2022. február 17. | 15:30

Akármennyi pénzed is van, nem vehetsz „csak úgy” egy új Ferrarit. Titokzatosság és elitizmus lengi körül a márka várólistáit. Egy új, limitált kiadású Ferrarihoz jutni pedig a gazdagok számára is ritka kiváltság.

Az interneten terjedő pletykák szerint nagyon komoly korlátai vannak annak, hogy ki vehet limitált szériás új Ferrarit. Ezek egy része igaz, a cikkünkben szereplő állításokra a Ferrari magyarországi képviselete reagált, amelyben cáfolták a valótlan tényeket.

PLETYKA: Sok körülrajongott világsztár mosolya hervadt már le a helyi Ferrari szalon udvarias hangú levelétől, amiben az új sportautójuk igénylésére - pontosabban arra, hogy felkerüljenek az igénylők listájára - sajnálatosan visszautasító választ kaptak. Több milliárdos nem is viselte jól az elutasítást: a mosoly eltűnését követően sokan diszkriminációról beszéltek, sőt, pl. David Lee és Preston Henn még be is perelték a Ferrarit, mindhiába. Új Ferrari vásárlásakor ugyanis vita esetén a vevőnek sohasem lehet igaza, az autógyár fenntartja magának a jogot, hogy megválogassa a vevőit. És a jogászok szerint ezt meg is teheti.

A FERRARI MAGYARORSZÁGI KÉPVISELETÉNEK ÁLLÁSPONTJA: Az értékesítési- és marketingstratégiánk egyik legfontosabb eleme az ügyfélközpontúság, tehát ez így félrevezető.

Ferrari F8 Tributo
Ferrari F8 Tributo (Képforrás: Ferrari)

A gyártónak ugyanis az új autót vásárló vevőkre vonatkozó saját szabályrendszere van. És a szabályok között nemcsak szimplán elképesztőek találhatók, de ezek mellett még kissé misztikus, megfoghatatlan tételek is szerepelnek...

Használt Ferrarit – egy évesnél korosabbat - ugyanis bárki vehet, ha a bankszámlája megengedi, nincs semmi megkötés. A gyár azonban könnyen felingerelhető anyatigrisként védelmezi a kapun újonnan kiguruló autóit. Ráadásul ennek a „védelmi rendszernek” több részlete nyilvánosan meg nem fogalmazott, le nem írt kötelezettség, amelyeknek ha a vevőjelölt nem felel meg, búcsút inthet nemhogy az áhított autónak, de még a várólistának is.

PLETYKA: Így például egy komiszabb rapper világsztárnak nem vágják az arcába, hogy a közösségi médiában betöltött szerepe nem egyeztethető össze az új Ferrari-tulajdonosok körének hagyományos értékrendjével. Nem. Csak annyit közölnek vele, hogy „nem áll módjukban az ő igényét felvenni a rendelési listára”.

A FERRARI MAGYARORSZÁGI KÉPVISELETÉNEK ÁLLÁSPONTJA: Nem létezik semmiféle megkötés az adott tulaj foglalkozásával, social media felhasználási szokásival vagy értékrendjével kapcsolatosan, le nem írt formában sem.

Ferrari SF90 Spider
Ferrari SF90 Spider (Képforrás: Ferrari)

PLETYKA: Sehol nem szerepel a dokumentációban az, hogy 40 éves kor alatti személynek nem adnak el új Ferrarit. De a gyár minden igénylő személyes adatainak és életkörülményeinek is alaposan utánanéz, és ha valaki a marketinges osztályon azt mondja, hogy az „új Ferrari érzést” nem képviselné jól egy huszonéves új tulajdonos, akkor a jelentkező nem kerülhet fel a várólistára.

A FERRARI MAGYARORSZÁGI KÉPVISELETÉNEK ÁLLÁSPONTJA: Probléma nélkül értékesítünk 40 év alatti ügyfelek részére is. Mindig az adott kereskedés gyűjti be az információkat a potenciális vásárlókkal kapcsolatosan. Az ügyfelektől kizárólag azokat az adatokat kérjük el, melyek jogi szempontból elengedhetetlenek a rendeléshez. Minden további adatot önkéntesen ad meg az ügyfél, melyet marketingstratégiánk fejlesztésére használunk, nem pedig arra, hogy elbíráljuk, hogy kaphat-e valamilyen különlegesebb autót, vagy sem.

