2023. február 04. | 08:05

Olvasónk használt autó vásárlása előtt áll, előtte azonban megkérdezte tanácsadónkat.

„Tisztelt Szerkesztőség!

Kinéztem magamnak az interneten néhány használt autós hirdetést. Mivel a régi autók sokkal megbízhatóbbak, jobban lehet rájuk számítani, tartósabbak. Volt bennük anyag, a mérnöki tudás és nem a marketing diktált. Nem csapták össze, nem lehányták a szalagról, össze voltak rakva. Így én is öreg autót szeretnék venni magamnak.

Volvo 760, 960 vagy esetleg Volkswagen Passat B3 jöhet szóba. Melyiket ajánlanád ezek közül? Mire kell odafigyelni ilyen öreg autóknál és mire kell számítani? Tartósság, megbízhatóság, rozsda elleni védelem, kényelem, vezethetőség szempontjából milyenek, ill. szerinted melyik lenne a legjobb? Melyik motor, hány lóerő a legjobb? Csak a benzines, automata kombi változatok érdekelnek.

Ezek közül a járművek közül melyikhez lehet találni még alkatrészt és szerelőt? Hogyan alakulnak a fenntartási költségek ennél a három járműnél (üzemanyag, gépjárműadó, alkatrész- és szervizdíj, biztosítás, egyéb)?

Köszönettel

János"

Kedves János!

Nagyon testhezálló tanácskérés ez, hiszen régóta foglalkozom régebbi autókkal is, sőt, nagyon szeretem őket. A felsorolt két „kocka Volvo" és a Passat B3-as szériája is az általam szintén nagyon kedvelt típusok közé tartoznak. A Volvo 900-as sorozat kései példányai és a Passat B3 ráncfelvarrás utáni változata (1993-1996) ugyan még nem érték el a 30 éves kort, de a bemutatásuk évét tekintve mindegyik típus veteránnak mondható már. A mai autótípusokkal összehasonlítva valóban kiforrott, robosztus technikáról beszélhetünk mindkét márka említett modelljei esetében.

Azonban a tartósság nem jelenti azt, hogy a még fellelhető példányok valóban megbízható állapotban vannak. Sajnos, ahogy egyes típusok fokozatosan kikopnak a mindennapi autók közül, úgy lesz egyre nehézkesebb is az alkatrészellátás és sokszor a megfelelő szerelő felkutatása is a régebbi típusok esetében. Ez jellemzően a legtöbb régi autótípus esetében valahol húsz és huszonöt éves kor között szokott elkezdődni.

Több, régi Volvókért rajongó ismerősöm is használ hétköznapiként is ilyen típusokat, és bizony sokszor komoly kompromisszumokat kell kötniük emiatt. Gyakran hónapokig nem sikerül találni sehol egy éppen szükséges alkatrészt. Amennyiben találni alkatrészt, azok gyakran silány minőségű utángyártott változatok. Emellett a szerelőműhelyeknek sem tartoznak már a fenti típusok a napi rutinjukhoz, emiatt egyre kevésbé szívesen nyúlnak hozzájuk.

Sokszor hónapokig kell várni, mire eljut az ember egy megfelelő szakemberhez, aki ismeri még ezeket az autókat. Hogy csak egy példát mondjak, a befecskendező rendszereket beállítani is jellemzően csak sokadik nekifutásra sikerül, ez pedig megkeserítheti az életét annak, aki minden nap egy ilyen autót szeretne használni.

A költségeket illetően nagyon nagy a szórás. A biztosítási díjak és a teljesítményadó egészen elhanyagolható összeg is lehet a teljes éves fenntartási költségen belül. Más a helyzet a fogyasztással, ez egy automata váltós, benzines kombi esetében különösen megterhelő lehet, vegyes használat esetén 10 liter körüli, városban akár a 14-15 liter/100 kilométer értéket is elérheti. Nyilván az 1,8-2,0 liter közötti benzines Passatoké valamivel kedvezőbb, a 2,5-ös, valamint különösen a 3,0 literes 960-as és a 2,8-as 760-as Volvoké a legmagasabb.

Ez utóbbi a legproblémásabb konstrukció mind közül, és egyben a legkevésbé ajánlott is. Az üzemanyagköltség így rögtön a duplája lehet egy fiatalabb, takarékosabb autóénak. Az alkatrészekkel és szervizeléssel kapcsolatos költségek pedig az egészen elhanyagolható és a csillagászati összegek között ingadozhatnak attól függően, mennyire jó állapotú autót sikerül találni. Egy igazán megkímélt példány ára mára már legtöbbször a 6-10 ezer euró (2,3-3,9 millió forint aktuális árfolyamon) közötti sávba esik.

Az sem elhanyagolható szempont a döntésnél, hogy ezek az autók jóval kevésbé kímételesek a környezettel, bár személyes véleményem szerint vigyázni egy relatíve magasabb károsanyag-kibocsátású régi autóra biztos kisebb környezeti lábnyommal jár, mint legyártani egy újat, bármennyivel is alacsonyabb a szennyezése az utóbbinak.

A sok rossz hír után, amivel lebeszélni próbáltam tervéről, jöjjenek a pozitívumok: a régi autók szeretete természetesen ellensúlyozhat minden, a használat és a karbantartás során felmerülő nehézséget. Ha sikerül találni egy mindvégig megfelelően karbantartott régebbi autót, könnyen megbízható társ lehet a mindennapi feladatok ellátása során. Ki is hangsúlyoznám a karbantartottság fontosságát.

Az a tapasztalatom, hogy azok a régi autók, amik az elmúlt évtizedekben nem mindig voltak megfelelő kezekben, esetleg elfeledve álltak valahol használaton kívül, nagyon nehezen lesznek újra megbízható használati tárgyak. Még ha esztétikailag rendben is vannak, mert mondjuk garázsban, portól és nedvességtől mentes helyen tárolták, sajnos a kopó- és forgó alkatrészek megsínylik az állást is, nem beszélve az elöregedő gumi alkatrészekről. 

Magam is többször heteken, hónapokon át használtam különböző régi típusokat az utóbbi években. Összességében elmondható, hogy nem vállalkozik lehetetlen feladatra, aki régi autó mindennapos használata mellett dönt. Nagyon alapos felkészülésre viszont mindenképp szükség lesz a konkrét példány kiválasztásánál és még ezzel együtt is számolni kell bizonyos kompromisszumokkal.

A legkézenfekvőbbet említeném elsőként ezek közül: a legtöbb 30 év körüli autóban még nem volt légkondicionáló berendezés, ami mára szinte teljesen a mindennapjaink részévé vált. Gyakoribb extra volt már a kilencvenes évek elején is a szervokormány, valamint a blokkolásgátló, de korántsem minden autót szereltek fel vele. Ugyancsak mindennapos extrák lettek napjainkban az ülésfűtés és a tempomat, ilyennel szinte csak a korabeli luxuslimuzinok voltak felszerelve és még akkor sem biztos, hogy jól működnek 30 év múltán.

Ha az elhatározás kitartással és némi szerencsével is párosul, a végén nagy örömét lelheti a régi autók rajongója a vágyott tárgy mindennapi használatában is!

Felkai Gábor


Tanácsadás használtautó-vásárláshoz

Szívesen segítünk, ha megírod vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdésed az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.


Volvo