vasárnap - 2022. december 04.
3 °C
erős felhőzet
alapjarat.hu logo
95 627 Ft
100 695 Ft
D 692 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

Amikor 1,3 millió a plafon, de mindent egyszerre szeretnél: tanácsadó-szakértőnk izzad

2022. július 10. | 09:52

Dávid közepes méretű, lehetőleg német utaz autót szeretne venni, de nem sok pénze van. Spoiler: bármit választ, egy forintot se adjon érte, amíg nem vizsgáltatta át.

„Üdvözlöm!
Autóvásárlás előtt állok, több kiszemeltem van, amiről szeretnék véleményt kérni, hogy érdemes-e megvenni, illetve mire kell odafigyelnem a vásárlás előtt, illetve melyik motorral ideálisak a felsorolt típusok.

  1. Skoda Superb MK1
  2. Skoda Octavia MK4
  3. Opel Vectra C
  4. Ford Mondeo 2008-körül
  5. Kia Sorento 2003-tól
  6. Volkswagen Passat B6

Egyértelműen dízelt szeretnék, de a benzinesektől sem riadok el. Fontos szempont, hogy az autó tágas legyen, lehessen bele pakolni és bírja a gyűrődést, ugyanis tanyán lakom, és némi földút vezet a házhoz. A vásárlásra szánt keret 1-1,3 millió forint.
Előre is köszönöm a segítséget: Dávid”

Ford Mondeo
A kép illusztráció (Forrás: Ford)

Kedves Dávid!

Ezekből a típusokból nem lesz könnyű épkézláb példányt találni a megjelölt kereten belül. Mivel igazi utazóautó az összes felsorolt típus, 15-20 éves korukra, akár 400-500 ezer megtett kilométer van mögöttük, és bizonytalan, hogy a többgazdás példányok mindig megkapták-e a megfelelő karbantartást. Különösen igaz ez a dízelmotoros változatokra. Ugyanakkor az általad megadott árkategóriában egyáltalán nem lehetetlen nagyon megkíméltet találni belőlük.

Számomra talán a legszimpatikusabb ezek közül egy Opel Vectra C lenne 1,8-as benzinmotorral, és kézi váltóval. Hosszútávú, főképp országúti használat mellett 7 liter körül is tud fogyasztani a tapasztalatok szerint és eleve nagyon egyszerű motorvariánsról van szó. Egy ilyen Opel megfelelő karbantartás mellett és nem törésből így-úgy visszajavított karosszériával, valamint rozsdamentesen jó pár évig kiszolgálhat még ezzel a kiforrott technikával. A típus másik legelterjedtebb, 1,9-es CDTI (tehát közös nyomócsöves turbódízel) motoros változata sok bosszúságot tud okozni tulajdonosainak, ezért nem ajánlom. 

A Volkswagen-csoport tizenöt évvel ezelőtti 1,8-as TSI benzinmotoros modelljeit lehetőség szerint szintén kerülném, ezek nem a problémamentesség szobrai. Ezeknél a márkáknál a dízelek sokkal elterjedtebbek és stabilabbak is, viszont a TDI-k esetében egy megkímélt, viszonylag keveset futott autó megtalálása lesz a legnehezebb feladat. A B6-os Passat jellemzően már fiatalabb korában is a szervizek "kedvence" volt, és emiatt kevésbé a tulajdonosoké. Még akik nem saját, hanem céges autóként használtak ilyet, azok se szívesen emlékeznek rájuk.

A Skoda Superb I, valamint gondolom a II-es szériájú Octavia, amire valószínűleg gondoltál (az MK4 a most futó széria), a Passat B6-nál sokkal megbízhatóbb típusok, itt a problémákat a már említett 1,8 TSI motor, valamint a korai DSG-váltók okozhatják. A dízel verziókból is csak végig ellenőrizhetően karbantartott, relatív keveset (max 200 ezer vagy a körül) futott  autót mernék megvenni. Az Octaviánál esetleg még az 1,6-os, 75 lóerős, benzinmotoros verzió is megfontolandó kisebb teljesítménnyel ugyan, de kevesebb és kevésbé költséges hibalehetőséggel.

A Kia Sorento I újként igen kedvelt formájú és technikájú autó volt, én is szerettem, de húsz évvel később azt gondolom, hogy a fent említetteknél sokkal nehezebb egy megfelelő állapotú darabot találni, és még ha sikerül is, a karbantartása sokkal költségesebb, és körülményesebb lehet ebből az árkategóriából választva. 

Szimpátia alapon vetnék egy pillantást a 2005-2007 körüli kétliteres, benzines Honda Accordokra is a fentiek figyelembevételével. Semmiképp nem mellőzhető az idős autók rozsdásodási hajlama miatt a kinézett darab alját/futóművét/kipufogó rendszerét is érintő szakértői átvizsgálás, az ilyen korú autóknál nem ritka az ötszázezer vagy akár egymillió forintot is elérő költségű javítás szükségessége, ha nem elég körültekintő valaki a vásárlás előtt.

A 2,0 TDCI Mondeo a másik javaslatom, mindenképp lekövethető előélettel. Ezeket többnyire szeretik a használóik és a bennük lévő PSA-eredetű dízelmotor talán az egyik legjobb, amit a maga korában gyártottak. Nem kizárt a meghibásodása ezeknek sem, de megfelelő gondoskodás mellett rettentő tartósak, jó karakterűek.

Felkai Gábor

Felkai Gábor: ötven éve az autók körül!

Közel harminc éve foglalkozom autókkal legalább hobbiszinten, illetve kereskedőként. Valójában azonban már két éves koromban is elsősorban az autók érdekeltek, ha így nézem, inkább ötven éve. Több mint 50 saját autóm volt, amióta jogosítványt szereztem, ehhez adódik jó néhány további típus, amelyeket rendszeresen használtam rövidebb-hosszabb ideig, és lassan 20 éve veteránozom is.
A számok talán soknak tűnnek, pedig valójában érteni nem lehet az autókhoz, legfeljebb az átlagosnál kicsit több ismerettel rendelkezni róluk. Ezt a kis pluszt szívesen megosztom bárkivel, ha megírja vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdését az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.

Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!