2023. február 21. | 12:59

Az új funkció nagyban megkönnyíti majd az utazástervezést.

Az elmúlt években rengeteg hasznos funkcióval bővült a Waze tudástára és egészen új szintre emelte azt, amit a térképalkalmazásoktól elvárunk. Nem véletlen, hogy a Google is bevásárolta magát a vállalatba, ez mindkettőjüknek előnyös.

Egy sikeres és sokak által használt alkalmazás kénytelen alkalmazkodni a világhoz, ha a felszínen akar maradni, tehát a Waze is folyamatos fejlesztés alatt áll. Mivel szorosan összefűződik az autósokkal, akik viszont az autóipari trendek áldozataivá válnak, az alkalmazás fejlesztőinek gondolni kell az elektromos autósokra is.

A benzinkúthálózat eléggé kiépített, mégis kerülhetünk szorult helyzetbe, kivéve, ha előre megtervezzük utunkat a Waze segítségével. A villanyautós még kitettebb ilyen téren, hiszen a töltés milyensége sem mindegy, nem hogy a töltőpont elhelyezkedése.

Sokat tud számítani (ha az adott villanyautó képes erre), ha 22 kW-os töltő helyett mondjuk 50 kilowattossal töltünk mondjuk fél órát. Igaz, utóbbi teljesítménnyel rendelkező töltőoszlopból jelenleg nincs túl sok Magyarországon.

Ezért rövidesen a Waze felületén az elektromos autókhoz szükséges töltők is megjelennek. Ehhez semmi mást nem kell tenni, csak a jármű beállításai menüpont alatt kiválasztani, hogy nekünk bizony elektromos autónk van és így tervezze a jövőben az utakat.

Simán csak beállítjuk a célunkat, mint egy hagyományos GPS applikációban, viszont ha beállítottuk, hogy elektromos autóval vagyunk, akkor a Waze kilistázza az összes útbaeső töltőoszlopot és megjeleníti mellette az üzemeltetőt is. Ezzel akkár több száz kilométert is letudhatunk vele még akkor is, ha tudjuk, hogy az nem lesz meg egy töltésből.

Az újítás csak szép lassan szivárog be a felhasználók telefonjaira letöltött applikációba, így egyelőre nem olyan teljes értékű, mint várnánk. Egyelőre csak az autónkon található vagy éppen általunk preferált töltőcsatlakozót lehet beállítani.

Ez azért jó, mert így képes keresni és szelektálni az útvonalunkon elérhető töltőállomások között az alapján, hogy ott található-e megfelelő töltőcsatlakozó. A felhasználók tapasztalatai szerint az itthoni töltőoszlopok jelentős részét ismeri az alkalmazás, de még szükség lehet bővítésre.

Nyilván nem segíti a rendszer bővítését és tökéletesítését az sem, hogy több szolgáltató is van Magyarországon. Ezeknek a töltőpontoknak ráadásul különböző applikációi vannak. Így az adatok begyűjtése is nehezebb.

Emellett azt sajnos nem tudja megmondani, hogy az adott töltő foglalt-e vagy szabad. Ez fontos információ lehet főleg azoknak, akik szeretik kicentizni a hatótávolságukat. Viszont az ígéretek szerint már dolgoznak ezen a funkción a fejlesztők, tehát elérhető lesz.

Így azonban egyelőre túlságosan sok haszna nincsen, hiszen hazárdjáték az egész. Nem tudni, hogy az a töltő, amihez éppen odamegyünk, elérhető-e, vagy épp valaki más tölt rajta.

Korábban egyébként megnéztük, hogy milyen útvonalon és milyen közlekedési eszközzel a leggyorsabb a nyári dugóban, pénteken eljutni Budapestről a Balatonhoz. A versenyben a vonat, egy dízel Volvo és egy elektromos Hyundai Kona vett részt.

A volvós kolléga az M7-esen, míg a Hyundai Konát bérlő kollégánk a főútvonalakon haladt. A célba érkezés kiélezett volt, de a pontos részleteket te is megnézheted ebben a videóban:

Depositphotos