2024. február 08. | 11:14

Megunták az uniós képviselők, hogy a törvények a szabálytalankodókat védik, így számos, ma még egy kis ejnye-bejnyével megúszható kihágás hamarosan főben járó bűn lehet.

Korábban már írtunk arról, hogy milyen módon reformálná meg az Európai Unió a jogosítvánnyal kapcsolatos szabályokat főleg azért, hogy kevesebb baleset történjen Európa útjain. A képviselők első szavazásai után azonban egyelőre nem mindenben van egyetértés, így maradt néhány tisztázatlan kérdés.

Most azonban úgy tűnik, egy kicsit más fronton tervez komolyan szigorítani az EU. A súlyos közlekedési szabálysértések és a vezetői engedély bevonása kapcsán láttak napvilágot tervek.

Ezek alapján az olyan súlyos vétségek, mint a gyorshajtás, az ittas vezetés vagy épp a halálos közúti baleset okozása közé felkerülne a jogosítvány nélküli vezetés is. Ezzel pedig azt is elérnék, hogy az uniós országok közötti információcsere szabadon áramolhasson, vagyis egy német rendőr is tudná, hogy egy magyar kollégája korábban elvette tőlünk a vezetői engedélyt.

A gyorshajtást olyan mértékben szigorítanák, hogy aki általánosságban 50 km/órával túllépi a megengedett sebességet, azt eltiltsák a vezetéstől – lakóövezetekben már elég lenne ehhez 30-as túllépés is. Az ittas vezetésben hasonló szigorítást terveznek, bár itt még konkrétumokat nem említett a jelentés.

A Parlament javaslata szerint a tagállamoknak 10 munkanap állna rendelkezésre, hogy értesítsék egymást a jogosítványtól megfosztott járművezetőkkel kapcsolatos határozatokról. Emellett 15 munkanapon belül kellene dönteniük, hogy az eltiltás az egész EU-ban alkalmazandó-e vagy sem. A vétkes sofőrt pedig 7 munkanapon belül kellene értesíteni.

Jelenleg amennyiben egy vezetőtől valamilyen súlyos szabálytalanság miatt elveszik engedélyét egy másik tagállamban, mint amelyikben megszerezte, az esetek nagy részében a szankció csak abban az országban érvényes, ahol a jogsértést elkövette – míg az EU többi részén nem jár korlátozással. A komoly szigorítással az EU a súlyos vagy halálos kimenetelű balesetek számát szeretné tovább csökkenteni, hogy 2050-ig lehetőleg már senki ne veszítse életét Európa útjain.

A közlekedésbiztonsági javaslatot első körben 372 igen szavazattal – 220 nem, illetve 43 tartózkodás mellett – fogadta el a Parlament, ám a következő lépésre csak 2024 júniusa körül kerülhet sor.

Depositphotos