar mérnökök, ez körülbelül 2-3 évig lenne így. Addig viszont 300 apartmanos lakóparkot építenének a vendégmunkások számára saját infrastruktúrával és boltokkal ellátva.

Alapjárat