2023. július 30. | 16:05

Nem mindenhol 130 km/óra a sztenderd, vannak meglepően alacsony és magas szabályhatárok is.

Itthon mindenki tisztában van vele, mennyivel lehet haladni az egyes utakon, amely az út rendjétől függ. Autópályán lehet a leggyorsabban hajtani, 130 km/óra sebességgel maximum, autóutakon 110 a megengedett, gyorsforgalmi utakon pedig 90. Bár sokan nem értenek vele egyet, de ezek a számok teljesen reálisak és jó tempót engednek az autósoknak.

Magyarországon elég sokáig a törvény is megengedő volt a sofőrökkel szemben, így ha valaki véletlenül túllépte volna ezeket a megengedett értékeket, egy bizonyos határig nem kellett büntilevélre számítania, kivéve persze, ha a megengedett sebesség és a túllépés sebessége nem tért el hatalmas mértékben, mert ebben az esetben a befizetendő összeg is elég magas.

Nemrégiben azonban szigorítottak itthon, így már jobban illik odafigyelni a sebességtúllépésre. Nem is csak azért, mert a sebességkorlátok betartása alapvető szabály a közlekedésben, hanem azért is, mert az eddigi megengedőbb rendszer miatt elkényelmesedhetünk. Ez azt jelenti, hogy más országban járva is azt gondolhattuk, hogy benne vagyunk a hibahatárban.

Magyarországon kívül vannak sokkal megengedőbb, de vannak sokkal szigorúbb államok is, amelyek a gyorshajtást eltérően büntetik. Most viszont, hogy már itthon is szigorúan mérnek, már csak egyetlen dologra kell figyelni, ha külföldön járunk: a maximális megengedett sebesség is eltérő, mint itthon.

A Német Autóklub, vagyis az ADAC összeszedte, Európa melyik országában mennyi a megengedett maximális sebesség a fent említett három úttípus esetében. Lássuk, mik az értékek!

Maximális sebességhatárok Európa országaiban:

Albánia

  • Autópálya: 110 km/óra
  • Autóút: 90 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 80 km/óra

Andorra

  • Autópálya: Nincs adat
  • Autóút: Nincs adat
  • Gyorsforgalmi út: 60 vagy 90 km/óra, évszaktól vagy útviszonyoktól függően

Ausztria

  • Autópálya: 130 km/óra
  • Autóút: 100 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 100 km/óra

Belgium

  • Autópálya: 120 km/óra
  • Autóút: 120 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 70 km/óra

Bosznia-Hercegovina

  • Autópálya: 130 km/óra
  • Autóút: 100 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 80 km/óra

Bulgária

  • Autópálya: 130 km/óra
  • Autóút: 120 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 90 km/óra

Ciprus

  • Autópálya: 100 km/óra
  • Autóút: 80 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 65 km/óra

Csehország

  • Autópálya: 130 km/óra
  • Autóút: 110 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 90 km/óra

Dánia

  • Autópálya: 130 km/óra
  • Autóút: 80 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 80 km/óra

Egyesült Királyság

  • Autópálya: 112 km/óra
  • Autóút: 112 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 96 km/óra

Észak-Macedónia

  • Autópálya: 130 km/óra
  • Autóút: 110 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 80 km/óra

Észtország

  • Autópálya: Nincs adat
  • Autóút: 90 vagy 110 km/óra, évszaktól vagy útviszonyoktól függően
  • Gyorsforgalmi út: 90 km/óra

Finnország

  • Autópálya: 120 km/óra
  • Autóút: Nincs adat
  • Gyorsforgalmi út: 80 vagy 100 km/óra, évszaktól vagy útviszonyoktól függően

Franciaország

  • Autópálya: 130 km/óra
  • Autóút: 110 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 80 km/óra

Görögország

  • Autópálya: 130 km/óra
  • Autóút: 110 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 90 vagy 110 km/óra, évszaktól vagy útviszonyoktól függően

Hollandia

  • Autópálya: 100 vagy 120 vagy 130 km/óra, évszaktól vagy útviszonyoktól függően
  • Autóút: 100 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 80 km/óra

Horvátország

  • Autópálya: 130 km/óra
  • Autóút: 110 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 90 km/óra

Írország

  • Autópálya: 120 km/óra
  • Autóút: 100 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 80 km/óra

Koszovó

  • Autópálya: 130 km/óra
  • Autóút: 110 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 80 km/óra

Lengyelország

  • Autópálya: 140 km/óra
  • Autóút: 100 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 90 km/óra

