2020. június 09. | 13:31

A technológia közel sem tökéletes.

Az önvezető autókkal kapcsolatban sokan úgy vélik, hogy a technológia majd varázsütésre megszünteti a közlekedési baleseteket és haláleseteket. A rózsaszín álmok azonban a valóságban szerte foszlani látszanak. Az Amerikai Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet (IIHS) tanulmánya szerint ugyanis az önvezető autók csak a balesetek egyharmadát képesek elhárítani.

Miközben a vezetői hiba tízből kilenc balesetben befolyásoló tényező, az IIHS szerint ez a balesethez vezető eseménysorozat utolsó láncszeme. Ennek megfelelően az ember kiiktatása a képletből még nem jelenti a balesetek automatikus megszűnését.

A szakértő intézet elemzése szerint az önvezető autók csak a balesetek egyharmadát tudják megakadályozni, mivel az emberi sofőröknél pontosabb észleléssel rendelkeznek, valamint nincsenek kitéve a befolyásoltság veszélyének. Elmondásuk alapján balesetek teljes elkerüléséhez radikálisan át kellene programozni az önvezető autókat, előtérbe helyezve a biztonságot a sebességgel és a kényelemmel szemben.

A tanulmány elkészítése során azt feltételezték, hogy az önvezető autók kockázatfelismerési képességét az emberekéhez hasonlóan programozzák be. Ideális esetben tehát az autó úgy vezet, mint egy ember, aki állandóan figyel és nem lehet alkoholos vagy egyéb befolyásoltság alatt.

Mindezt figyelembe véve több mint 5000 olyan ütközést vizsgáltak meg, ahol rendőri és elsősegélynyújtási beavatkozás történt, és legalább az egyik járművet el kellett vontatni a helyszínről, majd csoportosították a balesethez vezető tényezőket. Ebből azt a következtetést vonták le, hogy bizonyos balesetek elkerülhetetlenek – ha egy autónak például tengelytörése van, ott nem sokat tehet a sofőr.

Az érzékelési és észlelési hibákból fakadó ütközések azonban csak a teljes balesetszám 24%-ért felelősek. Az egészségügyi problémák, kábítószer és alkoholfogyasztás, elalvás a volán mögött az esetek 10%-ában okoznak balesetet.

Az IIHS szerint a balesetek 34%-át el lehetne kerülni, amennyiben minden úton lévő autó önvezető lenne és minden rendszerük és érzékelőjük tökéletesen működne. A szervezet számításai alapján az ütközések fennmaradó része még mindig megtörténhet, kivéve, ha az önvezető autókat speciálisan átprogramoznák. Ez azt jelenti, hogy a technológia képes számításba venni a döntéshozatali és teljesítőképességi hibákat, mint a körülmények nem megfelelően megválasztott sebesség, vagy a másik sofőr cselekedetének hibás feltételezése.

Az utóbbira az IIHS egy 2018-as Uber tesztautós halálos balesetet állított példaként. A jármű először nem volt képes azonosítani az út szélén álló Elaine Herzberget, majd nem tudta kiszámítani, hogy a nő át fog kelni előtt az úton.

A tanulmány tehát tartalmaz néhány felvetést, az IIHS viszont határozottan állítja, hogy az önvezető autóknak mindenekelőtt a biztonságot kellene előnyben részesíteniük. Az intézet szerint ehhez gondolkodásmódot kell váltani, hiszen a közlekedésbiztonság növeléséhez az önvezető járműveknek a sűrű gyalogosforgalommal rendelkező övezetekben lassabban kellene közlekedniük.