2019. október 22. | 15:37

Útmutató, hogyan válaszd ki a tökéletes kerékméretet.

Ha pontosan szeretném kifejezni a kerekek megjelenésének fontosságát, a felvetésem a következő:

”Ahogy a nők viszonyulnak a cipőkhöz, úgy viszonyulnak az autóbolondok a kerékhez. Tényleg felni teszi a szép autót?”

A válasz egyértelműen igen. Lehet bármilyen gyönyörű egy karosszéria, az i-re a pontot akkor is a kerekek teszik fel. Az autótulajdonosok kerekekhez való hozzáállása megfigyeléseim szerint 4 nagyobb csoportra osztható, természetesen lehetne tovább finomítani a köröket, érintőlegesen erről is szót ejtek később, most a négy legnagyobb típust szeretném átfutni. A következők közül Te is tuti, hogy el tudod dönteni hová tartozol. Sőt, azt is megtudhatod, hogy miképpen válassz megfelelő kerék méretet.

Ha nem csak a felni számít neked, hanem az is, hogy autód mindig megbízható legyen, akkor regisztrálj a Carnotie autós platformra! Legyen naprakész az online szervízkönyved!

A vég, végfelhasználó

Az első csoport olyan típusú emberekből áll, akik szimpla használati tárgyként tekintenek az autójukra, és nem igen köti őket érzelmi szál a járgányhoz, nem több csupán csak eszköz. Ez a felhasználói kör többnyire nem törődik túlságosan az autó megjelenésével, így a kerekek sem számítanak igazán. Jó lesz a gyári lemez, legfeljebb dobok rá egy homasitás dísztárcsát, hogy védve legyen. Azt napot’ kívánok!

Nincs is ezzel semmi baj, nem kell mindenkinek kapcsolatban élni az autójával. Ha ebbe a csoportba tartozol, és valamiért új kerék megvásárlására kerül sor, érdemes és a legegyszerűbb, ha a gyári kereket szerzed be ismét, vagy egy azzal megegyező méretet választasz. Ehhez útmutatót a kerék dimenziókról a felhasználó típusok után találsz.

A nem akarok feltűnőt, de ugyanolyan se legyen

A második csoport azokat a tulajdonosokat tartalmazza, akik már szemezgetnek a gyári felnipaletta lehetőségeivel. Ez a típus továbbra is egy nyugodt, és csendes vizeken evező fajta, nem csapnak nagyon bele a lecsóba, de vágynak némi egyediségre. A gyártók általában 2-3 méretben kínálnak 3-4 féle felnit, 2-3 színben. Természetesen vannak szélesebb és karcsúbb kínálatok, bár egyedi kombinációik és a lehetőségek végesek, mégis csak lehet csempészni velük némi egyéniséget a kocsi megjelenésébe.

Biztos, felmerült benned a kérdés, hogy mi van akkor, ha használt autód van, amihez már nem könnyű gyári kereket vásárolni. Ebben az esetben érdemes a különböző márka, típus orientált klubbokba, Facebook csoportokba belépni, hiszen ott nagy eséllyel találsz majd gyári felniket eladásra kínálva. Ha fázol a használt cuccoktól, sok gyártónál újrarendelhetőek az egykori felnik, de az áruk többnyire a pofátlan kifejezéssel jellemezhető, és nem akarod kifizetni, de tényleg.

A gyári felni típusokat új autók esetében a gyártói oldalak konfigurátor opciója alatt találod, használt esetén pedig célszerű felcsapni a Google-t és keresni egy a modellhez tartozó gyári használati útmutatót, abban 100% biztossággal megtalálod a megfelelő és lehetséges méreteket. Ha káoszos a sok szám és betű, görgess lejjebb, a felhasználói típusok után találod a segítséget.

A józan menők, kiknek a gyári futóműgeometria és menetdinamika szent szavak

Ebben a rétegben már több dolog válik specifikussá. Ez a típus már lehet, hogy nevet ad az autónak, és benne van, hogy nem csak a kerekeket cseréli ki. Ha nagyon ragaszkodom a zsargonhoz ezek street legal, azaz utcán még legális módosításokkal ellátott autók. Itt a tulajdonos még kellő mennyiségű ép ésszel rendelkezik, de késztetést érez rá, hogy autója valóban egyedi legyen, ami kilóg a többi közül, és saját stílussal illeszkedik gazdája ízléséhez.

