2023. április 25. | 09:06

Rendszeresen kimondjuk az autópályák nevét, amiben az utak számozása még logikus is, na de hogy kerül oda az M betű?

Az autópálya egy fantasztikus dolog, mert igen magas a forgalomáteresztő képessége. Olyan helyeken van rá szükség, ahol erre igény jelentkezik, tehát sok járműnek van dolga ugyanabban az irányban.

Az autópálya mentén végig leágazások vannak, tehát ha nekünk nem a végén van dolgunk, akkor sincsen gond. Bár hazánkban ezen gyorsforgalmi utak használata fizetős, az idő és a forgalom miatt gyakran megéri.

Ha megnézed a térképet, akkor balról jobbra, az óramutató járásával megegyezően emelkednek az autópályák számai. Tehát az 1-es számú Bécs felé megy, majd jobbra tőle halad az M2-es, majd M3-as és így tovább.

Bár ez nem mindig volt így, sőt. Elég nehezen indult meg az autópályák kiépítése az országban, hiszen szokás szerint egyszerre akartunk bepótolni mindent. A számozás és annak logikája már a '30-as években elkezdődött, sőt, felötlöttek gyorsforgalmi utak is.

Az első lépéseket azonban csak az 1950-es és 60-as években tették az ügyben, és a ma M1 és M7 bevezető szakaszaként ismert részt kezdték el építeni. Aztán megindult a ma ismert M3 és különös módon az M1, melynek először a Tatabánya-Győr szakasza készült el, csak később lehetett igénybe venni a Tatabánya-Budapest részt.

Az építés során az egyik kiemelt szerepet az M7-es kapta, hiszen az a balatoni pártfürdőhöz vitt, ez nyilván fontosabb volt a vezetésnek, mint hogy hogyan közlekedik a nép. Így még helyenként kissé eltérő szintezésű betonkockákból, de lassan az M7 is elkészült. Sőt, az eredeti tervek szerint a Balaton mind a két partján húzódott volna a vonala.

Végül a '90-es években a rendszerváltás után a rengeteg priorizált építkezés, pénzügyekkel kapcsolatos hazudozás és büszkeségtől túlfűtött politikusok tervei miatt csak egy rakás autópályakezdemény volt az országban. Később ezek rendberakása és összekötögetése volt a feladat amellett, hogy logika rendbe húzzák őket, hiszen addig az is hiányzott.

Maga az M betű ezeknek az utaknak a számozásában félúton alakulhatott ki és egyetlen célja volt. Azt jelentette, hogy (M) tehát csak motorhajtású járművek használhatják ezen utakat. Tehát például nem hajthatott fel rájuk a lovaskocsi, a bicikli, de száguldhatott a Trabant, a Lada vagy a Wartburg.

Depositphotos