PLETYKA: A gyakorlatban pedig a 40 éves korhatár eléggé egyértelműen tetten érhető a gyár nem hivatalos eladási statisztikáiban. A Ferrari elsősorban az elit körülmények között élő középkorú úriemberek autótípusa kíván lenni. Olyanoké, akik nem csak hivalkodnak a Ferrari műremekével, hanem a vezetési élmény miatt választják és legalább heti szinten használják is ezt a típust. 

A FERRARI MAGYARORSZÁGI KÉPVISELETÉNEK ÁLLÁSPONTJA: Vásárlóink átlagéletkora valóban 40 év felett helyezkedik el, viszont ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy bármilyen korosztály meg lenne adva előfeltételként.

A gyártó annyira a listák bűvöletében él, hogy nemhogy várólistákból, de várólista kategóriákból is több létezik. Ezek közül a legmegközelíthetetlenebb, az új Ferrari megszerzésének legmisztikusabb pontja, ami nem kevés dollármilliomosnak okozott már álmatlan éjszakákat, a limitált szériák várólistájára való felkerülés. A limitált szériás Ferrarik gyártásáról először a VIP listás Ferrari tulajdonosokat értesítik. A sajtó csak jóval ezután kaphat értesítést a limitált modell puszta létezéséről is.

Ferrari 812 Competizione
Ferrari 812 Competizione (Képforrás: Ferrari)

PLETYKA: Általában kizárólag olyanok juthatnak a limitáltak körében szereplő autókhoz, akik már többször is átestek a gyártó titkos-boszorkányos személyiségvizsgálatán, magyarán: már legalább 4 újonnan vett Ferrari áll a garázsukban. Ők az „eminens” tulajdonosok legszűkebb elitklubjának tagjai. És az ő mosolyuk már valóban őszinte...

A FERRARI MAGYARORSZÁGI KÉPVISELETÉNEK ÁLLÁSPONTJA: Ez nem igaz. Minden limitált szériás modellt más-más kritériumok alapján lehet megvásárolni. A Ferrari nyilván igyekszik honorálni az olyan ügyfeleket, akik már több autót vásároltak és régóta rajongói a márkának, emiatt kapnak először ők lehetőséget a limitált modellek megvásárlására.

PLETYKA: Egy olyan mágnás, aki nemcsak négy darab új Ferrarit vehetett, de felengedték egy limitált szériás új modell várólistájára is, a leszurkolandó euró százezrek ellenére sem tudhatja, hogy mikor érkezik meg az autója. A kiszolgálás sorrendje ugyanis szintén sűrű ködben rejtőzködő titok. Ahogyan egy boldog tulajdonos mondta: „Nem volt sorszám vagy ilyesmi. Fogalmam sem volt róla, hogy mikor kerülök sorra. Éveket vártam, és egyszercsak jött az értesítés, hogy átvehetem a kocsit.”

A FERRARI MAGYARORSZÁGI KÉPVISELETÉNEK ÁLLÁSPONTJA: A kaució normál esetben 20 000 és 40 000 euró (7,2 millió és 14,4 millió forint) között helyezkedik el, az autó árának függvényében. A vásárló mindig értesítve van az autó érkezésének várható időpontjáról. Kizárólag előrendelés esetén nem konkrét az időpont, hiszen az adott autó gyártása még el sem kezdődött. Az előrendelések esetében a kaució is alacsonyabb.

Lássuk a további szabályokat is, írottakat és íratlanokat egyaránt, hátha olvas minket olyan szerencsés autós, aki egyszer kérelmezheti a várólistára való felkerülést!

Pletyka: Alapos háttérellenőrzés

A legtöbb márkakereskedés - amennyiben sokéves várólistára kényszeríti a vásárlóit - általában a hitelképességet ellenőrzi, hogy megbizonyosodjon a fizetőképességről. A Ferrari ennél jóval tovább megy.

