2019. szeptember 21. | 08:50

Tegyük fel, hogy kijön egy új Civic Type R árából egy EVO VI TME és egy kétajtós Impreza.

Tegyük fel ugyebár, mivel némi piackutatás után kiderült, nagyon nehézkes összehozni. Pedig a Top Gear szerkesztőségének nyálcsorgatásra okot adó elmélete rendesen felkeltette az érdeklődésemet. Na, nem mintha közelinek érezném azt, hogy besétáljak a Honda szalonba egy új Type R-ért, Zsolti kollégám szavajárásával élve „gyermeteg lelkem” könnyen elidőzik ábrándjain.

Mindenesetre a Top Gear felvetése alapján, az 2019-es Honda Civic Type R árából éppen kijönne a Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition és a Subaru Impreza kétajtós verziója együtt. Bár az új Civic Type R már álló helyzetben is bizsergetően néz ki és a menetteljesítmény is kiemelkedő. A magamfajta autóbolondokban azonban a két ralilegendával kapcsolatos gondolatmenet olyasfajta irreális birtoklási vágyat kelt, ami megfelelő kezelés nélkül egészségügyi kockázattal járhat. 

A Mitsubishi eme különleges példánya a finn ralilegenda Tommi Mäkinen 4 világbajnoki címének tiszteletére született. A finn pilóta 1996-ban egy Lancer EVO III volánja mögött kapta el a világbajnoki fonalat, amit 1999-ig el sem engedett. A csúcson végig terelgette az EVO generáció legizgalmasabb darabjait, hiszen a harmadik, negyedik, ötödik és hatodik verzióval is sikert aratott. Az 1999-ben született Mitsubishi EVO VI egy klasszikus szedán formájú szörnyeteg, elképesztően jól hangolt futóművel, négykerék-meghajtással és 2,0 literes turbós motorral. Nem csak a fanok közt vált elismertté, menetteljesítménye mellett megbízhatósága is kiemelkedő.

Bár a Type R 15 millió forint körüli vételára feltételezné, hogy a 90-es évek végén gyártott célszerszámokat simán megvedd belőle, főként a Mitsubishi esetén a balkormányos verziók értéke mára már újkori árukat közelíti. Míg az angliai piacon hirdetett jobbkormányos autók 15-25 ezer font (5,6-9,3 millió forint) között mozognak, az egyetlen itthoni balkormányos 10 millió forintért várja új gazdáját, de a mobile.de-n hirdetett példányok is 10 millió felett vannak. Persze a jó oldala a dolognak, hogy az EVO-ból különösebb internetes böngészésbe feccölt energia nélkül is találunk eladó darabokat.

Az Impreza kétajtós változatának WRC verziója hivatott képviselni a Subaru 1997-es megújulását, mivel többé-kevésbé ez a külső rejtette az új technikát, amivel a ralisport iránti elhivatottságukat emelték ki. Ehhez a típushoz két ralilegenda neve is köthető, hiszen az első évben még Colin McRae, majd Richard Burns írt történelmet az autóval, sajnos már egyikük sincs köztünk.

A kétajtós verzió csúcs modellje a 22B GC8E volt, amit a Subaru 1997-1998-ban gyártott egy erősen limitált 400 darabos szériában, ez a típus a Subaru rajongók Szent Grálja, ezért több későbbi kétajtósból is készült 22b replika. A 2,2 literesre fúrt turbós boxermotor 280 lóerőt tudott, 363 Nm-es csúcsnyomaték mellett. 1998-1999-ben folytatódott a kétajtós Impreza gyártása a GC8F széria  WRX Type R STi V5 Limited típusával, de sokkal szolidabb külsővel, szélesített karosszéria nélkül. 1000 db készült belőle.

A Subaru P1 2000-ben került piacra. Nehéz eset az átlagos európai vevők számára, mivel ebben alapvetően a brit Prodrive keze van, innentől kezdve eredeti balkormányos nem igen van belőle. Alapvetően az autó születése is arra vezethető vissza, hogy a Subaru brit képviselete szerette volna megakadályozni a combos japán változatok szürke importját és felkérte a Prodrive-ot egy limitált széria elkészítésére. A klasszikus fényezésű kétajtós az STI Type R utódja lett, motorja 280 lóerős teljesítményre húzta a Prodrive, de a felfüggesztésre is saját megoldást alkalmaztak. Ebből a példányból is 1000 db készült.

Kétajtós Imprezából nem sokat találni, konkrétan 3 darabot hirdettek a cikk írásakor a mobile.de-n, ebből egy átépített balkormányos, egy versenyautó és egy japán import Type R verzió, áruk 10 000 euró és 20 000 euró között mozog. Ugyanakkor szinte bármikor szembe jöhet egy 22b replika, akár itthon is, pont a napokban kaptam szívritmus zavart, amikor is Budapesten hirdettek egy igényes megépített darabot 6 millió forint környékén. Nagyon hamar el is kelt.

Ez a két műszaki csoda egészen más légkörben született, mint a mai autók. Nyilván nem mai darabok, alkatrészellátásuk problémás, viszont az értékük már csökkenni nem fog. Az autósport történelmének apró gyöngyszemei, ami mindig boldogságot csal a benzinvérű utókor szívébe. Szóval ha megtehetném, hogy hétvégi autónak vennék egy új Civic Type R-t, valószínűleg inkább e kettőt választanám a garázsba.