„Kedves Marci!

Sokat olvasok autókról, de inkább egy nálam azokhoz sokkal jobban értő embert keresek, aki tud segíteni pár dologban. Így találtam rá az e-mail címedre is. Családunk első gyermekét várja, ami a régi autónk lecserélését is magával hozza. Jelenleg egy ’97-es Audi A4 B5 1.9 TDi Avantot vezetek, a 110 lovas verziót, amit fájó szívvel cserélnék le egy egyterű családi autóra vagy kombira.

A kiszemelt példányok is dízelek: Hyundai i40 1.7 CRDI 136 LE kombi, vagy Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI 165 LE, mindkettő 2013 évjárat. Nehéz az Audiról lemondani, de azért csak a képbe került egy 2005 Audi A6 2.7 TDi kombi gyári DPF nélküli is, aminek az ára a 2013-as autókkal veszekszik. Mindegyik 200 000 km felett van pár ezerrel. Havi 1000-2000 km között belemegy az autóba Budapest környékén. A dugóba is ülök heti egyszer vagy kétszer. Milyen tanácsod lenne a fent leírtakkal kapcsolatban?

Fogyasztást 6-7 literrel számoltam, a megbízhatóság nagyon fontos, ezért amit kell mindig megcsináltatok, még soha nem robbantam le a jelenlegi autómmal, szervizbe azért ne legyen minden hónapban. A keret 2,8 millió forint, de inkább 2,5 és arra jön úgyis az átírás, stb!

Előre is megköszönöm a válaszodat és a segítségedet!

Audi A6 Avant

Üdvözlettel: B. Tamás”

Kedves Tamás!

Köszönöm, hogy írtál!

Az Audi A4 B5 1.9TDi Avant szerintem máig a legszebb A4, ráadásul egy olyan motorral, ami szinte bármilyen éghető folyadékkal működésre bírható. Legendásan megbízható, olcsón fenntartható és keveset fogyasztó technika, a tuningot is bírja, gyakorlatilag a végtelenig húzható, persze olyankor semmilyen előírásnak nem felel meg többé. Az igazi probléma akkor kezdődik, amikor a fentebb említett tulajdonságok elhitetik veled, hogy majd te nem szopod be a kétszázezer felett futott, 16 éves A6 2.7 TDi-vel, pedig ez garantált és igen, ezekben többnyire jóval több kilométer van már az álomhatárnál.

Mint fiatal családalapítónak azt ajánlanám, hogy tartalékolj inkább egy kicsit a babára és a mamára, jobb érzés lesz majd nekik vásárolni, mint életben tartani a család büszke múmiáját, akármennyire is vonzó a markáns karosszéria, a tekintélyt sugalló kiállás, a pazar utastér és az átlagon felüli vezetési élmény. Ezek a régi Audik már korántsem menők, viszont a fenntartásuk pont annyiba kerül, mint amikor újak voltak, csak most már lassan húsz évesek és lefutották a tervezett élettartamukat, ami távolról sem volt annyi, mint anno az A4 B5 alkalmával. Sorry.

Opel Zafira 2.0 CDTI. Ebből alapvetően kétféle variáció van a piacon. A motorcsere utáni és amiben majd te cseréltetsz motort. Ezzel szereltek számos Insigniát is, a megbízhatatlanságuk pedig páratlan és a Zafirák esetében sem jobb. Nincs egyetlen olyan jó tulajdonságuk sem, amit ki tudnék emelni és a hibák tárháza annyira széles, hogy bele sem kezdek felsorolásukba. A jó Isten mentsen meg ezektől, pláne 200 000 km felett!

Ha mindenképp dízelt szeretnél Budapest környéki autózásra és dugóban ülésre, akkor tapasztalataink okán én a következő, 2010 utáni típusok közül választanék a 2,5 milliós árkategóriában, és igyekeznék kevésbé meglepődni, amikor majd kikacsint a lendkerék vagy eldugul az EGR szelep, esetleg a DPF:

  • Ford Focus  1.6 TDCi
  • Golf Variant 1.6 CR TDI
  • Passat VII 1.6 CRD TDI - bár ez nem túl erős...
  • Volvo V50 1.6 D
  • KIA Ceed 1.6 CRDi
  • Hyundai I30i 1.6 CRDi

A felsorolt típusok szinte mindegyike megfordult már nálunk számos alkalommal és nem voltak velük komoly problémáink. Kivételek persze vannak, de ezek kiszűrésére lehet jó ötlet egy vásárlás előtti átvizsgálás. Összességében én az általad felrajzolt használati körülményekhez lehet, hogy mégis benzines autót választanék, mert ha egy-két literrel többet is fogyaszt, akkor sem rizikózol meg egy esetleges nagyobb összegű javítást, ami a dízelmotor esetében felmerülhet. Ha pedig mégis egy dízel mellett teszed le a voksod, akkor mindenképp számolj a későbbi jelentős értékcsökkenéssel, mert ki sem kell tiltani őket a városokból, hiszen az is elég, ha már beszélnek a hasonló tervekről.

Egyterűt ne vegyél, arra ráérsz majd a sokadik gyerek után!

Sok sikert a vásárláshoz!

Marci

Marci segít

Évek óta dolgozom használtautó-kereskedőként, Budapesten. A még éppen van rajta műszaki-jellegű Skoda Fabiától a több tízmilliós Porsche Cayenne-ig minden előfordul a telepünkön és rengetegen jönnek a vágyaikkal, majd távoznak a megfelelő autóval. Vannak jó és rossz tapasztalataim, célom ezek alapján segíteni a tanácsaimmal, hogy hozzájáruljak egy szebb világ kibontakozásához. Mostantól távgyógyítással is foglalkozom itt, az Alapjáraton. Ha autót vennél és nem tudod, mire lesz pénzed, esetleg eladnád a meglévőt, de fogalmad sincs, mennyit ér, írj nekem a marci.ballo@alapjarat.hu címre egy rövid, de lényegre törő e-mailt! A válasz késik, de nem múlik. Marci tanácsai a továbblépésben segítenek.