A világ legjobb V12-es utcai autói - 1.rész

Közzétéve:
2016-08-12, 10:44

Sajnos a V12-nek leáldozóban van a környezeti normák miatt. Éppen ezért most emlékezzünk meg a valaha készült legjobb V12-es motorokról.

Egyszer minden jó dolog véget ér. A kibocsátási normáknak viszont egyre nehezebben felelnek meg ezek a klasszikus erőforrások, a hibridesítés pedig kevésbé hatékony mint a többi erőforrásnál. Első pillantásra nem tűnik súlyosnak a dolog, mivel a BMW, az Aston Martin, a Ferrari, a Lamborghini, a Rolls-Royce, a Mercedes-Benz és Bentley palettájában is szerepel még a V12-es motor.

Szomorú, de igaz, hogy a következő években a gyártók biztosan nem fognak fejleszteni a tizenkét hengeres egységeken, mivel mindenki az elektromobilitásra fekteti a nagyobb hangsúlyt.

Ugyan még létező dolog, de egyre ritkább a V12, ebben a három részes írásban olyan utcai autókat találsz, amelyeket a legendás tizenkéthengeres éltet.

Packard Twin-Six (1915)

igaz, hogy a Rolls-Royce három V12-es erőforrással ellátott autót is gyártott, de az első sorozatgyártású modell a Packard Twin-Six volt. A 6,9 literes motorjából mindössze 88 lóerőt sikerült kipréselni 1915-ben! Ez 100 km/órás utazósebességet jelentett. Nyilván ezek az értékek elhanyagolhatók, de ez is a történelem része és ezzel kezdődött minden.

Packard Twin-Six elölről

Ferrari 250 (1953)

A Ferrari által épített V12-es erőforrások verseny- és közúti autókba egyaránt kerültek. Némelyik kisméretű, 1,5 literes blokk volt. Majd 1953-tól csaknem kétszeresére, vagyis 2 953 cm3-re nőtt, ez található a híres 250-es sorozatban is. Többek közt a GTO, a Monza, az LM, a Mille Miglia, a Kaliforniai Spyder és a GT SWB módozatokban.

A Ferrari 250 oldalról

Jaguar XJ13 (1966)

A Jaguar az 1950-es években uralta a Le Mans-i 24 órás versenyeket, a következő évtizedben pedig kifejlesztették az XJ13-at, amely nem hozta az elvárt sikereket. Az 1966-ban 5 literes V12-essel szerelt egyetlen modell megsemmisült egy 1971-es balesetben, majd két évvel később újjáépítették. Napjainkban pedig megtekinthető a Gaydonban található British Motor Múzeumban.

A Jaguar XJ13 oldalról

Lamborghini Miura (1966)

Minden szuperautó atyja, a középmotor Miura, amely a Lamborghini valaha gyártott egyik legelismertebb típusa. A hat éves gyártási ciklus alatt összesen 764 példány gördült le a gyártósorról egytől-egyig egy 3,9 literes V12-es erőforrással, amely 350 lóerőt és 355 Newtonmétert közvetített a hátsó kerekekre.

A Lamborghini Miura egy hegyi úton

Ferrari Daytona (1968)

A hivatalosan 365 GTB/4 névre keresztelt modell az 1967-es Daytonai 24 órás után kapta a becenevét, ahol az első három helyen ez a Ferrari végzett. A 4,4 literes erőforrással szerelt modellből összesen 1 400 darab készült, beleértve a Spider kivitelt is. A bukólámpás kialakítása menő volt a maga idejében és kicsit elütött a megszokott formavilágtól, amit a 275 GTB képviselt.

A Ferrari Daytona szemből egy versenypálya kanyarjában

Jaguar XJ12 (1972)

Amikor Jaguar 1972-ben elkezdte gyártani az XJ12-őt  a világ egyetlen négy ajtós szedánja volt V12-es erőforrással. Ennek három szériája, az XJ40 és az 1997-ig gyártott X300-as is hasonló erőforrással rendelkezett. Utóbbi volt a Jaguar utolsó tizenkét hengeres autója

A Jaguar XJ12, vagyis a gyártó első V12-es szedánja

Panther De Ville (1974)

Ez egy inkább érdekes, mint nagyszerű. Eléggé hasonlít a Bugatti Royale-ra, az ajtóit pedig a BMC Landcrabtól kölcsönözte. A méretes orr pedig egy 5,3 literes Jaguar erőforrást rejtett a fullos változat esetében. A költséghatékony kivitel ugyanis 4,2 literes sor hatossal futott.

A különös Panther De Ville oldalról

Lamborghini LM002 (1986)

A VW csoport az utóbbi időben piacra dobott pár V6-os és V8-as egységgel ellátott SUV-t, mint például a Touareg, a Q7 vagy a Bentayga. De még a G Merci sem tizenkét hengeres. Jóval a G65 előtt a Lamborghini a Countachból származó 5,2 literes V12-essel szerelte fel a 80-as évek közepén az LM002 vagy Rambo Lambo néven ismert SUV-t, amelyből volt 7,2 literes tizenkét hengeres is.

A Lamborghini Rambo Lambója oldalról

A következő részekért látogass vissza a napokban az Alapjárat weboldalára.

Az autós világ további híreiért nézd meg az Alapjárat megújult hírműsorát:

Forrás:

További autós hírek

Megint hihetetlen videó került fel az Internetre. Gondolta a hölgy, hogy benzint vásárolna a kúton, de nem az autóba töltené,…

Lassan minden nagyképűség nélkül állíthatjuk, hogy kb. mindent láttunk, ami a budapesti forgalomban tapasztalható. Viszont ekkora idiótát még tényleg nem…

Korábban már hírül adta az MTI, hogy Magyarországon is elkezdik az E10 benzinre való átállást, mely magasabb bioetanol tartalmat jelent.…

Baleset történt 2019. december 11-én 8 óra 44 perckor, az M1-es autópálya 144. kilométerszelvényében, a Hegyeshalom felé vezető oldalon. Egy…

A kamionos egyszerűen nem látta a gyalogost, aki közvetlenül előtte akart átmenni az úton. A hatalmas súly miatt a gyalogost…

Kapcsolódó írások

A Bugatti EB110 elölről negyvenöt fokban fotózva
2019. augusztus 19.
Ugyan még létező dolog, de egyre ritkább a V12, ebben a három részes írásban olyan utcai autókat találsz, amelyeket a legendás tizenkét hengeres éltet.
McLaren F1 a levegőben
2018. november 30.
A 90-es évek legendája feltöltés nélkül utasította maga mögé a világot, 627 lóerős motorja és pihekönnyű kasztnija lehetővé tette a hihetetlen rekorddöntést!
LaFerrari Aperta oldalról fotózva
2019. augusztus 20.
A leghíresebb V12-es erőforrással ellátott autóinak emléket állító cikksorozat utolsó részében a 2000-es évektől folytatom a listát.
A Ferrari és a Lamborghini nem akar elektromos autót
2017. szeptember 15.
Technológiai fejlődés ide vagy oda, vannak még olyanok, akiknek egy jó szívó V12 még mindig többet ér, mint bármilyen villamosított technika