Nemcsak az életkorral foglalkoznak titokban, de annak is utánajárnak, hogy nem történt-e valami súlyos, világraszóló botrány a leendő vásárló előéletében. A túlzottan „harsány” vagy „hivalkodó viselkedésű” jelentkező nagyobb valószínűséggel számíthat az elutasításra, mint egy jól szituált, ötvenes angol úr.

A FERRARI MAGYARORSZÁGI KÉPVISELETÉNEK ÁLLÁSPONTJA: Nem létezik semmilyen átvilágítás.

Pletyka: Egy új Ferrarit nem lehet eladni egy éves kora előtt, és az eladásról minden esetben értesíteni kell a gyártót

Mindig olvasd el az apróbetűs részt! Szeretik az eladás után is kézben tartani az irányítást az autóik felett, és ezt úgy oldják meg, hogy az első évben megtiltják a tulajdonosnak a továbbértékesítést. Ez alól az az eset képez kivételt, ha az új vevő személyét a gyár is megfelelőnek tartja.

Ferrari Pista Spider
Ferrari Pista Spider (Képforrás: Ferrari)

Mindkét lehetőség arra irányul, hogy eltántorítsák a tulajdonosokat a haszonszerzés céljából történő vásárlástól. A limitált példányok esetében az így előálló haszon ugyanis annyira kimagasló lenne, hogy attól még egy milliárdos is kísértésbe eshetne. Amennyiben a tulajdonos egy éven belül mindenképpen meg akar válni az új Ferrarijától, a gyár ajánlatot tesz neki a visszavásárlásra.

A FERRARI MAGYARORSZÁGI KÉPVISELETÉNEK ÁLLÁSPONTJA: A „nagyon" limitált modellek esetén, amennyiben a vásárló a vásárlástól számított 18 hónapon belül el szeretné adni az autót, akkor a Ferrarinak elővásárlási joga van, amiről a márka dönt, hogy élni szeretne-e vele vagy sem. Ez a megkötés a többi modellre nem érvényes.

Pletyka: A Lamborghini-mumus

A Ferrari és a Lamborghini rivalizálása messzire nyúlik vissza Ha a nem limitált szériás új Ferrarik vásárlói listájára fel is kerülhetnek olyanok, akik már egy Lamborghinit is birtokolnak, egy új, limitált szériás modellt nem fog tudni megvenni az, akinek Lamborghini is áll a garázsában. És ebben még az sem segít, ha egyetlen Lambo mellett 4-5 újonnan vett Ferrari is szerepel.

A FERRARI MAGYARORSZÁGI KÉPVISELETÉNEK ÁLLÁSPONTJA: Ennek nincs valóságalapja.

Pletyka: Ne szórakozz az új Ferrari külsejével! 

A Ferrari szerény megfogalmazása szerint egy Ferrari úgy tökéletes, ahogyan a vevőnek történő leszállítás pillanatában van. Ezért kikötik, hogy bizonyos változtatások nem engedélyezettek az autóik külső megjelenésén. Ha esetleg valami mégsem tetszett a kocsin, és már több új Ferrari is áll a garázsban, akkor a következő vásárlásakor a maranellói gyár személyes látogatásra várja a leendő tulajdonost, ahol minden egyéni kívánságát teljesítik – amennyiben az összeegyeztethető a gyár szemléletével is. Mindezt persze egy nagyon magas összegért.

A FERRARI MAGYARORSZÁGI KÉPVISELETÉNEK ÁLLÁSPONTJA: Az ún. Atelier és Tailor made konfigurációs lehetőség a teljesen új vásárlók számára is elérhetők.

Könnyen elveszítheti előkelő pozícióját egy következő Ferrari várólistáján az a meggondolatlan tulajdonos, aki pl. rózsaszínre fényezteti/fóliáztatja  a sportautóját. De nem járhat másként az sem, aki a homogén megjelenés kedvéért letakarja, netán leszereli a Ferrari jelvényét az autóról. A karosszéria módosításairól pedig természetesen szó sem lehet!

