2023. február 23. | 11:10

De nem csak a sofőr, még az autóban utazó többi személy sem használhat ilyen alkalmazást hivatalosan.

Még tavaly januárban történt egy különleges eset Németországban, amitől kezdve egyértelművé vált a már évek óta bevezetett szabályozás. Egy 64 éves sofőrt kaptak gyorshajtáson Heidelbergben, ezért a rendőrök félreállították.

Miközben igazoltatták és ellenőrizték az autóst és utasát, az egyik járőrnek feltűnt valami. A sofőr mellett ülő utas egy traffipax előrelejző alkalmazást használt okostelefonján.

Ezért a gyorshajtáson felül a rendőrök további 100 eurós (aktuális árfolyamon 38 ezer frointos) bírsággal díjazták a férfit, aki ezt nem fogadta el. Bírósághoz fordult az üggyel kapcsolatban, viszont legnagyobb meglepetésére itt jogszerűnek nyílvánították a büntetést.

Tehát a bíróság is kimondta, hogy sem a sofőr, sem utasai nem használhatnak sebességellenőrző eszköz hollétének meghatározására alkalmas eszközt. Ezért pénzbírság járhat és a 75 euró (aktuális árfolyamon 29 ezer forint) körüli bírság mellé büntetőpontot is kaphatnak azok az autósok, akiket rajtakapnak.

Ezzel kapcsolatban azonban a helyzet érdekes, mert ettől függetlenül autós autósnak jelezhet, ha traffipaxot lát. Kézjelzéssel szinte minden esetben, fényjelzésért azonban szintén bírság járhat. Ha mégis tájékozódnánk a traffi-helyzetről, a rádióban közölhetnek ezzel kapcsolatban jelentéseket.

Persze ez csak Németország, nálunk ha nem vakítunk el ezzel mást, akkor használható ilyen célra fényjelzés. Legalábbis ez derül ki a KRESZ azon részéből, mely a forgalomban résztvevő járművek kivilágítását tárgyalja. Ugyanis azt mondja ki, hogy:

Fényjelzést adni a távolsági fényszóró felvillantásával szabad, feltéve, hogy ez a közlekedés többi résztvevőjét nem vakítja el.

Emellett nálunk azok az appok sem tiltólistátsak, melyek előre jelzik a traffipaxokat, így nem csoda, hogy a Waze is ilyen népszerűségnek örvend.

Németországban egyébként az ittas vezetést is máshogyan kezelik. Különböző határértékeket szabtak meg eltérő büntetési tételekkel.

A 21 év alatti járművezetőkre a 0,0 ezrelékes szabály vonatkozik az alkoholfogyasztás tekintetében, baleset nélkül 250 eurós bírság járhat a megszegéséért. Baleset esetén magasabb pénzbírség, büntetőpont, vezetői engedély bevonása vagy akár szabadságvesztés is lehet a következmény.

A 0,3 ezrelék az ún. relatív vezetési képtelenség kategóriája, baleset esetén itt is pénzbírság, de akár szabadságvesztés is lehet a dologból. A 0,5 ezrelékes teszteredménynél is hasonlóak a szankciók, ám nyilván arányosan súlyosabbak.

1,1 ezrelék felett már az abszolút vezetési képtelenség áll fenn, itt balesetn élkül is 3000 euró bírság jár érte. De itt még nincs vége, hiszen fel is függeszthetik a vezetői engedélyt, de a börtönbüntetés is simán benne van a pakliban.

Nem érdemes tehát már csak ezért sem ittasan a volán mögé ülni, de ne a büntetés legyen senkinek az elrettentő. Gondoljon mindenki saját és a környezete testi épségére, hiszen ittas állapotban sokkal nagyobb az esélye a balesetek bekövetkezésének.

Depositphotos