Sok esetben ezek már alapból valamivel sportosabbra, vagy teljesen sportosra szabott modellek. Az efféle tulajdonosok már elrugaszkodnak a gyártók által kínált felniktől, borzonganak a nehéz, lemez csúfságoktól és gumit sem feltétlenül gyári mintájút választanak. Ami továbbra is elkülöníti őket az utolsó és legszűkebb kategóriától az, hogy kényesen figyelnek a gyári kerékméretek megtartására. Sok esetben, sőt, túlnyomó többségben igazuk is van, hiszen minden modell a lehető legmegfelelőbb beállításokkal van ellátva, akkor érdemes azt piszkálni, ha egészen konkrét és specifikus vágyai vannak a tulajdonosnak felhasználás terén. Márpedig egy autó menetdinamikájában és futóműbeállításában nagy szerepe van a kerékméretnek. Ha ebbe a kategóriába tartozol, még mindig egészen könnyű dolgod van, elég a gyári adatokat tudnod, és csupán a felni megjelenésén, színén agyalnod.

Nem azért, hogy elvegyem a kedved, de utóbbi kettő csak így leírva, és első gondolatra könnyű feladat, hiszen a választék ijesztően széles. A nagy és neves felnimárkák mellett, mint a WORK, BBS, stb., rengeteg jó minőségű, és még annál is több gagyi replika gyártó létezik. Így erősen ajánlott kellően utána járni a választott terméknek, elolvasni visszajelzéseket róla, hogy miből készül és hogyan, másoknak mennyire vált be. Itt megint a Google lesz a legjobb barátod és támogatód, valamint a felni adok-veszek csoportok és oldalak lehetnek nagy segítségedre.

A jogosítványt, forgalmit, TÜV papírokat legyen szíves

A cikk elején ígértem, hogy érintek közelebbről is néhány közösséget. Az utolsó és egyben legszűkebb rétegnél szeretném ezt meg tenni, hiszen itt valóban muszáj, különbséget tegyek tulajdonos és tulajdonos között. A fő halmaz olyan típusokat tartalmaz, akik még a közelébe se nagyon mennek a gyári felniméreteknek, olyan kerék setupok, amelyek láttán a közúti ellenőrzést képzeletbeli dollárjelek röpködik körbe, ahol a kettészakadó forgalmid rémképe jéghideg verejtékbe borít éjszakánként. Tehát azoknak a felniknek a világa, amiket kifejezetten versenyzésre, vagy stance célokra vesznek az emberek. Ezt a két kisebb közeget szeretném érinteni.

Ha érzed magadban az erőt és tehetséget az autóversenyzésre, vagy csupán önszórakoztatásra építesz versenyautót, nagy figyelmet kell fordítanod arra, milyen felniket vásárolsz attól függően, hogy az autósport melyik ágában szeretnél autózni. A versenyzésre szánt kocsik között nem ritka, hogy sokkal szélesebb, vagy sokkal nagyobb kerekeket, alacsonyabb vagy szélesebb profilú gumikat, használnak.

Nem ritka az sem, hogy az első és hátsó kerekek eltérő méretűek. Számítanak a felnik anyagai, és nagyon fontos, hogy könnyűek legyenek. Mindenképpen érdemes felkeresned egy szakembert, aki az adott sportágra szánt autókkal foglalkozik, ő majd pontosan megmondja neked, milyen dimenziókra van szükséged. Gondolj csak bele, egy offroad kocsinak mennyivel másabb felnikre lehet szüksége, mint egy drift autónak például. Ha szeretnéd is érteni majd miről beszél a szakid, csekkold a méretekkel kapcsolatos magyarázatot lejjebb.

A másik végletes társaság a stance autó bolondok. A stance kategória tagjai ültetett, hatalmas vagy nagyon széles, illetve hatalmas ÉS nagyon széles felnikkel, sokszor szinte használhatatlan kerékdőléssel szerelt autók. Ezek szinte minden esetben ültetett gépek, jól kell kinézniük, a funkcionalitás gyakran másodlagos. Az effajta módosítások sokszor foglalnak magukba karosszéria szélesítést is, amit pedig kifejezetten a kerék méretek miatt csinálnak. 