A FERRARI MAGYARORSZÁGI KÉPVISELETÉNEK ÁLLÁSPONTJA: Jó példa a Novitech cég, amely komoly változtatásokat eszközöl a Ferrari modelleken. Ha egy tulaj esetleg Novitech tuningos autót szeretne, csak a garanciája kerül visszavonásra, a jövőbeli vásárlásaira ez nincs befolyással.

Pletyka: Ne szórakozz az új Ferrari motorjával! 

A motort sem szabad manipulálni, még a legjobb szándékkal sem. Ahhoz, hogy a „nem manipulált” minősítést megszerezd, minden karbantartási munkának és javításnak a Ferrarin keresztül, természetesen kizárólag gyári alkatrészekkel kell történnie. Azt már mondani sem kell, hogy garanciavesztés esetén elbúcsúzhatsz egy következő új Ferrari várólistájára való felkerüléstől...

A FERRARI MAGYARORSZÁGI KÉPVISELETÉNEK ÁLLÁSPONTJA: Értelemszerűen, az autóra kizárólag akkor marad érvényes a garancia, ha hivatalos Ferrari szervizben történnek a karbantartási munkálatok és a tulaj megőrzi autója gyári állapotát. Egy esetleges garanciavesztés nincs semmiféle hatással a jövőbeli vásárlásokra. Amennyiben egy autó elveszti a garanciáját (pl. egy utólagos kipufogórendszer miatt), minden további nélkül visszakaphatja, amint márkaszerviz által visszakerült a gyári alkatrész.

Pletyka: Legyél a Ferrari-család tagja, és viselkedj is úgy!

Az első Ferrari megvásárlása csak a kezdet. Ahogyan maga Enzo Ferrari mondta: „A tökéletes modell mindig a következő!”.  Ha a Ferrari-család tagja leszel, meghívást kapsz a Ferrari rendezvényeire és összejöveteleire, amelyeknek egyébként a közelébe sem mehetnél. Ilyen pl. a Ferrari Cool Aid rendezvény. Ha nem érsz rá, az baj, mert lehet, hogy ezzel az apró negatív gesztussal buktad a limitált listás helyedet.

A FERRARI MAGYARORSZÁGI KÉPVISELETÉNEK ÁLLÁSPONTJA: Mint minden márka, mi is magunk választjuk ki, hogy kiket hívunk meg ügyfeleink és potenciális ügyfeleink közül 1-1 rendezvényre. Nincs valóságalapja. Ügyfeleink túlnyomó része elfoglalt ember, tehát egy ilyen szabályozás nem lenne túl életszerű.

Ferrari Pista Spider
Képforrás: Ferrari

Ezen kívül ahhoz, hogy egy igazi „Ferrarista” legyél, úgy is kell viselkedned. Mármint a márkához méltóan. És mindezek mellett persze érdemes minél több új modellt vásárolni. Azt pedig érdemes észben tartani, hogy a Ferrari VIP kategória alapfeltétele 4 darab újonnan vásárolt Ferrari és a tény, hogy az exkluzív rendezvényeken mindig megjelentél.

A FERRARI MAGYARORSZÁGI KÉPVISELETÉNEK ÁLLÁSPONTJA: Nem feltétel a rendezvényeken való részvétel a VIP ügyfélszinthez.

Ne bántsd a márkát és ne légy harsány!

A várólisták megközelítésének lehetőségéről úgy is lemondhatsz, ha nagy nyilvánosság előtt rosszakat mondasz a márkáról. A Top Gear egyik műsorvezetője, Chris Harris autós újságíró nem volt elragadtatva az egyik Ferrari tesztpéldánytól, ezért a gyár megtiltotta, hogy valaha is Ferrari tesztautóba ülhessen. A világhírű rapper, 50 Cent már durvábban szidta a birtokában levő modellt, ráadásul a Lamborghinijét az egekig magasztalta. De a túlzottan harsány, kihívó életmód, a durva nyilvános kijelentések bármilyen témában már önmagukban is elegendőek az elutasításhoz egy új várólista témájában. Erre példa több influenszer esete is.

Keveset futott Ferrarit vásárolnál? Ne habozz tovább, és keresd fel a Magyar Autókereskedőház Zrt. kollégáit telefonon (+36203663447) vagy e-mailben!