2022. december 06. | 14:09

Összességében több baleset történt idén, mint tavaly, de van, amiben jobbak lettünk 2022-ben.

A Magyar Autóklub minden évben közzéteszi statisztikáját, amelyben táblázatba sorolják az elmúlt időszak sérüléssel járó közúti baleseteit. Az idei lista a január 1-jétől október 31-éig tartó időszakot vizsgálja és az elmúlt évek azonos időszakával hasonlítja össze. Bár összességében elmondható, hogy több baleset történt az utakon idén, mint tavaly és tavaly előtt, azért van olyan mutató, amit sikerült az előző adatoknál lejjebb tornászni.

A 2022-es év első 10 hónapjában összesen 12 361 sérüléssel járó közúti baleset történt az országban, 407-tel több, mint 2021-ben. Azonban nem mindenhol nőtt az esetek száma, az észak- és a dél-dunántúli, valamint az észak-magyarországi régiókban kevesebb eset történt, mint tavaly.

A többi országrészben azonban nőttek a számok, Dél-Alföldön majdnem 100-zal, Nyugat-Dunántúlon több mint 150-nel, mégis Közép-Magyarország teljesített a legrosszabbul, 176-tal több baleset volt ebben az országrészben 2022-ben, mint 2021-ben.

Forrás: Magyar Autóklub

Jó hír viszont, hogy csökkent a halálos balesetek száma a tavalyi adatokhoz képest. Október végéig összesen 371 halálos kimenetellel végződő baleset történt Magyarországon, 20-szal kevesebb, mint 2021 január 1-je és október 31-e között. A legtöbb országrészben csökkent az ilyen balesetek száma, a Közép-Dunántúlon a leginkább, ahol a tavalyi 53 helyett csak 39 eset történt. Ami érdekes, hogy ebben az országrészben 2018 óta csökkennek a halálos kimenetelű balesetek, amikor 75 történt 10 hónap leforgása alatt, de az elkövetkezendő években ez a szám egyre csökkent.

Dél-Dunántúlon, Közép-Magyarországon és Észak-Alföldön is kevesebb halálos kimenetelű baleset történt, de a többi régióban megnőttek az esetszámok, a legtöbb esetben nem sokkal, azonban Dél-Alföldön kiugróan magas a különbség a tavalyi adatokhoz képest, 57 helyett 77 halállal végződő közúti baleset történt október 31-éig a régióban.

Közép-Magyarországon, amely mérete miatt a legtöbb táblázatot vezeti, 82 halálos kimenetelű baleset volt, ez a szám azonban jobb az országrész 2021-es 10 hónapos átlagánál, mivel tavaly 90 ilyen eset történt a régióban.

Nem csak a halálos kimenetelű balesetek száma csökkent, de ezzel együtt a közúti szerencsétlenségben elhunytak száma is. Idén 426-an haltak meg autóbalesetben, ami a tavalyi 461-hez képest jónak mondható. Sajnos azonban nem minden régióban volt csökkenő az érték, ismét Dél-Alföld volt a tavalyi adatokhoz képest legrosszabb tendenciát mutató országrész, itt a 2021-es 61 helyett 99-en hunytak el baleset következtében. Észak-Alföldön azonban éppen az ellenkezője figyelhető meg, ahol majdnem a tavalyi érték felére csökkent az idei, 80 helyett 45 áldozata volt a közúton történt baleseteknek ebben a régióban.

A Magyar Autóklub azt is összeszedte, a balesetet szenvedők hány százaléka volt alkohol befolyása alatt. Ez az adat is javult, a tavalyi 9 százalék helyett már csak 8 százalék az ittas vezetők aránya. Sok régióban nem változott ez az adat 2021-hez képest, azonban voltak olyan országrészek is, ahol jelentős változás figyelhető meg.

Negatív irányban Dél-Dunántúl mozdult el a leginkább, a tavalyi 9 helyett 11 százaléka volt a balesetező autósoknak alkohol hatása alatt. Közép-Dunántúl volt az a régió, amelyik éppen jó irányban változott, a tavalyi minden tizedik ittas sofőr helyett már csak 100-ból csupán 6-an ittak vezetés előtt.

Az alkoholos befolyásoltság mellett más okokat is listába rendezett az Autóklub, azonban ezeket nem százalék, hanem szám alapján. Rengeteg tényezője lehet egy balesetnek és az október 31-éig tartó időszakig 8 különböző okot gyűjtöttek össze, amelyben az alkohol nem játszott szerepet, hanem más okok, legtöbbször főképp a KRESZ különböző szabályainak be nem tartása miatt történt a baleset.

A legtöbb baleset gyorshajtás miatt történt, összesen 3520, a legtöbb, 909 eset Közép-Magyarországon. De elmondható, hogy minden ok esetében ez a régió hozta a legmagasabb számot, mivel ez a legnagyobb országrész. A gyorshajtásos baleseteket követte az elsőbbségi jog meg nem adása, 3112 esetben történt karambol emiatt, de rengeteg eset történt kanyarodás és túl rövid követési távolság miatt is.

441 esetben az előzés miatt alakult ki baleset, 776 alkalommal pedig egyszerű figyelmetlenség okozta a bajt és 55 eset volt, amikor egy műszaki hibás jármű miatt, vagyis emberi hiba nélkül történt baleset.

A 12 361 eset nagy hányadában autósok voltak a hibásak, 8298 esetben. Azonban meglepően magas volt a kerékpárosok által okozott balesetek száma, 1188, amely a második leggyakoribb volt az autósok után, 9,6 százaléka a baleseteknek tehát biciklisek hibájából alakult ki.

Őket követték a teherautósofőrök, 898 esetben, A motorkerékpárosok 535, a gyalogosok 529, a segédmotorosok pedig 441 alkalommal voltak felelősségre vonhatók a balesetekben, a sort pedig az autóbuszok zárják, 127 esetszámmal, amely alig több mint 1 százalékát teszik ki az összes balesetnek.

Az tehát elmondható, hogy összességében valamennyivel óvatosabban vezetünk idén, mint tavaly, vagy egyszerűen csak nagyobb szerencsénk van, de a lényeg, hogy kevesebb sérüléssel és halállal végződő baleset történt a közutakon a tavalyi évhez képest, legalábbis ami az első 10 hónapot illeti. A Magyar Autóklub statisztikája azonban nem szolgált havi lebontású táblázattal és arról, hogy novemberben hány baleset történt, egyelőre sajnos nincs adat.

Mivel az évnek koránt sincs vége, beköszöntenek a mínuszok és a csapadékos időszak is, sőt, sokan még most sem cserélték le a nyári gumit télire, fontos, hogy ebben a maradék néhány hétben is óvatosan vezessünk, hogy a fenti adatok ne nőjenek meg az év végére.

Depositphotos