Ami nem alacsony és széles az nem is stance autó. Így hát, amikor a felni választás előtt állsz, nem elég, hogy meg kell küzdened a józan kollégák szín és típus kérdésével, még a megfelelő szélességet, ET számot, és átmérőt is meg kell találd, valamint a kiválasztott méretekre megfelelően feszíthető abroncsokat. Azt kell megérteni ebben a kategóriában, hogy a kihívást éppen a használhatatlanság jelenti, a józan észnek nincs helye. Sok esetben annyira keskeny gumikat feszítenek a széles felnikre, hogy a futófelület le sem ér teljesen az aszfaltra.

Ennek apropója, szintén az, hogy a kerék beférjen a karosszéria alá, még nagyfokú ültetés mellett is, és ne akadjon fent kanyarodáskor a kerékjárati íven belül semmibe. Ha úgy érzed ebbe a közösségbe tartozol, gyakorlatilag a saját elképzeléseid szerint választhatsz, ám amilyen könnyűnek tűnik ez, annyira nehéz megtalálni azt, ami pont tökéletesen kiadja. Nekem 1 évembe telt kitalálni milyen kerekeket vásároljak a kocsim alá, pedig elég határozott elképzeléseim voltak.

FIGYELMEZTETÉS, VEDD SZÁMÍTÁSBA!

A kategória hátránya a gyári futóműgeometria teljes és csoportos megerőszakolása mellett, hogy a legálisan is lepapírozható módosítások mértéke nagyon kis mozgásteret enged, az efféle vágyaknak. Sokszor nem elegendő, amit a szabályozás enged, így sokan járnak teljesen illegális, bár veszélyesnek nem igen mondható autókkal. Annak köszönhetően, hogy ezeknek a nagyon alacsonyra épített autóknak az alját úgy darálják a magyar útviszonyok, mint az iratmegsemmisítő a forgalmid, nem nagyon mennek gyorsan, nemigen közlekednek belvárosban, mivel fekvőrendőrözni és parkolni rémálom, és nem parkolnak szabálytalan helyeken, mert többnyire fel sem jutnak odáig, valamint a gazdáik féltik őket, mint a szemük fényét. Mindettől a felsorolt ténytől függetlenül sajnos benne van, hogy nagyon költséges büntetést akasztanak a nyakadba, valamint elveszik az autód papírjait. Persze ahogy mondtam, megfelelő TÜV minősítéssel és központi ellenőrzés után bekerülhet hivatalosan a módosítás a forgalmi engedélybe, azonban nem korlátok nélkül, van egy szűk tűréshatár. Persze nem is olcsó a művelet, ettől nem kell félned.

Magyarázat a felni méretekhez, mit jelentenek a betűk és a számok?

Amikor egy felni dimenzióit kell meghatározni, valószínűleg egy betűkkel megtűzdelt, matematikai egyenletre hajazó számsort látsz magad előtt mely számok és betűk mind jelentenek valamit. Jöjjön a példa:

15x9J ET10 4x100

15 – Jelen esetben a 15 a felni átmérőjére vonatkozik, colban kifejezve

9J – A 9J szintén egy collban mérendő dimenzió, a felni szélességére mutat, az ábrán a B szakasz jelöli.

ET10 – Az ET-szám vagy másképpen besajtolási mélység jelentése: a felni függőleges felezési síkjának és kerékagyra való felfekvési síkjának milliméterben mért távolsága. Ez a felni középvonala és kerékagy közti távolság. Gyakorlatban minél kisebb az ET szám, annál kintebb van a felniperem. Az ET szám mínuszos értéket is felvehet. A képen az A szakasz méretét határozza meg.

4x100 – A felni osztókörére utal, a 4 jelzi, hogy hány furattal rögzítendő a kerék, azaz hány csavar tartja, a 100 pedig a furatok által képzett kör átmérőjét jelzi, milliméterben kifejezve.

C – a felni középvonalát jelzi

D – rögzítési felületet

Remélem sikerült megtalálnod magad valamelyik kategóriában, és tudtam hasznos információkkal szolgálni a felni választásodhoz. Ha az általános tudnivalókon kívül az autóipar friss híreire is kíváncsi vagy, ne hagyd ki Alapjárat hírműsorát!