Lettország

  • Autópálya: Nincs adat
  • Autóút: 90 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 90 km/óra

Liechtenstein

  • Autópálya: 110 km/óra
  • Autóút: 80 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: Nincs adat

Litvánia

  • Autópálya: 110 vagy 130 km/óra, évszaktól vagy útviszonyoktól függően
  • Autóút: 100 vagy 110 km/óra, évszaktól vagy útviszonyoktól függően
  • Gyorsforgalmi út: 90 km/óra

Luxemburg

  • Autópálya: 130 km/óra
  • Autóút: Nincs adat
  • Gyorsforgalmi út: 90 km/óra

Magyarország

  • Autópálya: 130 km/óra
  • Autóút: 110 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 90 km/óra

Málta

  • Autópálya: Nincs adat
  • Autóút: Nincs adat
  • Gyorsforgalmi út: 80 km/óra

Moldova

  • Autópálya: Nincs adat
  • Autóút: 110 km/óra (változhat évszaktól vagy útviszonyoktól függően)
  • Gyorsforgalmi út: 80 km/óra

Montenegró

  • Autópálya: 100 km/óra
  • Autóút: Nincs adat
  • Gyorsforgalmi út: 80 km/óra

Németország

  • Autópálya: 130 km/óra (javasolt, azonban nem kötelezően előírt)
  • Autóút: 130 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 100 km/óra

Norvégia

  • Autópálya: 80 km/óra
  • Autóút: 80 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 80 km/óra

Olaszország

  • Autópálya: 130 km/óra
  • Autóút: 110 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 90 km/óra

Portugália

  • Autópálya: 120 km/óra
  • Autóút: 100 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 90 vagy 100 km/óra, évszaktól vagy útviszonyoktól függően

Románia

  • Autópálya: 130 km/óra
  • Autóút: 100 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 90 km/óra

Spanyolország

  • Autópálya: 120 km/óra
  • Autóút: 100 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 90 km/óra

Svájc

  • Autópálya: 120 km/óra
  • Autóút: 100 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 80 km/óra

Svédország

  • Autópálya: 90 vagy 120 km/óra, évszaktól vagy útviszonyoktól függően
  • Autóút: Nincs adat
  • Gyorsforgalmi út: 60 vagy 100 km/óra, évszaktól vagy útviszonyoktól függően

Szerbia

  • Autópálya: 130 km/óra
  • Autóút: 100 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 80 km/óra

Szlovákia

  • Autópálya: 130 km/óra
  • Autóút: 110 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 90 km/óra

Szlovénia

  • Autópálya: 130 km/óra
  • Autóút: 110 km/óra
  • Gyorsforgalmi út: 90 km/óra

Törökország

  • Autópálya: 120 km/óra
  • Autóút: Nincs adat
  • Gyorsforgalmi út: 90 km/óra

Látszólag Magyarország a legsztenderdebb szabályozást használja, de van egy pár ország, ahol érdekes számok bukkannak fel. Az Egyesült Királyság szabályozása mérföld/órában történik, emiatt az érdekes számok. Sokkal érdekesebb például Lengyelország, ahol a legmagasabb az autópályán megengedett legnagyobb sebesség, egyedülálló módon - persze a németeket kivéve - itt 140 km/óra a szabályozással is elérhető sebesség.

A vonal másik végén Norvégia áll, ahol minden úttípusnál 80 km/óra a megengedett maximális sebesség. Ez igencsak kevésnek tűnik, de az ottani időjárási viszonyok miatt nem is érdemes gyorsabb tempóval próbálkozni, mivel igencsak balesetveszélyes. Hasonlóan a többi északi országnál is alacsonyak a sebességhatárok, viszont nem feltétlenül az időjárás miatt.

Személyes tapasztalat, hogy Svédországban például mindenhol, a magyar szabályokhoz viszonyítva 10 vagy akár 20 km/órával kevesebbet engednek a svédek, városban is 40 km/óra a megengedett maximális sebesség. A dánoknál szintén, mind autóúton, mind gyorsforgalmin 80 km/óra a határ.

Ez a lista nem csak azt mutatja, hogy mennyire eltérő lehet Európán belül is a sebességek szabályozása, hanem azt is, hogy igenis érdemes figyelni, ha külföldön járunk, mert nem kézenfekvő, hogy autópályán, bármiféle más szabályozó tábla nélkül az alapból megengedett sebességhatár a 130 km/óra.

Nyitókép: Pixabay